L
legendier
Sv: Stegrande häst
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
allvarligt...vet du inget annat sätt att fixa sånt på annat än att slå hästen?
tragiskt att folk använder så mycket våld i hanteringen/ledarskapet....eller de är inte ens nåt ledarskap..
osäkra ryttare utan tålamod.
Jag har aldrig påstått något om din häst. Har aldrig påstått att en häst MÅSTE ha ont för att stegra.Trodde det var ledarskapsfrågor vi diskuterade nu.?
Men jag står för det jag säger också. Ingen kan intalamig att våld är det som löser problemen.Jag anser bara , att en häst som är van vid att få slag, kan aldrig lite på sin ägare, och denna kommer aldrig se denna som sin ledare, därför att en ledare behöver inte ta till våld i onödan, och är lugn och någon man kan lita på...
allvarligt...vet du inget annat sätt att fixa sånt på annat än att slå hästen?
tragiskt att folk använder så mycket våld i hanteringen/ledarskapet....eller de är inte ens nåt ledarskap..
osäkra ryttare utan tålamod..osäkra hästar ska man inte slå helt enkelt..bara är så..finns inga ursäkter..och ja ja tror att hästar som stegrar är osäkra..osäkra på ryttaren/kraven man har på den..en trygg häst som vet vad som förväntas av den stegrar inte.
Du - om man verkligen vet att det inte är nåt fel på hästen. Man är dönära att slå över varje gång hästen reser sig, och den reser sig flera gånger på raken. Man har provat att "vänta ut den" dvs sitta där gång på gång (tillslut är det inte kul). När hästen är som ett lamm att hantera för övrigt och dessa perioder kommer sisådära vart tredje-fjärde år. Vad ska man mer träna på "från backen" när den i princip lägger sig ner på kommando? När man vet vad orsaken är (ex vårtider då stona ihagen bredvid brunstar en efter annan). Och tillslut får man tipset att ge ett piskrapp mellan öronen och den slutar! Olycklig häst??? Knappast, finns nog ingen keligare, social och levnadsglad hingst! Nu orkar jag inte diskutera detta mer. Har fortfarande inte fått nåt bra svar på dessa "hästviskares" lösningar, trist!
Du - om man verkligen vet att det inte är nåt fel på hästen. Man är dönära att slå över varje gång hästen reser sig, och den reser sig flera gånger på raken. Man har provat att "vänta ut den" dvs sitta där gång på gång (tillslut är det inte kul). När hästen är som ett lamm att hantera för övrigt och dessa perioder kommer sisådära vart tredje-fjärde år. Vad ska man mer träna på "från backen" när den i princip lägger sig ner på kommando? När man vet vad orsaken är (ex vårtider då stona ihagen bredvid brunstar en efter annan). Och tillslut får man tipset att ge ett piskrapp mellan öronen och den slutar! Olycklig häst??? Knappast, finns nog ingen keligare, social och levnadsglad hingst! Nu orkar jag inte diskutera detta mer. Har fortfarande inte fått nåt bra svar på dessa "hästviskares" lösningar, trist!
Vad är det då? Vad e det för mening att slå( eller drämma som det uttrycktes tidigare) då, om det inte smärtan som hindrar dom att göra samma sak?Då borde det väl räcka med att säga ifrån, på ett vettigt sätt, ett för hästen naturligare sätt?
Jag anser att när man slår först och tänker sen, är det rädsla eller ren okunnighet.
om man inte känner sin häst såpass efter flera år att man känner av när hästen blir istadig så är nåt fel nånstans..tror knappast hästen går felfritt utan nåt som helst problem i flera år och sen en dag bara reser sej rätt upp utan minsta förvarning så tycker ja man borde se över ridningen.
min häst har också stegringstendenser..han har aldrig gått så långt men de är för att ja känner långt innan han börjar..syns ingenting från marken men man känner av de när man rider..inte om man ridit honom enstaka ggr kanske men man känner de om man känner honom..och ja..då går de att förhindra..inga som helst problem faktikst.
och sen..sitta o vänta ut den? knappast..sitter absolut inte och väntar ut en stegrande häst..de är farligt..men tro de eller ej men de finns sätt att lösa saker utan våld.
okunnighet tycker ja de är..
man förhindrar att hästen innan den stegrar...inte när den håller på
Kanske inse att man inte ska ha en hingst?För då klarar man inte av hästen utan att ta till våld. Jag vill inte veta ur du får den att lägga sig ner på kommando, när du inte kan förstå ledarskap för övrigt, eller oss "hästviskare". Jag skulle snarare kalla oss folk som är villiga att lyssna mer på hästen, än att behöva hävda sig genom att slå sin häst i skallen för att man inte klarar av den vissa perioder.
Men, du/ ni har era uppfattningar, tycker synd om hästarna som inte förstår er direkt.
Nu har ni skrivit här om för annat utan EN ENDA lösning förutom frasen "på ett vettigare sätt". Jag tycker att det är lite tragiskt att folk hävdar en massa saker utan att varit med om det. "Stegrartendenser" det är väl en jä**a skillnad!!!