Stegets betydelse i dressyr.

Sv: Stegets betydelse i dressyr.

Visst har det varit uppe till diskussion om att ta bort gångartsbetyget upp till en viss klass? För att god ridning ska löna sig....

Fast det spelar ingen större roll om gångartsbetyget försvinner, det handlar om en punkt.
I mitt exempel tidigare, när jag tävlade en super flashig häst, så var det inte i gångartsbetyget han blev uppdömd. Utan genom ALLA punkter, även sådana som vi hade stora missar i.

En uttrycksfull häst med massor av gång får oftast högre betyg genom hela programmet, om den nu visas någorlunda bra.

Egentligen så ska det inte ha någon betydelse, men allt handlar om vilken domare som sitter och dömer och hur denna ser på saken. Det diskuteras flitigt inom domarkåren ska ni veta! Jag anser personligen att gångarterna är en ruta av alla andra och att bedöma gångarter finns det andra som kan bättre, nämligen gångartsdomarna. Bort med gångartsbetyget, åtminstone i lätt klass, det gör dressyren ännu mer godtycklig än vad den redan kan vara...
Det är bättre att alla domare får lära sig vad en ändamålsenlig form innebär och hur det ser ut på olika hästar. Då kanske vi också slipper sådana kommentarer som vi säkert alla fått någon gång: "Jag gillar (inte) den typen av häst." Då har vederbörande missförstått sitt domaruppdrag, och borde döma utställningar istället för dressyrtävlingar.

Som rubriken säger. Hur stor betydelse har det att hästen har ett flashigt steg i de lätta klasserna.
Visst förstår jag att bra gångarter underlättar men om man har en häst som arbetar i en trevlig form, utför rörelserna där de ska vara och behåller en bra takt genom hela dressyrprogrammet men saknar det där "lilla extra" i sitt stegregister. Hur långt kan man ta sig på en sådan häst? Vad är era erfarenheter av gångarternas betydelse?

Att jag har blivit lite nyfiken på detta är för att jag har blivit medryttare på en supertrevlig och ambitiös valack vars steg egentligen inte är så mycket att hänga i julgranen. (5-6 kanske han skulle få i poäng).

jag tror att dom tittar lite för mycket på flashigt steg som du kallar det.. ibland..

jag har en lydig häst med bra gångarter trots att han e hyffsat liten (160)... men även när han gör jättefina längningar så får han dåliga poäng.. vi är inga proffs absolut inte.... men vi rider också bara på lokal nivå dom lägre klasserna.. han kan inte mäta sig med 170 + hästarna.. helt enkelt..
han har ganska kort skritt så där tar ja att vi får lite sämre.. o galoppen kan bli lite spänd.. men han har en bra trav men.. den räcker inte i jämnförelse..

tycker domarna ska bli bättre på att se till individens förutsättningar. i dom lägre klasserna...

o sen kanske ryttare som harvar runt i dom lägre klasserna på 70- 75 % kanske ska överväga att gå upp ett snäpp, trots att det kanske rör sig om ganska unga hästar..
men det kvittar egentligen vad andra får för poäng.
vill bara att ja ska få "bra längning" eller något liknande.. el iaf en blank rad.. haha

men det är svårt.. ja skulle inte vilja va domare själv:p

Håller med det som tidigare sagts att man kan komma långt med en häst med en medelmåttig gång. Det är upp till ryttaren att plocka fram den. För att nämna ett ex. har vi ju en av världens bästa ryttare/tränare (finlands, svensk) som till en början inte hade råd att köpa några svindyra gångartstalanger utan har fått rida fram det istället och det har ju gått utmärkt.

Sen en vanlig arbetstrav ser ju oftast mkt tråkig ut men med samling kan man ju plocka fram gång som ser betydligt trevligare ut på många hästar.

Sen gäller det ju att lära sig hur man ska visa sin häst på bästa sätt personligen tycker jag att många rider alldeles för mesigt. Skulle önska att vi fick lite mer av tysk ridning med mer power så man verkligen visar upp hästen på bästa sätt.

*kl*

Vill bara säga att tråden fått en intressant utveckling. Jag kan även hålla med på att schwung kanske är ett bättre uttryck är flashig.

Visst får du högre poäng om hästen har bra gångarter men det är tusen gånger bättre med lite medelmåttiga gångarter och bra ridbarhet (lydig häst). Många poäng får du om din häst jobbar i en bra form och gör allt rätt på rätt ställe! Lycka till!

Liknande trådar

Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 965
Dressyr Sitter hemma med en dryg förkylning och har då tid att fundera och klura. Funderar på vår sports framtid. De senaste åren har det hänt...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 791
Senast: kryddelydd
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag åkte till privatlektionsstället vid världens ände igen med ett par vänner, och var helt inställd på att sitta på dressyrbjässen. Men...
Svar
0
· Visningar
747
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Jag kikar efter häst/ponny, i en relativt moderat prisklass. Dvs om man inte köper en riktigt ung (oinriden) eller en som börjar närma...
11 12 13
Svar
246
· Visningar
31 870
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka