Sv: Stärka bakkärran...
Lägg fyra bommar på en volt ca 30 cm över marken - en på varje "sida" i volten. Börja galoppera över två stycken, när hästen är stabil - lägg till den tredje, när det känns bra så rulla över alla fyra bommarna. jobbigt som attan, måste korta å hålla ihop.
Övergången galopp-skritt-galopp är oxå kanon - se till att inte stanna hästen för tygeln - SITT!! den ska IN med rumpan under kroppen! Rusar den - gör lugnt halt å rygga några steg.
Jobba mycket med vändningar i galopp. Små volter, snäva serpentiner - då måste de jobba med bakdelen för att bära upp kroppen. Klättra i galopp - ej i trav (sliter på ryggen enl min hopptränare) Galoppera i långsega uppförsbackar i friskt tempo.
Tänk hela tiden när du rider att rumpan ska in under kroppen - även om du rider i skogen. Plocka försiktigt upp hästen mer å mer i "uppförsbacke" i alla gångarter. Min nuvarande pålle sprang på bogarna när jag fick honom för 2 mån sen. Nu är han högrest, lätt i handen å mycket, mycket starkare. Men han måste vila ofta. Det tär på krafterna att sätta om hela sin kropp så se till att vila emellan åt.
Jag longerar lite, litegrann på måndag, hopptränar tisdag, skrittar/joggar på onsdag eller jobbar i repgrimman, rider dressyr på tors, joggar fre, dressyr lörd, galopptur på sön...
Dessa övningar har iaf vi pysslat med de sista 2 månaderna. DRESSYR är suveränt. Hitta en bra dressyrtränare. Min hopptränare som jag träffar en gång i veckan säger att resultat syns från vecka till vecka hur mkt han växer å blir starkare så tydligt är detta bra övningar
*skrattar*
Lycka till iaf!