stävja vakt

Poisonous

Trådstartare
Ailu är nu 14 veckor och hans vakt är redan på tok för stor för att det ska bli hållbart. Vakten är ju något vi räknat med eftersom vi tog den ras vi gjorde men det här är lite väl :-D

när någon åker bil/startar bil på gården så drar det igång ett ståndskall. Korta skall som avlöser varandra. I minst 2min. Sedan övergår det till "boff"ande ljud i 2min till efter bilen åkt.
alla som kommer in genom dörren möts av vrålskall och en viftande svans.
själva vaktandet i sig är helt okej. Han får gärna vakta men hur gör vi för att få honom sluta vrålskällla? Och det evinnerliga "boff"andet efteråt. Han sluttar tokskälla om man ryter åt honom men fortsätter med boffandet.
läst om skvallerträning men hur kan jag använda det här?

Sv: stävja vakt

Det låter mer som frustration och överreaktion pga ex. att han är uttråkad. Träna on-offknapp och mycket hjärngympa!

Han gör samma när man är ute på gården och går och han ser någon.
samma om han varit hemma hos någon annan en stund och börjar bli lugn och någon kommer
han är helt klart lite osäker så som han ställer upp sig och låter.

kan tillägga att han lät såhär innan han bröt benet också. Och även om dörren var öppen så han kunde gå ut och kolla.
vi hjärngympar varje dag med klickerträning, godisletande och miljöträning.

uppenbart ett måndagsexemplar av sin ras och inte läst rasbeskrivningen ;-) skällig, älskar alla, gillar andra hundar

Senast ändrad:

Har du testat att visa för honom att du också hört/ sett?
Vår ena hund är en vrålskällare. Det som funkar bäst är att ge honom en godbit och be honom gå och lägga sig. "Tack, nu räcker det. Gå och lägg dig".

Nej. Detta händer oftast klockan fem på morgonen när våra arbetare åker på jobbet:p

Vår ena hund är en vrålskällare. Det som funkar bäst är att ge honom en godbit och be honom gå och lägga sig. "Tack, nu räcker det. Gå och lägg dig".

Så har jag jobbat med min hund, funkar riktigt bra!

Poängen är väl att han lär sig att det räcker med att boffa EN gång för att tala om för er, istället för att tokskälla. Jg gör likadant med ytterdörren, hon skäller, jag säger "tack, nu vet jag" och tar över ansvaret för ytterdörren.

Min hund vaktar oxå väldigt mycket, men han har blivit bättre. Nu nu när han varnar så tackar jag honom, ger han sig inte så går jag och tittar och då brukar han ge sig. Men oftast så räcker det numer att tacka, så han vet att jag uppmärksammat det och han kan släppa det!!

Hur applicerar jag den i den här situationen?

När man jobbar med skvaller vid hundmöten vet jag att man ska fånga hundens uppmärksamhet innan den "låst" på mötet.
Men jag vet ju aldrig när det kommer någon hem till oss :D

Kommer det folk hem till oss och Bobby stressar upp sig och skäller vid dörren, så ber jag folket vänta. Så tar jag Bobby till ett annat rum, skärmar med galler så får han komma ut och hälsa när han lugnat sig! Och det går mycket snabbare för honom att "släppa" det nu än vad det gjorde i början. För mig och min hund funkar det väldigt bra! :)

Såhär tänkte jag också, funkat fint för vår kille. Röt man åt honom blev han bara mer upphetsad, men att visa att jag "hörde, tack, nu tar jag hand om det" funkade perfekt :bow:

Vad är de för ras efter som du skriver att ni räknat med vakten men att han har ståndskall?

Har inte läst allas inlägg men såg några som jag tycker verkar vettiga. Att man tränar in att ett skall är okej men sedan sak man aningen lägga sig eller söka upp matte/ husse eller vad man nu vill att hunden ska göra.

Att lära in skall på kommando och sedan lära hunden tyst kanske anses lite gammalmodigt men något vi ändå gjort på vår jakthund då han skäller på de mesta när han är ute. Dock tror jag de beror på vilken hund man har vilken lösning som passar bäst.

American Akita.
Vaktig men ska ej ha lätt till skall. Vilket denna har :D

Skall/pratapå kommando kan han.

Ture ligger gärna på ryggstödet och spanar ut över gatan, skäller om han ser någon han inte gillar. Då ropar jag på honom, ger godis och berömmer. Fungerar väldigt bra för oss, bannor får helt motsatt effekt.

bannor får helt motsatt effekt.

Håller helt med, att ställa sig och skälla på hunden för att den varnar brukar bara göra det än värre. Som sagt jag tackar min hund för att han berättat sen är det bra. Sen har jag kompisar som har en hund som skäller för allt, dom går bananas när han skäller. Och kan ju säga att det varvar hunden till det värre, man hänger ju på deras spår!!!

Jag vill gärna att de varnar, men sen är det bra!! :) De lär dom sig om man gör en positiv sak av det!!

Provade godis idag.
Det som hände var att gång 1: Satte godisen i halsen och fortsatte sedan skälla
Gång 2: Skällde, tuggade, skällde, tuggade, svalde, skällde.

:D

Tog du honom från stället han skällde på eller matade du där han stod? Kalla bort honom där ifrån, beröm och be honom lägga sig.

Avled med leksak kanske funkar bättre, då kanske han får lite kontakt med människan. Eller bara ge honom en boll typ.

Liknande trådar

Övr. Hund Nu kommer jag med lite fler frågor :p Min valp har börjat skälla så fort han hör något i trapphuset (bor tyvärr ganska så lyhört...
Svar
3
· Visningar
2 025
Senast: Blandrastik
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• kattförsäkring
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023