Staro Showbiz

Sv: Staro Showbiz

Helt klart godkänt :bow:

De bästa hästarna har "gammal stam"

Copiad, Ina Scot, Moni Maker, Zoogin.mfl.....det har inte med modernitet att göra

Det håller jag med dig om. Det jag tänkte på var att det verkar ju ändå lättare att sälja med modernare stam.

Jag ska nog fundera på Showbiz till nästa år. Han står i Norge va? Är det nåt krångel med STC då eller? Det är det säkert, det är det alltid. :angel:

Nu vann den där Tromb Hits (e. Staro Showbiz) idag också. Två starter, två segrar.

Senast ändrad:

du kanske har tur och han står på "list"listan...annars vet jag inte faktiskt....jag har betäckt med listhingst en gång och då var det bara att betäcka som vanligt här i sverige, förutom att man skulle anmäla stoet innan april har jag för mig ( längesen jag gjorde det ...-92)

Jag ska nog fundera på Showbiz till nästa år. Han står i Norge va? Är det nåt krångel med STC då eller? Det är det säkert, det är det alltid. :angel:

Ja, visst är STC krångliga. Alltid. :angel:

Om han är listad är det inga problem att betäcka i Sverige. Är han det inte måste man skicka märren till Norge för att få avkomman registrerad i 1A. Betäcker man ändå i Sverige blir den registrerad i antingen 1B eller 2. Tramsig regel.

Man behöver inte anmäla stoet innan april till listhingstar. Det är en gammal regel. Jag betäcker med listhingst i år och den bokade jag i maj.

Såhär stod det på listhingstar på STC's sida...

"Listhingstar" 2007

Hingstar vilkas avkommor kan registreras i stambokens avd 1A efter betäckning i Sverige 2007.

Frankrike
Coktail Jet, Dahir de Prelong, Defi d'Aunou, First de Retz, Ganymede, Giant Cat, Gobernador, Goetmals Wood, Infant du Bossis, Insert Gédé, Jag de Bellouet, Jain de Beval, Jeanbat du Vivier, Joyau d'Amour, Kazire de Guez, Kerido du Donjon, Kesaco Phedo, Korean, Love You, Nice Love, Nijinksi Blue, Opus Viervil, Orlando Vici

Italien
Armbro Goal, Daguet Rapide, Indro Park, Legendary Lover K., New York Yank, Prime Prospect, S.j.'s Photo, Self Possessed, Supergill, Toss Out, Uronometro, Varenne

Kanada
Angus Hall, Duke of York, Kadabra, Ken Warkentin, Mr Lavec

Tyskland
Diamond Way

USA
Amigo Hall, Broadway Hall, C.R.Excalibur, Cantab Hall, Classic Photo, Conway Hall, Credit Winner, Dream Vacation, Muscles Yankee, Windsong's Legacy

Samt alla i Sverige klassade 1a hingstar som står uppstallade i annat land under säsongen. Betäckningsbevis krävs i Sverige.

Tror stenhårt på honom..... men det gjorde jag på Västerbo Gracias och Anders Crown med, så vem kan tro på dom??:rofl:

Ja, visst är STC krångliga. Alltid. :angel:

Om han är listad är det inga problem att betäcka i Sverige. Är han det inte måste man skicka märren till Norge för att få avkomman registrerad i 1A. Betäcker man ändå i Sverige blir den registrerad i antingen 1B eller 2.

Det här systemet är helt underbart. (ironisk)

Det är ju bara ett enda stort handelshinder fortfarande. Nu fick jag rysningar i juristsjälen igen. Jag tror jag gör så här: Jag betäcker den gamla märren här med en icke-godkänd hingst. (Jag väljer medvetet att fortfarande använda den nomenklaturen eftersom det är vad det handlar om.) Sedan tränar jag upp avkomman och ser till att få den till start. Sedan stämmer jag STC på uppfödarpremier varje gång den springer in en enda krona. En ny stämningsansökan varje gång den har placerat sig. Och den ska starta en gång i veckan, minst!

Fölet ska heta See You In Court. :devil:

Det här systemet är helt underbart. (ironisk)

Det är ju bara ett enda stort handelshinder fortfarande. Nu fick jag rysningar i juristsjälen igen. Jag tror jag gör så här: Jag betäcker den gamla märren här med en icke-godkänd hingst. (Jag väljer medvetet att fortfarande använda den nomenklaturen eftersom det är vad det handlar om.) Sedan tränar jag upp avkomman och ser till att få den till start. Sedan stämmer jag STC på uppfödarpremier varje gång den springer in en enda krona. En ny stämningsansökan varje gång den har placerat sig. Och den ska starta en gång i veckan, minst!

Fölet ska heta See You In Court. :devil:

:bow::bow::bow::bow:

Härligt att känna ert stöd! Tyvärr är det inte en framkomlig väg. Men det är ett bra hästnamn, eller hur? Hoppas ingen hinner ta det för mig nu, jag har inget föl i år.

Jag har gjort vad jag kunnat för att få till stånd en ändring den politiska vägen. Trots att arbetet resulterade i en dom från EG-domstolen som underkände hela avelsvärderingssystemet blev det nu bara den här halvmesyren till nytt system. Det känns som en brant uppförsbacke att dra igång karusellen en gång till.

Mitt nya projekt är istället att få EU-kommissionen intresserad av Frankrike och Italiens sätt att stänga ute svenska (och andra utländska) hästar från den större delen av deras lopp. Ni vet väl att kommissionen just nu granskar hur Sverige efterlever det direktiv som säger att man i princip inte får utestänga utländska hästar från tävling i Sverige?

Nu kom detta inte att handla så mycket om Staro Showbiz, men i alla fall...

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 348
Senast: Acto
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 790
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
752
Senast: cassiopeja
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 209
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar