Stationsavgift?

Danaa

Trådstartare
Vad brukar era stationsavgifter sluta på?
Jag fick min idag och den var på 7000kr! Jag tyckte de var dyrt på den förra stationen betalade jag 2250kr och då kollade dom henne 4gånger, och i år har jag bara varit dit 2gånger. dessutom stod hon tre dagar i onödan då dom strulade till de med beställning av sperma, hur skulle ni göra? Ifråga sätta?

Sv: Stationsavgift?

Vad jag har varit med om så är stationsavgiften fast, men man betalar veterinär, uppstallning m m dessutom. Så är du sker på att det är stationsavgiften som är 7000:-?
Jag hade ett av mina ston på en station två gånger och tyvärr blev hon inte ens dräktig men det kalaset gick på totalt 7000:- men då var det uppstallning, stationsavgift och veterinärkostnader i det priset.

Säger som Masse, är det verkligen stationsavgiften? Det låter dyrt i sådana fall.

De ston jag betäckt i år har kostat 8900:- resp 5200:- på de räkningar jag fått från hingststationerna, den första har en sk seminavgift på 1200:- och den andra har ingen stationsavgift då det var stationens hingst, för andra hingstar tar de 1200:- i stationsavgift, övriga kostnader är veterinäravgift, behandling, uppstallning mm

Vår stationsavgift kostade ca 4500 med allt dvs vi var där ett antal gånger fram och tillbaka och hon stod där i en vecka (inklusive vet och semin). Därutöver kommer hingstkostnaden på 10 000 plus moms nu när hon blivit dräktig men däri ingår fosterförsäkring. Allt ska vara betalt i och med detta.

Har du bara varit där 2 ggr och inte haft stoet uppstallat? Så det bara är för seminering/undersökning? Då kan det inte riktigt stämma. Har de behandlat stoet?

Jo stations avgiften är på 1904:- och sen är de kostnader utöver de, som att dom var tvungen att spola henne och ge henne domosedan vid insemineringen. Men jag trodde ultraljud ingick men då står de 800kr för ultraljud. Hur skulle ni ha gjort ang de dagar hon stod uppstallad där i onödan pga desas misstag av beställningen av sperma??

Känns som att den här kommer att bli den dyraste fölungen på länge och då har jag ändå inte använt mig av någon super hingst (black coffee).

Flyingekostnaderna 3800:-
Stationsavg ink uppstallning & vet avg 6744:-
Och levande föl avg 8500:- plus moms

Usch min förra var billigare, ångrar att jag inte valde en tullstorp hingst i dagsläget, har bara varit massa strul nu..

Men nu är de bara att hoppas på de bästa att de blir något:D:banana:

Senast ändrad:

Ja, man får väl hoppas att det blir en riktigt bra unge du väntar på. Det är alltid tråkigt om man ska behöva strula. Men jag hade nog ringt och försökt få klarhet i vad det är som kostar extra.

Mina räkningar från stationen brukar ligga på ca 5000kr, har gjort det både i år och förra året. Frys-räkningen slutade på 10000kr ungefär.

Runt 5000kr tycker jag är rimligt för färsk semin, men då hänger det ju så klart på hur många dygn man har stoet på stationen.
Om det var stationen som schabblade med beställingen så hade jag ifrågasatt dom dygnen om du retar dig på det.

Kom igen när du är uppe på 16 000 kr, på hingstens egen station, då kan man tala om dyr fölis. :angel:

Men det är det värt !:D

Jadu i år betalade jag ca:15000kr för ena stoet som inte ens blev dräktigt :mad:

På det andra stoet pungade jag ut med ca:6000kr för seminering som ej tog sig. (endast stationsavgift ingen hingstavgift). Betäckte sedan naturligt med egen hingst hemma (dvs gratis) varpå hon tog sig direkt...så onödiga tusenlappar kan man väl säga!

16 000kr är vad jag är uppe i med hingst som verkar på hemmastation.
Stoet tillbringade 3 dygn på station och blev dräktig på första (!) inseminationen.

Okej tack för alla svar! Inser nu att jag nog ligger på "normal" kostnad om man jämför med er:bump:

Förra året betalade jag 5 800:-. Stoet blev dräktigt med transportssperma på första brunsten utan behandlingar och var kvar på stationen cirka en månad.

16 000kr är vad jag är uppe i med hingst som verkar på hemmastation.
Stoet tillbringade 3 dygn på station och blev dräktig på första (!) inseminationen.

Hur lyckas man med detta ? Måste väl ändå även vara medräknat hingstkostaderna i detta väl ?

Själv betalade jag 4838kr på min seminstation det tycker jag är billigt med tanke på att stoet stog där sex dagar och att ett bakterieprov togs.

Jag är uppe i ca 23 000:- :crazy: Mitt sto är nu konstaterad dräktig på 50 dygnet :bow:. Det är första gången för mig det här med betäckning, kommer nog att tänka till två gånger innan jag betäcker igen.

Mitt sto är också konstaterad dräktig, UL idag på 56 dygn.

Min stora räkning berodde på att seminstationen "slarvade" med baktproven, vilket resulterade i en lång vistelse på station i flera omgångar.

Hur lyckas man med detta ? Måste väl ändå även vara medräknat hingstkostaderna i detta väl ?

Jag var kanske otydlig. 16 000kr är den TOTALA kostnaden med semin-, stations-, språng- och 90 dygns avgift.

Relaterade till ett xaheenas inlägg, med en stationsavg på 16 000.

Senast ändrad:

Ska man räkna hingstens kostnader och ev. transporter av sperma så blev det totalt 25325:- för det ej dräktiga stoet och 20950:- ( inkl. foster-och fölförsäkring på 46:e dygnet) för det dräktiga stoet för min del.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
39
· Visningar
3 919
Senast: cewe
·
Kropp & Själ Var till vc idag för min andra dos av järn intravenöst, fick en förra veckan också. Fick vänta ett tag efter bokad tid vilket jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
9 043
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 180
Senast: Skye
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 661

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka