Stegets betydelse i dressyr.

Tramptass

Trådstartare
Som rubriken säger. Hur stor betydelse har det att hästen har ett flashigt steg i de lätta klasserna.
Visst förstår jag att bra gångarter underlättar men om man har en häst som arbetar i en trevlig form, utför rörelserna där de ska vara och behåller en bra takt genom hela dressyrprogrammet men saknar det där "lilla extra" i sitt stegregister. Hur långt kan man ta sig på en sådan häst? Vad är era erfarenheter av gångarternas betydelse?

Att jag har blivit lite nyfiken på detta är för att jag har blivit medryttare på en supertrevlig och ambitiös valack vars steg egentligen inte är så mycket att hänga i julgranen. (5-6 kanske han skulle få i poäng).

Sv: Stegets betydelse i dressyr.

Det verkar som att de flesta domare dömer mycket efter hur hästen går och hur fin den är. Faktiskt :crazy:
Oavsett om ryttaren sågar hästen i munnen eller sitter som en kratta. (inget elakt menat)

Men om hästen går i en bra form, ni rider fina vägar och ryttaren sitter fint så har man nog lika stor chans att vinna även om hästen inte har kanonsteg.
Sen berror det alltid på domaren.
Vissa domare gillar inte en viss typ av hästar helt enkelt.

Jag tycker att man kan klara sig utmärkt på Lättare klasser med
en häst som inte har mycket till gång. Man vinner mycket på att
hästen är stadig i formen och att man rider nogranna vägar, Min
ponny har väldigt bra gång hemma när man kan sätta tryck i henne
men på tävling så kan man inte plocka fram det riktigt än, men vi
kan endå lyckas få 66-71% på tävling i LA:P1 tack vare att hon gör allt
korrekt, stadigt och lydigt. Fick kommentaren av dommaren att
när vi väl lyckas plocka fram mer gång och tryck i henne så kommer
hon bli en kanon ponny på tävling :p

Senast ändrad:

Och så ska man ju inte glömma att en häst med väldigt stor gång brukar vara svårare att rida ihop.:)

Pja.. Jag red ju en väldigt lydig (fick ofta just den kommentaren; lydig) och stadig ponny som gick i ganska bra form. Tyvärr hade hon lite kort skritt, något trippig trav (blev dock bättre och bättre) och en galopp som tenderade att bli fyrtaktig om inte matte slet som ett djur, men då blev den fin också! ;)

När vi tävlade förvånades jag ofta över vilka poäng en del fick bara för att ponnyerna lyfte på knäna. Att huvudena låg snett när de inte kastades upp och att ryttaren sågade i munnen tycktes domarna liksom se förbi. Kanske var jag anvundsjuk, men min ponny VAR välriden och jag fick 6 eller 7 på sitsen. Sån katastrof kan jag inte ha varit.

Jag tävlade upp till LA:2 regionalt på henne. Då lyckades vi skrapa ihop ca 59% som mest (6 och 7 på de rörelser som utmärker programmen). Lokalt red vi runt 63% i LB. (ofta placerade 2-3 men långt efter vinnarna). Min ponny hade varken de bästa eller sämsta gångarterna på tävlingarna.

Så gångarterna spelar såklart roll, och i lägre klasser upplever jag det som att de är ännu viktigare eftersom det är mer transportsträckor där man mest bara visar gången.

En väldigt praktisk sak var dock att hon inte var speciellt svår att sitta på.

På en riktigt lydig och välriden häst kan du komma rätt långt. En kompis till mig hade ett new foreststo utan några speciella gångarter. Hon tävlade dock framgångsrikt upp till FEI på den - just pga att hon var så fruktansvärt lydig och välriden.

På en riktigt lydig och välriden häst kan du komma rätt långt. En kompis till mig hade ett new foreststo utan några speciella gångarter. Hon tävlade dock framgångsrikt upp till FEI på den - just pga att hon var så fruktansvärt lydig och välriden.

i storhästklasser räcker inte det till.
då ska den vara välriden och ha mycket gång.
iaf här...

Nej, även jag är väl medveten om att en storhäst inte kan gå motsvarande klass, men upp till LA klarar man sig åtminstone på en häst utan fantastisk gång.

Det går även i Msv B och högre.

Har en kompis med en häst med väldigt mediokra gångarter, och de har vunnit både LA och MB på 70%.
Med vettiga domare lönar sig god och noggrann ridning på alla nivåer.

För ett antal år sedan hade jag en mkt flashig valack e.Chirac. Han rörde sig mkt bra och hade en enorm utstrålning, dom flesta domare dömde upp honom rätt många poäng, trots en del olydnader.

Vi tävlade i lag Div. 1, och en annan lag medlem hade en mkt medioker, men super lydig häst som gick alla program klockrent.
Jag fick i princip alltid mer poäng än henne. Ibland var det nästan pinsamt när min häst mitt i en halt vred huvudet åt sidan och tittade på ngt annat och man ändå får en 8:a på halten, eller kastade sig åt sidan vid utgången så att travbetyget sänktes från en 9:a till en 7:a, fast det inte ens borde ha varit godkänt.

Så visst har gångarterna och utstrålning betydelse och ibland (ofta)dömms det inte helt rättvist.

Nja, Jag vet en valack som tävlar Internationellt med placeringar
med sin mediokra gång, fått över 70% i MSV i sverige.
Man kan komma långt med bra ridning.

jag tror det beror lite på vart man tävlar.
min förra häst (gick st george) va väldigt välriden och stadig. men i protkollen stog det också att hon gick väldigt stadigt, men att hon hade för dålig gång. Därav gick dom med bättre gång förbi. detta i bla regionala la klasser.

*KL

Men en häst som trippar runt kan inte få poäng för bra bakbensaktivitet o lösgjordhet mm- schwung alltså..

de arbetar sällan genom kroppen, vilket är A o O för att få ut mer av rörelserna.

du kanske inte kommer att kunna tävla internationellt på den hästen, men du kan nog få bra poäng på han i dom lättare klasserna, oftast vinner dom som kanske inte har gångarterna men som går i en stadig fin form med en ryttare som kan rida än en gångartshäst som inte går bra i övrigt, i dom lättare klasserna.. men visst beror det till stor del på domaren !! lycka till :rofl:

När du säger "en häst som trippar runt", menar du då alla hästar med mindre flashig gång eller just de som är "trippiga" och går så för stunden? Menar bara att det är klart att en häst med mindre bra gång också kan vara lösgjord och arbeta genom kroppen, men en häst med bra gång har ju säkert ofta bättre förutsättningar för det rent generellt.

On topic: Jag kan bara referera till en ponny jag känner, han har taktmässiga och distinkta gångarter, bra bakbensaktivitet och -mekanik men helt enkelt ingen större frambensgest i trav. (Skritt är ok och galoppen är riktigt bra!) Det beror inte främst på att han inte är lösgjord, utan han har lite väl branta bogar och är byggd lite i framvikt med korta framben. Med den duktiga ryttare han har så har han kommit långt trots sin ngt ofördelaktiga exteriör, men visst har det tagit längre tid än det skulle ha gjort med en häst med bättre förutsättningar. Ponnyn ifråga har vinster och placeringar upp till LA regionalt, och har fått sjua på gången under allmänt intryck runt hälften av starterna, annars sexa. Underlaget spelar stor roll för denna lite tyngre ponny, är det tungt kan han dö ut totalt och är det riktigt bra lyfter han sig flera nivåer och då blir även traven sjumässig.

Men till saken, ponnyn har många placeringar, får bra poäng för framför allt sin bärighet, lydighet och taktmässighet. Det är ju sådant man måste vara extra noga med med mer mediokra hästar för att vara med i placeringssammanhang och sådär, och man har ju inte lika mycket utrymme för att få bra poäng trots missar. Vet ju inte vilka klasser du avser, men i lätta klasser upplever jag att man (för de flesta domare iaf) kommer ganska långt på bra ridning och en för klassen välförberedd häst. Och det är sådant jag själv faktiskt anser bör premieras framför flashig gång!

Trippig är en symaskinstravare eller en häst som inte tillåts gå fram o visa vad den kan eller en seg som inte bjuder.
Även en häst med medioker gång kan ju bli lättare i sin framdel o då kunna röra sina framben mer- av naturliga orsaker. Även om den har branta bogar så kan benen bli mer rörliga om de inte måste bära upp både sig själv o ryttaren på sin framdel.

nästan varenda ridbild här, visar på ryttare som siktar neråt- jag själv inkluderad.

verkar vara inne här att trycka ner de "flashiga" hästarna.
tycker att flashigt är ett negativt uttryck-skällsord.

Jag tycker iallafall att det är en fröjd att se en häst som kan visa ett brett register i sina gångarter.:banana: än en som rör sig monotont o utan gnista.
man vill ju kunna se att det händer ngt i temposkillnaderna- annars är det verkligen som att se på när gräset växer:crazy:

en häst med normal gång är ju lättare att rida o sitta på- så visst kan de gå långt.

Jag tycker iallafall att det är en fröjd att se en häst som kan visa ett brett register i sina gångarter.:banana:

Jag håller med dig, men bara om det är en vettig ryttare på och inte en hösäck som håller balansen i tyglarna :devil:
Eller en häst som blir "flashig" för att den är spänd och inte har ngnstans att ta vägen.
Är så tråkigt tycker jag när man är på tävling och "flashiga" hästar får gratispoäng trots extremt dålig ridning från ryttaren.
Men en flashig häst med en bra ryttare på --> :love:

Det är nog inte stegets längd och "sprattelfaktorn" som är viktigt för mej, utan att hästen har en bra egen balans, kan vila på steget och därmed hinner arbeta genom hela kroppen. En unghäst behöver inte ha så stora gångarter från början, har dom bara lätta att bära upp sej själva blir gången "större" när dom orkar mer.

Då förstår jag bättre hur du menar! Och ja, jag tror också att de flesta mer eller mindre siktar nedåt som du uttrycker det vare sig man vill det eller inte innan man blivit riktigt duktig. Och visst kan gången alltid förbättras vare sig man har exteriören med sig eller mot sig! Kan än en gång bara referera till ponnyn jag känner, om man jämför honom i dagsläget med för tre-fyra år sedan så är det enorm skillnad gångartsmässigt, just för att han blivit starkare och mer och mer bärig (trots att det såklart är långt från perfekt och allt alltid går att förbättra).

Jag vet inte vad ts avser, men just det du nämner med brett register, det går ju att ha ett brett gångartsregister i fråga om exempelvis längning och samling utan att ha just de mest ändamålsenliga (luftiga/lätta/spektakulära/vad man än eftersträvar) rörelserna. Visst kan all gång förbättras avsevärt med god ridning och lösgjordhet och detta ska självklart eftersträvas, och såklart ska man inte skylla på exteriören om man inte får sin häst att gå bra, men man kommer inte ifrån att vissa hästar har bättre förutsättningar för bra gång än andra rent exteriört.

Vad jag ville komma till är att ett tränat öga kan säkert se det, men för oss amatörer (exempelvis jag) kan det ju vara lätt att automatiskt koppla ihop mindre bra gång med sämre ridning och bra gång med bra ridning. Visst hänger det ju till allra största delen på att hästen inte kan gå bättre än vad ryttaren rider den, men som sagt spelar ju även hästens egna förutsättningar in.

Senast ändrad av en moderator:

Du kan ta dig långt i de lätta klasserna med en häst som är lydig och en ryttare som vet hur man visar upp hästen på bästa sätt. Visst, kommer det en gångartshäst med en duktig ryttare på som också visar upp lydighet och välridna vägar så slår den din pga av sitt register.

*knapplån för reflexion*

Håller med Axel här, varför tycker folk att hästar med register i sina gångarter inte skall premieras? Är det svart eller vitt enbart? Det låter som att antingen så har man en lydig häst som visas upp noggrant eller så har man en gångartshäst och den vinner vare sig man rider noggrant eller inte. Självklart kommer en häst med brett register i sina gångarter klå en häst som inte har det, förutsatt att bägge hästarna visas upp väl. I programmet finns det utsatt att visa upp mellangångarter och (senare) ökade gångarter och de hästar som kan visa upp detta skall väl ha högre poäng än de som inte kan det? :confused:

Och ja visst finns det domare som bländas av gångartshästar med ryttare som slarvar och / eller rider illa, men det är inte grundtanken med tävlingsdressyren. Domare är mänskliga, de kan också göra fel. Grundtanken med tävlingsdressyr är att visa upp en välgymnastiserad lydig häst på bästa sätt, och den som gör detta på bästa sätt skall vinna.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 965
Dressyr Sitter hemma med en dryg förkylning och har då tid att fundera och klura. Funderar på vår sports framtid. De senaste åren har det hänt...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 791
Senast: kryddelydd
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag åkte till privatlektionsstället vid världens ände igen med ett par vänner, och var helt inställd på att sitta på dressyrbjässen. Men...
Svar
0
· Visningar
747
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Jag kikar efter häst/ponny, i en relativt moderat prisklass. Dvs om man inte köper en riktigt ung (oinriden) eller en som börjar närma...
11 12 13
Svar
246
· Visningar
31 870
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka