Stegrande häst

Sv: Stegrande häst

Jag håller fullständigt med om att ALLT låter som djurplågeri här! Jag håller dessutom fullt ut med om att hästar inte alls behöver ha ont för att de stegrar, det dummaste jag hört, och att det allra troligast är för att de tycker att nånting är jobbigt. Det är väl inte kanske det naturligaste för en vildhäst att stretcha bogarna hit och dit ute på stäppen???!! Eller att göra en galoppsluta med samling till piruett??! Det är klart att de kan strejka ibland, och HUR de gör det beror på dess ranghöga tror jag i alla fall! Vissa blir tröga, vissa sparkar bakut etc etc

Det är väl inte kanske det naturligaste för en vildhäst att stretcha bogarna hit och dit ute på stäppen???!! Eller att göra en galoppsluta med samling till piruett??! Det är klart att de kan strejka ibland, och HUR de gör det beror på dess ranghöga tror jag i alla fall! Vissa blir tröga, vissa sparkar bakut etc etc

:rofl:

Min förra häst(ranglåg) gjorde inget när han hade ont i benen utan han försökte alltid göra det bästa:( medans mitt nya sto(ranghög) stegrar sig när hon inte föstår eller när det börjar bli jobbigt för henne, så alla hästar är olika.

det kan inte vara så att hästen testar dig då?? om du haft hästen några månader så brukar det komma en period där dom kollar vart gränsen går.

om nu inte hästen har illa sittande utrustning eller har ont vilket jag antar att du kollat så ta hjälp av en duktig person som kan rida din häst om du inte själv klarar av den. stegrande hästar är inget att leka med!

Jag håller helt med om att det inte behöver vara något fel på hästen. Men som sagt det är alltid värt att kolla det först, men du säger ju själv att det inte är något fel på hästen så då får man utgå från det. Det finns många både bra och dåliga metoder man kan använda för att bli av med stegringen. Jag själv håller på att träna, träna, träna. Ta hjälp av någon som är duktig och som kanske varit med om det här innan.

En kompis till mig hade en ponny för ett par år sedan som bara stegrade sig när hon skulle gå över en bro vid vårat stall. De använde sig av en plastpåse fylld med vatten och "drämde" den i huvet på henne när hon reste sig, vilket tyvärr bara resulterade i att hon stegrade sig ännu mer. Det hjälpte inte. Jag kan säga att jag själv aldrig skulle använda mig av några såna metoder. Jag föredrar träning. Sen är det självklart upp till var och en vad man själv vill göra.. Hoppas du får ordning på stegringarna.. Lycka till:)

Hästen har antingen ont eller har problem att veta vem som är ledaren..Ingen av dessa två saker blir bättre av att den får en träpåle mellan öronen,som kan ge den bestående skador.. eller blir nerdragen på marken med risk för nack,rygg och även psykiska men.. .Jag skulle vilja se dessa hästar gå helt avslappnade med den ryttaren på ryggen sen..

En riktigt genomgång av hästen, ben, rygg, tänder..Sen fårman börja jobba med ledarskapet från marken. kan ta tid, men blir ett så mkt bättre samspel mellan häst o ryttare.i ovanliga fall är det en hjärnskada eller ett lynnesfel som inte går att bota, men i detta fall verkar dte vara en scysst häst som av nån anledning inte är tillfreds!

Våld föder inget gott på lång sikt..

Tack ska du ha!

Jag tror fortfarande inte på våld när det gäller hästar..

Och att en polis ger rådet till en 14-årig flicka att drämma sin häst mellan öronen,och dessutom ger henne ett redskap att göra det låter för mig skrämmande. Jag trodde att det handlade om att bygga upp ett band till sin häst genom tillit och respekt..Vad jag vet får hästen inte tillit till en peron som slår den, visst, den gör kanske aldrig om det. Men inte är det utav respekt för ledaren, utan av rädsla att bli slagen. Alla har vi våra sätt, men jag lägger hellre ner lite tid och tanke, och spekulerar i vad som kan vara fel, än att ta lätta vägen ut och drämma hästen till lydnad...speciellt i ett läge där det faktiskt kan handla om att hästen har ont...

Men jisses vilket tjat det var om att hästarna har ONT! Känner man inte sin häst väl efter alla år så måste man vara otroligt ouppmärksam! Och som någon innan här skrev att hästen "alltid stegrade vid nån bro", har den ont alltid just vid den bron eller? Själv ser jag ett mycket starkt samband mellan stegring till "vill inte lyssna på dig matte just nu för nu kryllar det av brunstiga ston"-perioder! Och till sist! Tror du verkligen inte att de som har stegrande hästar verkligen HAR försökt det mesta?? Vad har du själv då kommit fram till när du suttit och fillibrerat och hästen är helt frisk?

Nu vet jag ju inte exakt hur länge du hade haft din häst osv. Men visst, man kan känna sin häst bra, men man kan aldrig veta om den har nått som inte stämmer, nått som legat på lur och kommer fram helt plötsligt, ¨jag är iaf inte utrustad med lasersyn..jag tycker dte är ett tjat om att hästen INTE kan ha ont.

Nä, självklart får hästen inte ont preciiis vid en bro, där handlar det om ledarskapet, precis som med din hingst.(efterso det inte var som han hade ont) Han såg dig inte tillräckligt mkt som ledaren, och därför stegrade han när han tyckte att underordnaden på ryggen krävde för mkt när han vill prata med brunstiga ston...

Jag har själv haft en stegrande häst, felet låg hos mig, då jag var för ung, runt 14 år, och kunde inte vara den ledaren han behövde. Han var fin med en annan ryttare som då var mer erfaren och mer menalt stark än jag var .

Kanske har folk med stegrande hästar försökt mycket, men jag tvivlar på att dom har lyckats med ledarskapen.

Om jag kommer fram till att hästen är frisk, gjort alla undersökningar av rygg ben och hals osv..Då är det ju ett problem i vår rangordning. Då ligger problemet faktiskt hos mig. Visst får man vara tuff med hingstar och individe med stark vilja och hög rang. men om man tittar på hur den ranghögsta individen i en flock beter sig, så är det sällan den som sparkar och slår så fort den hamnar i en konflikt. Oftast räcker kroppspråk och en självsäkerhet för att få den andra att acceptera ledarskapet. Detta är sånt man jobbar på från marken, för att sen bära med sig den känslan upp på hästryggen. Det kräver mod och det kräver mental styrka, men jag har sett det fungera. och hästen går avslappnat under ryttaren..Den har accepterat rangordningen...

det är väldigt lätt att bli hemmablind så NEJ du kanske inte alls ser att din häst är dålig. alla hästar visar inte någon hälta förän det är en allvarlig hälta. hästar är flockdjur och en häst som visar sig svag är inte lika välkommen i flocken eftersom den försvagar gruppen.

många problem börjar med att hästen har ont. andra problem genom ledarskap. det som är enklast att ta itu med är är om hästen har ont. man ringer ut en veterinär som kollar igenom hästen. om veterinären hittar någon fel så går det för det mesta att behandla och sen kanske just det problemet i ridningen är borta just därför att hästen är bra och inte har ont längre.

problem vid ledarskap botar man inte genom en spruta eller lyckopiller. det tar tid att bygga upp och behärskar man inte själv så får man ta hjälp av andra som kan.

så att sitta med taggarna utåt bara för att folk råder till att kolla igenom hästen tyder bara på okunskap! men du kanske hellre har en häst som stegrar än att lägga ner några hundralappar på att få en ordentlig kontroll av hästen!? då kan du ju åtminstånde utesluta det och börja jobba med problemet.

Tack ska du ha!

Jag tror fortfarande inte på våld när det gäller hästar..

Och att en polis ger rådet till en 14-årig flicka att drämma sin häst mellan öronen,och dessutom ger henne ett redskap att göra det låter för mig skrämmande. Jag trodde att det handlade om att bygga upp ett band till sin häst genom tillit och respekt..Vad jag vet får hästen inte tillit till en peron som slår den, visst, den gör kanske aldrig om det. Men inte är det utav respekt för ledaren, utan av rädsla att bli slagen. Alla har vi våra sätt, men jag lägger hellre ner lite tid och tanke, och spekulerar i vad som kan vara fel, än att ta lätta vägen ut och drämma hästen till lydnad...speciellt i ett läge där det faktiskt kan handla om att hästen har ont...

så varför tror du att ledarhästen biter och sparkar dom hästar som tränger sig på då?? Linus andler- om du vet vem han är , han brukar slå med handen mellan öronen och han har vartit ridande polis i en evighet och hans dotter har ridit fälttävlan på os nivå. så han är ju duktig,och gör det.

så varför tror du att ledarhästen biter och sparkar dom hästar som tränger sig på då?? Linus andler- om du vet vem han är , han brukar slå med handen mellan öronen och han har vartit ridande polis i en evighet och hans dotter har ridit fälttävlan på os nivå. så han är ju duktig,och gör det.

Visst kan ledarhästen bita och slåss, men ofta behöver det inte ens gå så långt, det är om hästen som utmanar honom/henne inte förstår signalerna...Dessutom är det inte en smäll mellan öronen där hästen har jättemkt nerver, utan en kick mot bogen , eller liknande...

Vet inte vem Linus Andler är..men bara för att man är känd och har hästar i OS, eller rider rullkur på sina hästar när man har ett känt namn betyder inte att det är rätt..och att man vill ta efter det...

Senast ändrad:

Han kanske är dominant mot dig och fått dumheter för sig, märker att du inte tycker att det är särskilt roligt och känner att han har övertaget och fortsätter. Har själv en hingst som vart så när han var ung (han är 18 nu) och tipset jag fick (när jag var 14 år utan hingstvana...) var att ha en rejäl träpåk som spö och drämma till mellan öronen när den är på väg att resa sig. Fick en sådan från denna person som han använt i sitt jobb som ridande polis. EN men REJÄL smäll ska det vara. Fungerar alldeles utmärkt och det enda som verkligen fungerar tycker jag. Låter kanske grymt men i jämförelse med att riskera att slå över med ryttare så... Ju mer hästen reser sig desto kaxigare blir den och reser sig allt högre. Det är inte roligt när man är på väg att slå över varje gång.

nu har ja inte vart med i tråden öht så de häör blir säkert fel sammanhang.. har inte orkat läsa igenom tråden men... de här va nog de sjukaste ja hört!! va va de för konstig polis.. stakars hingstar han har hållit på me... ja har hållt på me en del hingstar o fått många konstig idéer på hur man ska göra.. me de här va nog de värsta ja hört... hur kommer man änns på någe liknade?:eek::eek:

nu har ja inte vart med i tråden öht så de häör blir säkert fel sammanhang.. har inte orkat läsa igenom tråden men... de här va nog de sjukaste ja hört!! va va de för konstig polis.. stakars hingstar han har hållit på me... ja har hållt på me en del hingstar o fått många konstig idéer på hur man ska göra.. me de här va nog de värsta ja hört... hur kommer man änns på någe liknade?:eek::eek:

:bow::bow::bow:

Men jisses vilket tjat det var om att hästarna har ONT! Känner man inte sin häst väl efter alla år så måste man vara otroligt ouppmärksam! Och som någon innan här skrev att hästen "alltid stegrade vid nån bro", har den ont alltid just vid den bron eller? Själv ser jag ett mycket starkt samband mellan stegring till "vill inte lyssna på dig matte just nu för nu kryllar det av brunstiga ston"-perioder! Och till sist! Tror du verkligen inte att de som har stegrande hästar verkligen HAR försökt det mesta?? Vad har du själv då kommit fram till när du suttit och fillibrerat och hästen är helt frisk?

ja förstår inte dej om ja ska vara ärlig... om du nu har hållit på me hästar ett tag som tkr man ju att du borde veta att man inte kommer så lågt me våld på hästar.... ja har som ja redan innan skrivit hållt på me hingstar.. o då haft masso me duktiga hästmänniskor runt mej.. som sagt.. dom där kan du ge upp de funkar inte... osv.. men hästen har stegrat ja har suttit kvar o sen när den kommer ner ber ja den snällt fast bestämt en gång till vad ja vile att den skulle göra.. o den ställer sig.. sen tjatar ja så tills hästen ger upp o de har funkat hitills för mej ialla fall aldrig använt våld.... för så här tänker ja .. det är hästen som får det jobbigt när den krånglar som som att stegra och backa osv. inte jag.tillslut märker hästen det oxå o ger upp...
men först o främst ska man ju kolla om det finns en annan andledning änn trotts till att den stegrar..

Visst kan ledarhästen bita och slåss, men ofta behöver det inte ens gå så långt, det är om hästen som utmanar honom/henne inte förstår signalerna...Dessutom är det inte en smäll mellan öronen där hästen har jättemkt nerver, utan en kick mot bogen , eller liknande...

Vet inte vem Linus Andler är..men bara för att man är känd och har hästar i OS, eller rider rullkur på sina hästar när man har ett känt namn betyder inte att det är rätt..och att man vill ta efter det...

:bow::bow::bow: instämmer 100%

Nu vet jag ju inte exakt hur länge du hade haft din häst osv. Men visst, man kan känna sin häst bra, men man kan aldrig veta om den har nått som inte stämmer, nått som legat på lur och kommer fram helt plötsligt, ¨jag är iaf inte utrustad med lasersyn..jag tycker dte är ett tjat om att hästen INTE kan ha ont.

Nä, självklart får hästen inte ont preciiis vid en bro, där handlar det om ledarskapet, precis som med din hingst.(efterso det inte var som han hade ont) Han såg dig inte tillräckligt mkt som ledaren, och därför stegrade han när han tyckte att underordnaden på ryggen krävde för mkt när han vill prata med brunstiga ston...

Jag har själv haft en stegrande häst, felet låg hos mig, då jag var för ung, runt 14 år, och kunde inte vara den ledaren han behövde. Han var fin med en annan ryttare som då var mer erfaren och mer menalt stark än jag var .

Kanske har folk med stegrande hästar försökt mycket, men jag tvivlar på att dom har lyckats med ledarskapen.

Om jag kommer fram till att hästen är frisk, gjort alla undersökningar av rygg ben och hals osv..Då är det ju ett problem i vår rangordning. Då ligger problemet faktiskt hos mig. Visst får man vara tuff med hingstar och individe med stark vilja och hög rang. men om man tittar på hur den ranghögsta individen i en flock beter sig, så är det sällan den som sparkar och slår så fort den hamnar i en konflikt. Oftast räcker kroppspråk och en självsäkerhet för att få den andra att acceptera ledarskapet. Detta är sånt man jobbar på från marken, för att sen bära med sig den känslan upp på hästryggen. Det kräver mod och det kräver mental styrka, men jag har sett det fungera. och hästen går avslappnat under ryttaren..Den har accepterat rangordningen...

haha kanske ska börja ta lektioner för dej:):) i häst hantering :banana::P

ja förstår inte dej om ja ska vara ärlig... om du nu har hållit på me hästar ett tag som tkr man ju att du borde veta att man inte kommer så lågt me våld på hästar.... ja har som ja redan innan skrivit hållt på me hingstar.. o då haft masso me duktiga hästmänniskor runt mej.. som sagt.. dom där kan du ge upp de funkar inte... osv.. men hästen har stegrat ja har suttit kvar o sen när den kommer ner ber ja den snällt fast bestämt en gång till vad ja vile att den skulle göra.. o den ställer sig.. sen tjatar ja så tills hästen ger upp o de har funkat hitills för mej ialla fall aldrig använt våld.... för så här tänker ja .. det är hästen som får det jobbigt när den krånglar som som att stegra och backa osv. inte jag.tillslut märker hästen det oxå o ger upp...
men först o främst ska man ju kolla om det finns en annan andledning änn trotts till att den stegrar..

Mkt bra sagt..Envishet och mentalt övertag är det man kommer längst med.Ett fint sammarbete är ju ändå målet!
Och vinner förtroende och respekt! :bow::bow:

Men himmel! Ett piskrapp mellan öronen för att skydda sig från en livsfarlig situation som till största sannolikhet återkommer om man inte får övertaget direkt, hur f*n kan det jämföras med våld eller djurplågeri???!!! Helt sjukt vad allting spårar ur här!

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
257
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 717
Senast: Freazer
·
Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
2 555
Senast: villhöver
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 545
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info