Statistik för attacker?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Gris-Eva
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 258
G

Gris-Eva

Var kan man hitta någon statistik för hundar som har huggit eller attackerat andra djur eller människor?

Jag skulle vilja veta om det finns någon dokumentation på vilka raser som leder "huggarligan"

Det gäller ALLA raser. Stora som små. ;)

Någon som vet?

Sv: Statistik för attacker?

Skulle också tycka att det vore spännande att se en lista, särskilt en som visar hur stor andel av resp ras som bitit.
Sedan skulle jag också vilja sortera ut dem som bitit för att vuxna låtit sina barn kliva på hunden/dra den i öronen/bita den, de "attackerna" tycker jag inte räknas faktiskt..

Frågan är väl hur många som ärligt uppger att deras barn varit väldigt provocerande innan det blev hugget i ansiktet?

Jo, det var en önskan, men knappast något jag tror man kan få.
Dessutom skulle jag tro att de flesta inte inser att barnet provocerat, hade de fattat att man måste vakta barn med hundar och inte låta dem hålla på hur som helst, så hade "attacken" aldrig hänt.
Så det handlar nog mest om okunskap när man säger att hunden attackerat oprovocerat.
Förvånande många verkar tro att en hund aldrig skulle bita ett barn , just bara för att det är ett barn. Men varför skulle de inte? De kan lätt "bita till" en stökig valp, skillnaden är att valpen är gjord för att tåla sånt, vilket människobarn inte är..

Så, tyvärr kan man nog inte få någon "vettig" statistik som verkligen säger någon om en specifik ras.

Jag gav mig den på att hitta statistik på detta för nåt år sedan. Kontaktade bla SCB, jag kom fram till att det inte finns nån.

Det finns en del från USA o Kanada när det gäller dödliga attacker eller med svåra skador som följd. Har länkat till dessa flera gånger i kamphundstrådar.
PL

Finns nog tyvärr ingen statistik på detta i Sverige.
Och fråga är hur man kan få en statistik på de rabiata småhundarna som biter men inte så pass hårt att man måste uppsöka läkarvård?
Tror att det är mycket mer vanligt att småhundar bits än större, men bara ett personligt antagande.

Kan du länka igen, jag vet att jag sparade länkarna men har bytt dator ...

Jag vet att det inte handlade om samtliga kamphundar iaf.

Jag tar ut en liten quote som paminnelse...

Finally, it is imperative to
keep in mind that even if breed-specific bite rates could
be accurately calculated, they do not factor in owner-
related issues. For example, less responsible owners or
owners who want to foster aggression in their dogs may
be drawn differentially to certain breeds.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag måste bara få skriva av mig. Vid ett flertalet tillfällen när jag är ute och går med mina två Cane corsos så möter vi... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 740
Senast: Nota
·
Övr. Hund Hej! Jag söker rådgivning då jag sitter i en jobbig sits just nu. För ca 3 månader sedan tog jag emot en 2,5 årig hund som en bekant... 2
Svar
20
· Visningar
1 741
Senast: tanten
·
Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 562
Senast: Raderad medlem 147980
·
R
Hundhälsa Jag funderar på det här med hanhundar och löptikar, och vad det är som gör att hanar kan reagera så väldigt olika. Vi har fyra hanar i... 2
Svar
32
· Visningar
1 536
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka