Starta eget hundfik?

igbest

Trådstartare
Jag har en liten dröm om att starta ett hundcafé eller hundcafé med träningsmöjligheter. Det finns ett hundcafé i "min" stad men det är ändå en dröm jag har. Det finns även möjlighet att träna inomhus här i staden men då måste man vara medlem i den lokala brukshundsklubben.

Hur går man till väga för att starta eget företag, hur finansierar man det från början (jag antar att man tar ett lån om man nu inte har obegränsat med pengar) och hur hittar man en bra lokal, vem ska man kontakta för jag antar att det är ganska höga krav på lokalen.

Hur mycket kostar det att dra igång något sånt här?

Nu spånar jag bara stort.

Om du är arbetslös har du möjlighet att få s k starta-eget-bidrag vilket är ungefär lika med a-kassa. Arbetsförmedlingen brukar ha "kurs" i starta-eget. Först är det endagskurs och sen brukar det finnas en kurs som varar 5 veckor där man sammanställer det som ska fyllas i blanketten för att ansöka om bidraget. Börja med att ta kontakt med arbetsförmedlingen. Om du är medlem i en fackförening kan du gå in på deras web site och kolla om de har några kurser eller föreläsningar.

Jag har startat eget med hjälp av bidraget som jag haft nu i 3 månader. Jag har finansierat mina materialinköp (jag syr bl a hundhalsband) med att köpa lite åt gången för att slippa ta lån. Det blir ju helt klart svårare att göra på det sättet med den typ av företag du har tänkt dig.

Sen har du olika företagarföreningar, almia exempelvis det finns även kvinnoföreningar som stöttar och ger kurser osv. Jag tror att Skatteverket ger ut information om hur man startar eget också.

Det viktigaste är att du har en bra och seriös affärsplan, det älskar banker om du vill ta lån =). Prata med olika hundmänniskor och fråga vad de vill ha och hur de vill ha det. Kanske sätta ihop en enkät och sätta dig vid en hundgård??

Det finns olika bidrag och stipendier du kan söka, det tar tid ja men kan vara väldigt värt det. Du kanske kan ta kontakt med nån som redan driver ett hundcafé och be om råd. En mentor är guld!

Jag är inte arbetslös, på gott och ont men är fruktansvärt less på mitt jobb. Har förstått att det kan vara svårt att få bidrag då.

Åh, det är nästan min dröm också fast hunddagis. Vet inte hur många gånger jag o gubben pratat om det, det borde ju finnas en marknad för det här för jag tror de som finns är fulla? Jag skulle vilja ha ett hunddagis men med träningsmöjligheter, typ innomhushall där man inte behöver vara medlem för att få hyra osv. Men har alltid fastnat på - hur tusan hittar man lokal/mark, hur får man råd?! :/ suck.

Åh, det är nästan min dröm också fast hunddagis. Vet inte hur många gånger jag o gubben pratat om det, det borde ju finnas en marknad för det här för jag tror de som finns är fulla? Jag skulle vilja ha ett hunddagis men med träningsmöjligheter, typ innomhushall där man inte behöver vara medlem för att få hyra osv. Men har alltid fastnat på - hur tusan hittar man lokal/mark, hur får man råd?! :/ suck.

Det är precis det jag har pratat med en kompis om, varför ska det vara så förbaskat svårt att kunna träna inomhus om man inte är med i den lokala brukshundsklubben :(
Sen vet jag att minst en privat tränare som håller kurser skulle vilja ha någonstans att vara inomhus, men som sagt var var ska det ligga och hur ska jag finansiera den. Jag kollade upp lokaler här i stan via internet och det är bara kontor eller jättestora lagerutrymmen, typ flera 1000 kvm.
Vi kanske får slå oss ihop och fixa något @bollen__ ;)

Det är precis det jag har pratat med en kompis om, varför ska det vara så förbaskat svårt att kunna träna inomhus om man inte är med i den lokala brukshundsklubben :(
Sen vet jag att minst en privat tränare som håller kurser skulle vilja ha någonstans att vara inomhus, men som sagt var var ska det ligga och hur ska jag finansiera den. Jag kollade upp lokaler här i stan via internet och det är bara kontor eller jättestora lagerutrymmen, typ flera 1000 kvm.
Vi kanske får slå oss ihop och fixa något @bollen__ ;)
Flera tusen kvm säger du...

Hunddagis, "träningpark", rastgård, caffée, hundsalong, allt under samma tak :D

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 473
Senast: IngelaH
·
Samhälle Känns som att det är dags att starta tråden jag väntat på sedan diskussionerna innan valdagen...:) Jag lånar ett par inlägg från...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
9 975
Senast: lbb
·
Relationer Jag behöver hjälp att reda i mina tankar. Jag lever sedan knappt fem år tillsammans med mannen som jag var säker på var "mannen i mitt...
2 3
Svar
55
· Visningar
15 329
Senast: Korven
·
E
Ekonomi & Juridik Hoppas det finns massaor av er som kan svara på mina frågor!!! Står i startgropen för att börja ta tag i ''starta eget'' Min plan...
Svar
5
· Visningar
1 392
Senast: Blastboy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka