Fiorano

Trådstartare
Vet någon var jag kan hitta statistiken på medeluppfödaren i Sverige? Vet ju att det ska vara kvinnor i en viss ålder med ett eller två ston i avel, men för mitt arbete behöver jag en källa. Hittar inte på asvh (när ska dom anställa en ny webmaster??).

Stort tack för hjälp!!

Sv: Statistik

Det var ett ex-jobb från SLU, Agronomlinjen. ASVH var nog också inblandade tror jag.

Och det är en ny studie på g (också SLU) har jag hört men vet inte när den är klar. Den förra är så pass gammal så den är knappast relevant längre.

Ja det är lite kul med den nya studien på SLU eftersom jag med min lilla studie hamnade på samma spår. Jag läser en metoddel i sociologi och det är kvantitativ och därför valde jag att ta detta med hingstavgifter som ämne. Ligger ju inte alls inom det som jag annars läser så det är lite kul:).

Som när jag läste Historia på universitetet och "halkade" in på veterinärmedicinsk historia och råkade få sitta och läsa gamla rapporter från hästveterinärer på 1800-talet. Kul att kunna förrena nytta med nöje! ;)

Dagens parentes...

Hon presenterade arbetet på en avelskonferens i Lund 1995. Om du har tillgång till ASVH's årsböcker finns det nog refererat där.

Jag gjorde en sökning via internet och full referens är:

Bäckberg, Å. 1995. Marknadsstudie av svensk halvblodsuppfödning 1994-1995.
Examensarbete nr. 176. Institutionen för husdjursförädling och sjukdomsgenetik, Sveriges lantbruksuniversitet. Uppsala.

Aha, det förklarar saken. Jag sökte på betydligt nyare forskning:o!

Tusen tusen tack!!

Liknande trådar

Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 524
Senast: Thaliaste
·
Mat Hej Nu behöver jag lite hjälp igen. Jag har googlat mig blå utan att riktigt förstå då min engelska inte når hela vägen. Jag ska resa...
2 3
Svar
46
· Visningar
1 774
Senast: Sel
·
Samhälle Kan ni hjälpa mig att hitta en lagom informationstext att sätta i händerna på någon. Läskapacitet för abstrakt och akademisk text finns...
Svar
0
· Visningar
327
Senast: MiaMia
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 743

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka