Stegrande häst

Sv: Stegrande häst

Men himmel! Ett piskrapp mellan öronen för att skydda sig från en livsfarlig situation som till största sannolikhet återkommer om man inte får övertaget direkt, hur f*n kan det jämföras med våld eller djurplågeri???!!! Helt sjukt vad allting spårar ur här!

En livsfarlig situation som ryttaren har en del i..och JA, piskrapp mellan öronen på en häst är våld. Övertag får man inte av våld,möjligtvis rädsla och en känsla av makt. Det som spårar ur är hur folk beter sig runt hästar.

Men himmel! Ett piskrapp mellan öronen för att skydda sig från en livsfarlig situation som till största sannolikhet återkommer om man inte får övertaget direkt, hur f*n kan det jämföras med våld eller djurplågeri???!!! Helt sjukt vad allting spårar ur här!

inget annat än våld..och de löser ingenting...sånna som resonerar så hade jag aldrig släppt upp eller kommit i närheten av min häst iallafall..finns så mycke andra saker man kan göra än att drämma till den i huvet..
usch. :mad:

Men herregud .. Du säger själv att stegringar inte alltid beror på fysiska fel, och det har jag aldrig påpekat .. Däremot skrev du själv att det kan bero på att hästen testar dig som ledare, och självklart kan det göra det. Om så är fallet kommer problemet inte att lösas med ett piskrapp mellan öronen, och ja, ett piskrapp är självklart våld. Om du inte har problem med hästen från marken så testar den dig väl helt enkelt som ryttare?

En ranghög häst är lugn, harmonisk, vänligt lagd, och har bra fysik samt är säker i sin roll. Den är en självklar ledare och tar sällan till våld, det behövs inte, en blick brukar räcka..
De hästar som tar till våld är ranglåga hästar som vill utmana hästar som är högre i rang, ju längre ner i rangordningen, desto större och tydligare signaler, och mer bett och sparkar ex.

En ranghög häst tar endast till våld när den är hotad, när någon vill ta över flocken.

Men herregud .. Du säger själv att stegringar inte alltid beror på fysiska fel, och det har jag aldrig påpekat .. Däremot skrev du själv att det kan bero på att hästen testar dig som ledare, och självklart kan det göra det. Om så är fallet kommer problemet inte att lösas med ett piskrapp mellan öronen, och ja, ett piskrapp är självklart våld. Om du inte har problem med hästen från marken så testar den dig väl helt enkelt som ryttare?

En ranghög häst är lugn, harmonisk, vänligt lagd, och har bra fysik samt är säker i sin roll. Den är en självklar ledare och tar sällan till våld, det behövs inte, en blick brukar räcka..
De hästar som tar till våld är ranglåga hästar som vill utmana hästar som är högre i rang, ju längre ner i rangordningen, desto större och tydligare signaler, och mer bett och sparkar ex.

En ranghög häst tar endast till våld när den är hotad, när någon vill ta över flocken.

Tack!:bow::bow:Exakt min åsikt oxå!!

Senast ändrad:

inget annat än våld..och de löser ingenting...sånna som resonerar så hade jag aldrig släppt upp eller kommit i närheten av min häst iallafall..finns så mycke andra saker man kan göra än att drämma till den i huvet..
usch. :mad:

Kan inte annat än hålla med dig också.

Hejsan det verkar som din häst kan ha ont.Kolla med vetrinär och/eller en sadelutprovare så kan dom säkert hjälpa dig.Kan bero på sadel eller benen,tror inte att det är bettet.
Ha det så bra o hoppas det löser sig.. :D

Jag tycker att ni som är inne på påk och dra omkull linjen är totalt uppe i det blå när det gäller hästhantering och hästens beteende.

Om nu inte hästen har ett fysiskt problem så kommer sig en ev "beteende störning" vid ridning (stegring mm) ifrån någon form av stress eller bristande ledarskap. Det troligaste är att hästen känner sig pressad i en situation som den inte förstår, då måste man kanske ställa sig frågan varför den inte förstår, ryttar tabbar kanske??
Hästens försvarsmekanismer är i 1:a hand flykt och kan den inte det så det 2:a allternativet försvar (stegring)= försöker slå sig ur en situation som den ser som obehaglig/skrämande.

En ranghög häst som kommer in i en grupp slåss inte med de andra hästarna. Det är hästar som är ranglåga eller inte skolade/vana med andra hästar som slåss. Eller hingstar som ska ta över en flock. Men det är aldrig hingsten som är flockledaren det är alltid ett sto som leder flocken. Hingstens uppgift är att försvara och hålla ihop flocken, inget annat!! Ja, betäcka då:D.

Hästar vet inte om rangordningen de vet bara vika de går undan för och vilka som går undan för dem, de vet inte vem som är högst eller lägst.

Sedan kan man få hästen att reagera på ett visst sätt på en viss plats genom att ge hästen vissa signaler (tex hästen som stegrade vid bron). Den kan ha känt obehag i en situation och kanske blivit bestraffad för sin rektion och kommer då ihåg detta nästa gång samma situation uppstår och regerar då värre/sämre.

En av mina stegrande hästar som vi inte kunde hitta något fel på först gav vi butta i två veckor och då försvann stegringarna=den hade ont!! Sedan var det bara att ta reda på vart:cool:. Detta ska man givetvis endast göra i samråd med en BRA veterinär.

Jag har haft/ridit tre hästar med stegrings problem och de har alla haft fysiska problem.

Som avslutning tycker jag alltid att när en häst beter sig på ett oönskat sätt så ställ er frågan VARFÖR gör den som den gör.

våld är alldrig svaret till ett symptom som man är inte är 100%!!! säkert på vad problemet är. att man slå ett häst på huvud eller dra han över ryggen kan skapa ännu mer problemer som inte finns från borjan. När stegra han när du rider,när du går? dra han bakåt först sen upp eller rakt upp? är öron fram eller bak på huvud? ett häst är ett flykt djur om den har smärt ska en sån stor rörelse som stegra tar mycket energi och styrka.

Visst kan ledarhästen bita och slåss, men ofta behöver det inte ens gå så långt, det är om hästen som utmanar honom/henne inte förstår signalerna...Dessutom är det inte en smäll mellan öronen där hästen har jättemkt nerver, utan en kick mot bogen , eller liknande...

Vet inte vem Linus Andler är..men bara för att man är känd och har hästar i OS, eller rider rullkur på sina hästar när man har ett känt namn betyder inte att det är rätt..och att man vill ta efter det...

jaha så varför får hästarna sår och blir skadade tsm i hagen om dom inte rör varandra??förvrängd uppfattning

En livsfarlig situation som ryttaren har en del i..och JA, piskrapp mellan öronen på en häst är våld. Övertag får man inte av våld,möjligtvis rädsla och en känsla av makt. Det som spårar ur är hur folk beter sig runt hästar.

det som spårar ut är at vissa personer inte vågar stå på sig när det gäller hästar. avrje gång en häst reser sig utan att bli tillsagt, då tror dom ju att dom är ledarhästen och DÅ blir det farligt att hålla på med hästar...

Därför att det är inte alltid det går smärtfritt i en uppgörelse, för att en ranglåg försöker utmana en ranghög, eller att dom ligger så pass nära varandra i rang att det "går så lågt" att sparkar och bett blir nästa steg. Men i regel räcker det med kroppspråk och uppförande.Dessutom kan hästar leka och busa, och skada varandra utan att det är "illa" menat eller sig själv på grenar, stolpar osv osv...

förvrängd uppfattning, förstår inte hur det kan vara så?däremot tycker jag folk här greppar efter halmstrå, istället för att tänka ett steg till.:smirk:

jaha så varför får hästarna sår och blir skadade tsm i hagen om dom inte rör varandra??förvrängd uppfattning

men hallå..dom smäller inte till varandra i huvet med ett spö..en spark mot bogen eller liknande är inte i närheten lika farligt som att drämma till dom i huvet.

sen så är de sällan hästar behöver gå så långt att dom riktigt skadar varandra...klart dom kan leka och få småsår men de kan du ju inte jämföra.

Tillsagd betyder inte att slå,och det finns bättre sätt att handskas med en häst än att ta till våld. Att stå på sig gör man allså ine om man inte slår eller bestraffar med våld så fort hästen inte gör exakt vad man begär`?Undrar då var den förvrängda uppfattningen ligger.

förvrängd uppfattning, förstår inte hur det kan vara så?däremot tycker jag folk här greppar efter halmstrå, istället för att tänka ett steg till.:smirk:[/QUOTE]

halmstrå?? nu förstår jag inte.. jag tror iallafall inte att hästarna måste ha fysiskt ont bara för att dom reser sig, och det kan inte en text på intenet ändra. min häst hade inte fysiskt ont,hon har slutat resa sig och är harmonisk och LITAR på mig.

att alla ska ha en rätt till deras åsikt måste man respektera, och håller faktist med dig juzzen om att man måste think outside the box, ingen häst är lik den andra precis som människer, annledning till en häst som stegrar för kan vara helt annat för en annan häst.

Jag har aldrig påstått något om din häst. Har aldrig påstått att en häst MÅSTE ha ont för att stegra.Trodde det var ledarskapsfrågor vi diskuterade nu.?:confused:

Men jag står för det jag säger också. Ingen kan intalamig att våld är det som löser problemen.Jag anser bara , att en häst som är van vid att få slag, kan aldrig lite på sin ägare, och denna kommer aldrig se denna som sin ledare, därför att en ledare behöver inte ta till våld i onödan, och är lugn och någon man kan lita på...

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
257
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 718
Senast: Freazer
·
Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
2 555
Senast: villhöver
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 545
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar