Stärka bakkärran...

F

fälttävlansnörd

Ena hästen måste bli starkare i bakbenen, han släpper dem lätt och bara paddlar vilket gör att vi har svårt att få riktigt bra avstamp när det blir högre, han orkar inte riktigt.

Så, tips. Alla! Både med och utan bommar, jag tänkte ju förstås
klättring och övergångar. Sen hade jag noll ideér :smirk: .

Sv: Stärka bakkärran...

Lägg fyra bommar på en volt ca 30 cm över marken - en på varje "sida" i volten. Börja galoppera över två stycken, när hästen är stabil - lägg till den tredje, när det känns bra så rulla över alla fyra bommarna. jobbigt som attan, måste korta å hålla ihop.
Övergången galopp-skritt-galopp är oxå kanon - se till att inte stanna hästen för tygeln - SITT!! den ska IN med rumpan under kroppen! Rusar den - gör lugnt halt å rygga några steg.
Jobba mycket med vändningar i galopp. Små volter, snäva serpentiner - då måste de jobba med bakdelen för att bära upp kroppen. Klättra i galopp - ej i trav (sliter på ryggen enl min hopptränare) Galoppera i långsega uppförsbackar i friskt tempo.
Tänk hela tiden när du rider att rumpan ska in under kroppen - även om du rider i skogen. Plocka försiktigt upp hästen mer å mer i "uppförsbacke" i alla gångarter. Min nuvarande pålle sprang på bogarna när jag fick honom för 2 mån sen. Nu är han högrest, lätt i handen å mycket, mycket starkare. Men han måste vila ofta. Det tär på krafterna att sätta om hela sin kropp så se till att vila emellan åt.
Jag longerar lite, litegrann på måndag, hopptränar tisdag, skrittar/joggar på onsdag eller jobbar i repgrimman, rider dressyr på tors, joggar fre, dressyr lörd, galopptur på sön...

Dessa övningar har iaf vi pysslat med de sista 2 månaderna. DRESSYR är suveränt. Hitta en bra dressyrtränare. Min hopptränare som jag träffar en gång i veckan säger att resultat syns från vecka till vecka hur mkt han växer å blir starkare så tydligt är detta bra övningar :p *skrattar*

Lycka till iaf!

hoppa studs . Du kan prova att skritthoppa enstaka hinder. då måste han ta i mycket.
Skritta backar både uppåt o neråt, galoppera backar, tempoväxlingar.

Hej, på strömsholm så kan du köpa vikter till bakbenen, det använder jag mig av och det ger resultat. De kostar ca 1500kr

dfguk7845636¤%#

Senast ändrad av en moderator:

En annan sak som jag tror är bra är att lägga ut två bomar och övar på att länga och korta galoppsprången mellan dem, det är en VÄLDIGT bra och NYTTIG övning. Både enskilt för dig och hästen och för er som ekipage :)

Skritthoppa. Tar jättemycket, samt kan göras i många olika variationer. Jag gör detta som i en del av hopputbildningen av ridtravarna...

Min ena häst behövde stärka bakkärran ganska ordentligt. Det tog mig ca 6 månader o nu är det en HELT annan häst kan jag säga.

Jag har hoppat mycket studs (6-7 på rad ca 70 cm) + kombinationer. Sen har jag tränat MYCKET i terrängen, klättrat både upp o ner. Många glömmer det, men det är i nerförsbackarna det är viktigast ! Fick en del tips av Peter Eriksson som ju har pappan till min häst (cardento) :) :) :) :)

jag har ett tips som jag brukar träna på. vet inte om du tränar detta redan...men

Ställ 4 hinder på raken sedan lägger du bommar före och efter varje hinder så att det blir bom-ett galopp språng-hinder-ettgaloppsprång-bom-ettgaloppsprång osv.

Jag brukar ha sex meter mellan hindrena och tre meter mellan bom och hinder.

Med denna övning blir det jobbigare för hästen ju högre hinder man har. Och här är det bakkärran som jobbar!!:)

Nickelodion skrev:
Ställ 4 hinder på raken sedan lägger du bommar före och efter varje hinder så att det blir bom-ett galopp språng-hinder-ettgaloppsprång-bom-ettgaloppsprång osv.

Jag brukar ha sex meter mellan hindrena och tre meter mellan bom och hinder.
QUOTE]
Det är en jättebra övning :idea:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 156
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 758
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 538
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 598
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar