Sen handlar ju frågan också om vad som faktiskt blir ett skarpt bett.
Tvådelat tränsbett med lösa ringar som någon sågar obarmhärtigt?
Hackamore av typen 'kan knäcka nosbenet' felmonterat och med en ryttare som håller balansen i tyglarna?
Kandarstång med välbalanserad ryttare som rider med säte/vikthjälper?
Jag tycker ofta denna diskussion saknar nån dimension, någon lägger alltid fram typ "det är handen som avgör hur skarpt ett bett är", vilket till stor del är sant. Men det är inte hela sanningen.
Tycker som många andra att man bör kunna rida sin häst (alla discipliner) på någon form av tränsbett. Sen kanske inte alltid hästens fysiologi tillåter detta, men jag tycker det skall vara målet. Sen tycker jag också att det är helt ok att, kortvarigt i träningssyfte, byta till andra bett. Min häst kanske blir framtung och sänker huvud/hals i hoppningen, då kanske någon form av hissbett kan hjälpa hästen hitta sin balans på ett bättre sätt.
MEN, med tillägget, en del hästar som blir starka vid hoppning blir detta för att de inte 'orkar' hålla ihop ordentligt och/eller har dåligt självförtroende och hoppar på fart, betsla upp i detta läget är inte det bästa.
Speciellt vid uteritter tycker jag att man ofta ser hästar som betslats upp, som är "skitpigga", och när ryttaren tar i tyglarna försvinner hästen uppåt istället. Vilket inte direkt är önskvärt...
Sen går det väldigt starka moden i det här med bett. Ett tag skulle ju ALLA ha pessoabett. Sen kom 'babypelham', nu verkar jaktkandaren vara på intåg. Stallkompisen rider med bettet och lovordar det starkt och Brunte går sååååå himla bra nu, och så köps det in även till Lukas, även om Lukas funkade alldelles utmärkt på det han hade innan. Och sen använde ju den där duktiga hoppryttaren som vann bettet alltså måste det vara bra!
Så tycker jag också att det finns en tendens att i 'mitten' av sin utbildningskurva så väljer folk att betsla upp. Precis som att de upptäckt bettdjungeln och skall ha alla betten! Sen, när utvecklingen som ryttare fortskrider så vänder de mot enklare bett igen. Det verkar, dock, som att en del människor fastnar i 'mitten' (oftast den delen av utbildningen när man tror att man kan allt... ni vet, precis innan man inser att man för fasiken inte kan nåt) och aldrig kommer ur uppbetslingen.