Statistik på halvblodsfölsstorlekar

G

GiG

Eftersom det inte var Idol i kväll så har jag roat :crazy: mig med att leta i alla gamla trådar om fölstorlekar och skrivit upp de för respektive ålder. Sedan har jag räknat ut medelstorleken (på Bukefölen i alla fall ;) ) och den är som följer:

3 månader: 124,6
4 månader: 132,7
5 månader: 135
6 månader: 139,8

Det innebär att de i snitt växer 8,1 cm mellan 3 och 4 månader, bara 2,3 mellan 4 och 5 månader och 4,8 mellan 5 och 6 månader.

Värdelöst vetande, eller :o En jäkla massa räknande var det i alla fall eftersom många skrivit när fölet var fött i stället för hur gammalt det var... :mad:

Sv: Statistik på halvblodsfölsstorlekar

Har du inget inspelat Idol? ;)

Verkar som du har lite för lite underlag för din vetenskapliga undersökning för här hemma växer de så det knakar hela tiden! Hur stort är ditt underlag? Jag har femtio föls storlekar för vi mäter alltid våra från att de är nyfödda men det enda jag lärt mig under de här åren är att:
- är de under en meter när de föds blir de ofta små, dvs under 160
- är de uppåt eller över 110 kan de bli över 170 men det stämmer inte heller alltid
- notera om de står bra uppe på kotorna o inte är alltför x-benta när de mäts som nyfödda får då brukar det bli lite mindre mått - likadant om de är otroligt upprätta, dvs nästan står på tå, då mäts de som lite större
- håll koll på om de verkar vara normalt utvecklade samt fortsätter normalt, då brukar det stämma med måtten, annars kan precis vad som helst hända!

Fortsätt du o forska, du kan få mina kladdiga antecknigar också om du vill! Har du inte blivit med föl förresten så du har viktigare saker att göra? :D

Vad tror du att jag räknar för :eek: Den är mätt idag till 132 cm, var dock inte med själv så jag kan inte säga hur mätningen gått till. Den var 107 som nyfödd och känns stor men av min "bukestatistik" att döma är den inte det eftersom snittmåttet för hans åldersgrupp är 135. Men visst, underlaget är inte lika stort som ert, det rör sig om 15-20 föl i respektive månadsgrupp.

Ok, vilket datum är han född? Jag kan kolla i våra listor så du vet om du har köpt ett russ....

Hälsn Ann

Jag messar så behöver vi inte trötta andra med internt snack. ;)

Min fölis var 95 cm när hon föddes, stod dock på bakkotorna, så kanske att hon var nästan 1 m om hon varit helt rak då.

Nu är hon 2,5 år och strax öer 160. Borde ju växa mer :D

Så hon blir inte under 160.

Ähum, du kan få lite av mig. Jag har fått mer än jag ville ha. 15 månader och 160 (fram). Jag törs inte mäta bak.
Eva

Kan ju tillägga att jag räknat fram ett snitt.
Storlekarna spänner dock över ganska många centimetrar för respektive grupp:

3 månader: 120-130 cm
4: 122-142 cm
5: 130-142 cm
6: 130-147 cm

Bara på det lilla underlag jag har själv (de av hästarna genom åren som jag känner till deras tillväxtkurva på sedan föl) så inser jag att det är hopplöst att sia om framtiden. Kan ta ett par exempel som bevisar att det är hopplöst att avgöra:

Häst 1. Liten som föl, liten som unghäst (150 på 2 års dagen), 167 på 3 års test, 169 på 4-års kval, 172 som färdig.

Häst 2. Stoor som föl, benämnd som stor på fölvisning, 159 på 3 års test, 161 på kvalitet och där står den än idag. (Med föräldrar som är 173 mamma och pappa 169) Enda småtta i stammen är Urbino i 4:e led.

Häst 3 liten som föl men sedan stor som 2,5 åring (170) idag färdig 170 (har alltså inte växt en cm sedan 2,5 idag 8år)

Kan nämna en av mina också. 97 cm som nyfödd, 158 på 3 års testet, nu som 8 åring 167-168 cm.

shady skrev:
Kan nämna en av mina också. 97 cm som nyfödd, 158 på 3 års testet, nu som 8 åring 167-168 cm.

när på året är denna häst född? min är ju 163 nu (2,5 år) och jag vill inte att hon blir 10 cm till :crazy:

Min förra häst var
100 som föl, 160 som 3 åring och 167 som färdig.

Däremot var jag dålig på att mäta henne emellan och undrar därför om ni har någon "statistik" på ett åringar.
Jag har ett sto som är 1år och 4mån e. Hohenstein-Davignon-Matcho* som är 150 i manken och 152 på baken, hur stor tror ni att den blir?

Hur stor är mamman?

Hade en hingstfölis som på 9-månadersdagen var 148 cm; den var 158 som 4-åring och jag vet inte om den växt mer sedan dess. :crazy:

GiG skrev:
Eftersom det inte var Idol i kväll så har jag roat :crazy: mig med att leta i alla gamla trådar om fölstorlekar och skrivit upp de för respektive ålder. Sedan har jag räknat ut medelstorleken (på Bukefölen i alla fall ;) ) och den är som följer:

3 månader: 124,6
4 månader: 132,7
5 månader: 135
6 månader: 139,8

Det innebär att de i snitt växer 8,1 cm mellan 3 och 4 månader, bara 2,3 mellan 4 och 5 månader och 4,8 mellan 5 och 6 månader.

Värdelöst vetande, eller :o En jäkla massa räknande var det i alla fall eftersom många skrivit när fölet var fött i stället för hur gammalt det var... :mad:

enligt dina beräkningar skulle min bebis vara 5-6 månader. men han fyller 4 på söndag. knasigt.
men skojig statistik!

Tror att själva växtintervallen stämmer bra, åtminstone liknar de mina egna 'studier'. Kul att du bemödat dig med att räkna ut detta, alltid roligt med statistik, oavsett om det faller in under avdelningen för något värdelöst vetande eller ej ;)

Hur som helst så är min förlunge från i år undantaget som bekräftar Ploppis iakttagelse om små vid födseln = ofta små senare. Hon föddes nämligen som 98 cm men är nu ca 5 månader gammal ca 137 cm fram och 139 bak. Så hon har snittat på ca 8 cm tillväxt/månad :eek:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
10
· Visningar
1 413
Senast: Rosett
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
16 106
Senast: Gabby_Ossi
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 610
Senast: Snurrfian
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 702
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• kattförsäkring
  • Uppdateringstråd 31