starta eget utan gård..

A

annizz

Har haft funderingar i flera år att starta eget som hästtränare, enda kruxet är att jag inte har någon gård & kommer aldrig ha råd med.
Funderar därför på att hyra in mig i ett stall, kanske kan få de lite billigare om man har flera hästar? alltså paketpris..
Eller så funderar jag på att köpa/hyra en ladugård, vet flera som bara står tomma & vissa har riktiga boxar..
Hur mycket tror ni det kan kosta? alltså en liten "gårdsbyggnad" för ca 5 hästar..
Vad tycker ni? vad har ni för erfarenheter?
Detta är en dröm jag haft sen jag var liten & skulle va kul att förverkliga den.

Sv: starta eget utan gård..

Alltså jag vet en som hade lånat ut sitt stall gratis mot att man tog hand om dennes egna häst.
Något sådant kanske hade kunnat fungera?

Det beror helt på hur mycket du kan dra in på hästträneriet. Finns det underlag och har du tillräckligt med ubildning/erfarenhet/referenser för att kunderna ska välja dig?

Även om uppstallningen går att hitta billigt måste du ändå ha kapital att lägga ut på foder, strö etc. Hur känslig är du om kunderna sedan inte betalar?

Det är mycket som ska vägas in, försäkringar och staket, momsredovisningar och bokföring. Kunder som inte betalar och hästar som skadar sig.

Summasumarum: det kostar pengar att starta upp.

Har du inte råd att köpa en gård (utanför Sthlm) så har du nog tyvärr heller inte råd att starta upp o driva en hästverksamhet.

är det bara jag som inte förstår vad hon ska göra? alltså tänkte du träna andras hästar eller andra som rider:P (tänkte eftersom du tänkte hyra in dig så menar du träna hästarna själv?) tror det behövs mkt kapital innan man får det att gå runt. Å kolla upp efterfrågan!

Inte_ung - ja de låter ju som en väldigt bra lösning :) var finns denne person ;)

Lovisaleonora_ - Jag har erfarenhet, tävlings meriter & referenser..
& ett ganska bra start kapital..

Lillasmurfgirl - jag hade tänkt att träna hästar ej människor.

Jag hade tänkt att ha det som ett extra jobb & inte heltid..
Ser inte att det skulle gå runt.. mer som en extra inkomst.

Såg en annons nyligen som speglar priserna ganska bra här där jag bor i norra Skåne.
Stall med 5 boxar+ ridbana. Kallhyra 3000kr / månad

Som exempel

Va seriöst?! 3000 för ett helt stall?
Det låter ju väldigt billigt..
Var hittade du den annonsen?

Såg en annons nyligen som speglar priserna ganska bra här där jag bor i norra Skåne.
Stall med 5 boxar+ ridbana. Kallhyra 3000kr / månad

Som exempel

Blocket :)

Just den finns inte kvar men man kan hitta en hel del intressant där under 'gårdar uthyres' emellanåt

Jag hade tänkt att ha det som ett extra jobb & inte heltid..
Ser inte att det skulle gå runt.. mer som en extra inkomst.

Du får nog tänka om där..om det inte går runt så blir det ingen extra inkomst! Ett företag som inte går runt blir en UTGIFT. Då får du ta av den andra inkomsten du har för att täcka upp förlusten av din tränarverksamhet.

Du får nog tänka om där..om det inte går runt så blir det ingen extra inkomst! Ett företag som inte går runt blir en UTGIFT. Då får du ta av den andra inkomsten du har för att täcka upp förlusten av din tränarverksamhet.

Du lär dessutom inte få starta företaget om det inte finns ett vinstsyfte. Skatteverket vill gärna räkna hästföretag som hobby vanligtvis. När det uppenbart inte har något vinstsyfte så är det rätt kört att få f-skatt.

Hur kan det bli förlust om jag kommer få in mer pengar på det andra jobbet?

Tydligen så tycker skatteverket att jag ska få FA-skatt sedel i alla fall.

Du lär dessutom inte få starta företaget om det inte finns ett vinstsyfte. Skatteverket vill gärna räkna hästföretag som hobby vanligtvis. När det uppenbart inte har något vinstsyfte så är det rätt kört att få f-skatt.

Om företaget inte bär sig, d v s går runt, så går det ju med förlust. Företaget, inte din privatekonomi.

Det finns ju en hel drös med firmor som blivit av med F-skatten och fått betala tillbaka en massa momspengar och blivit hårdare beskattade, så det är inte en garanti utan bara en fingervisning.

Jovisst, men det betyder inte att du får behålla den. Inkomsten från ditt arbete och företaget är inte samma sak. Du måste hålla isär din privatekonomi och företagets ekonomi. Visst, du kan ju hålla på och plocka in pengar från din inkomst till företaget, men det går ju fortfarande i förlust. Du får tillbaka din förlust på skatten som din arbetsgivare betalar dom första 5 åren. Dock så kommer ju skatteverket vilja se ett vinstsyfte. Det är inte svårt för dom att dra in din f-skatt.

ok nu känner jag mig helt IQ befriad..

FA skatt sedeln vill jag ha eftersom jag vill kunna bli anställd om jag får erbjudandet..
Men har i första hand tänkt att jobba som frilans fotograf/grafisk designer (F-skatt sedel) & sen som häst tränare (F-skatt sedel).

Får helt enkelt läsa på lite mer om skatterna..

Gå till skattekontoret och prata med dom, eller kolla deras hemsida. Dom har ganska ofta möten där man kan få hjälp om man vill starta ett företag :)
Även nyföretagarcentrum borde finnas i din kommun? Finns ganska många ställen man kan få hjälp med alla frågor, det är mkt att tänka på när man är ny.

känner en som hyrde ut sitt ena stall(byggt 2006) ,4boxar där man kunde öppna fönster i varjebox så dom kunde titta ut.tillgång till ridhus och ridbana, ca 1hektarmark till på vintern ev,tillgång till tränare, sadelkammare, varmvatten i stallet, spolspilta. detta ville hon ha 4000kr i månaden för i kallhyra(all skötselsjälv) , ev kunde man få det lite billigare om man red hennes 2unghästar ng dagar i veckan.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 322
Senast: Johanna1988
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid... 2 3
Svar
52
· Visningar
5 949
Senast: Mabuse
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin... 2
Svar
28
· Visningar
3 928
Senast: tanten
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 672

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka