Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Så du menar att jag ska i princip ställa av hästen för att den stegrar sig och låta den vinna?
Det behöver inte alls innebära att hästen har nån skada, det är ofta ett dominansbeteende och då måste ma ta ner dem på jorden igen. Så - vad skulle då DU har gjort åt problemet???
Han kanske är dominant mot dig och fått dumheter för sig, märker att du inte tycker att det är särskilt roligt och känner att han har övertaget och fortsätter. Har själv en hingst som vart så när han var ung (han är 18 nu) och tipset jag fick (när jag var 14 år utan hingstvana...) var att ha en rejäl träpåk som spö och drämma till mellan öronen när den är på väg att resa sig. Fick en sådan från denna person som han använt i sitt jobb som ridande polis. EN men REJÄL smäll ska det vara. Fungerar alldeles utmärkt och det enda som verkligen fungerar tycker jag. Låter kanske grymt men i jämförelse med att riskera att slå över med ryttare så... Ju mer hästen reser sig desto kaxigare blir den och reser sig allt högre. Det är inte roligt när man är på väg att slå över varje gång.
Träpåk, du får det ju att låta som om det är ett basebollträ! Ett lite tjockare ridspö i trämaterial. Du gör mig riktigt mörkrädd som tror att hästar är porslin. Det är ju inte så att jag skrivit att man ska drämma till hästen i skallen en massa gånger utan att om den får detta beteende så kliver man av, hämtar spö (eftersom jag sällan använder spö) och använder det en gång och så är olaten puts väck! Har provat, det räcker EN gång för det är obehagligt (gör knappast särskilt ont!) och hästen vill inte utsätta sig för det mer. Du har fortfarande inte kommit med något tips för hur man PÅ DITT sätt kan bli av med olaten förutom att det absolut måste vara nåt fysiskt fel på hästen eller att anlita tränare?! Vem anser du i det här fallet som en passande tränare då? Det är inte så väldigt enkelt att dra ner en stegrande häst åt sidan alla gånger och jag har i alla fall fått mycket bra respons av mina tränare, de är ivisserligen inte Jan Brink men B och C tränare och mycket väl införstådda och har erfarenhet av hur farligt det är med hästar som stegrar. Djurplågeri, vilken jämförelse! Vad är skillnaden om du jämför hoppryttare som daskar på sin häst på arslet när den vägrar på hinder eller mellan öronen när den stegrar??? Vilken situation är befogad?!!
man kan även ha ett ägg i huvuvdet när dom reses sig- då tror dom att dom har slått i taket"".
Han kanske är dominant mot dig och fått dumheter för sig, märker att du inte tycker att det är särskilt roligt och känner att han har övertaget och fortsätter. Har själv en hingst som vart så när han var ung (han är 18 nu) och tipset jag fick (när jag var 14 år utan hingstvana...) var att ha en rejäl träpåk som spö och drämma till mellan öronen när den är på väg att resa sig. Fick en sådan från denna person som han använt i sitt jobb som ridande polis. EN men REJÄL smäll ska det vara. Fungerar alldeles utmärkt och det enda som verkligen fungerar tycker jag. Låter kanske grymt men i jämförelse med att riskera att slå över med ryttare så... Ju mer hästen reser sig desto kaxigare blir den och reser sig allt högre. Det är inte roligt när man är på väg att slå över varje gång.
Ett annat tillvägagångssätt som jag aldrig hört misslyckats är att "dra över hästen på rygg", detta låter kanske grovt men om man har en frisk genomgådd häst där inga fysiska problem kan hittas och där man är rätt säker på att stegringen är något som hästen tagit till av en eller annan anledning...
Man hoppar av och lägger tygeln runt halsen...en "normal" häst ger efter på tygeltaget medans en som stegrar gör just det..och i samma ögonblick som hästen är högst uppe så drar man konsekvent i tygeln med påföljden att hästen slår över på rygg...Inte många hästar tar till stegring efter det..
Verkar jättesvårt att rida omkring med ett ägg i handen och vänta på att den ska stegra sej.
Olat (det finns inget som heter "olathet") är ett ganska förlegat ord som har ganska lite med hästpsykologi att göra. Förr kallade man t ex vävning och krubbitning för "olater", dvs en slags dumhet eller ovana som hästen ägnar sig åt. Det rätta ordet är BETEENDESTÖRNING och innebär att hästen tar till ett mer eller mindre onormalt beteende för att hantera sin stress i situationer som den inte klarar av.
Nu är ju inte ordet i sig det viktigaste, men det har också att göra med vilket synsätt man har. Att påstå att hästen skulle vägra sätta höger bak inunder sig som en "olat"/dumhet var bland det mest idiotiska jag har hört! Det finns ALLTID en anledning när hästen kämpar emot, den gör det inte för att vara dum. När det dessutom visar sig så tydligt som i tex bara ena varvet finns det självklart en orsak till det. Det man ber hästen om ger den obehag, därför kämpar den emot.
Nu måste det inte vara så i varje fall att hästen är direkt skadad och inte bör tränas. Min häst har ett antal "smita undan"-beteenden när jag jobbar henne riktigt, även om hon nu är frisk. Det kan bero på att hästen tidigare har haft ont, så att det är van att det gör ont att jobba på ett visst sätt, eller att det är otränad så att det helt enkelt är jättejobbigt. Det måste man ta hänsyn till och träna upp hästen på ett bra sätt, och det underlättar för både häst och ryttare om man inte utgår från att hästen är dum...
Till TS: Kolla upp på klinik att hästen är helt frisk. Ta hjälp av en kunnig tränare som kan se över din ridning, foderstat osv.
Olat (det finns inget som heter "olathet") är ett ganska förlegat ord som har ganska lite med hästpsykologi att göra. Förr kallade man t ex vävning och krubbitning för "olater", dvs en slags dumhet eller ovana som hästen ägnar sig åt. Det rätta ordet är BETEENDESTÖRNING och innebär att hästen tar till ett mer eller mindre onormalt beteende för att hantera sin stress i situationer som den inte klarar av.
Nu är ju inte ordet i sig det viktigaste, men det har också att göra med vilket synsätt man har. Att påstå att hästen skulle vägra sätta höger bak inunder sig som en "olat"/dumhet var bland det mest idiotiska jag har hört! Det finns ALLTID en anledning när hästen kämpar emot, den gör det inte för att vara dum. När det dessutom visar sig så tydligt som i tex bara ena varvet finns det självklart en orsak till det. Det man ber hästen om ger den obehag, därför kämpar den emot.
Nu måste det inte vara så i varje fall att hästen är direkt skadad och inte bör tränas. Min häst har ett antal "smita undan"-beteenden när jag jobbar henne riktigt, även om hon nu är frisk. Det kan bero på att hästen tidigare har haft ont, så att det är van att det gör ont att jobba på ett visst sätt, eller att det är otränad så att det helt enkelt är jättejobbigt. Det måste man ta hänsyn till och träna upp hästen på ett bra sätt, och det underlättar för både häst och ryttare om man inte utgår från att hästen är dum...
Till TS: Kolla upp på klinik att hästen är helt frisk. Ta hjälp av en kunnig tränare som kan se över din ridning, foderstat osv.
Jag tycker det verkar som om forumet är till för att halshugga andra och döma folk utan att man vet någon bakgrund alls....
Jag har försökt med att hälla vatten över huvudet men det är verkligen inte lätt att precis i rätt ögonblick få till det. Min häst är fantastisk från marken, som en väluppfostrad hund, tömkörs i diagonal öppna/sluta byter varv med galoppombyten, ökar traven/minskar, ryggar etc etc. INGET problem där. Och alla som haft en häst som är dominant i sitt sätt (Hannah kom nu inte här och säg att hästen är som man gör den eller nåt, för de ÄR olika, läs om grand prix dressyrhingsten som inte kan vara på framridningen med andra hästar...) vet att oftast är problemet med stegrande hästar just under ridningen. Nu är inte min häst på något vis en problemhäst men under de 14 år jag haft honom så har han fått nåt ryck sådär några gånger och nu vet jag hur jag ska handskas med det när det väl kommer! Har man inte varit med om problemet ska man inte uttala sig om hur man ska göra tycker jag, problemlösning ÄR erfarenhet! Sen kan man läsa om ditt och datt och tycka att "det låter bra och är milt" men innan man provat själv...
Jag håller med Bambi om det hon sa, vill bara göra ett tillägg.
För att hästen är besiktigad betyder ju INTE att den är helt frisk. Det är bara vad föesäkringsbolaget vill ha för att kalla hästen frisk.
Jag har haft hästar med olika skador som först har upptäckts på röntgen (rygg, nacke) men som var helt UA på en "vanlig" besikning. Dessa hade ridrelatrade problem bla stegringar.
Har även haft en häst som hade helt sjukt söndertrasat bakknä (minisk, korsband, ligament mm), men var ohalt på böjprov (1 grad halt vid longering). Det som syntes var en galla, så vi gjorde an artroskopi och hästen blev utdömd .
Det kan säkert finnas hästar som stegra utan att ha ett fysiskt fel. Men man måste VETA först.