Stannar på uteritt

Trasdockan

Trådstartare
Hej!
Jag har ett problem med min 4-åriga häst. När vi rider ut ensamma stannar han ibland och vägrar röra sig. Lägger man till spöt drar han bara upp huvudet och det känns som han ska stegra sig..

Jag brukar backa honom länge och då brukar han ge sig, men jag vet inte om han gör detta för att trotsa eller för att han har ont?

Men det verkar konstigt ifall han skulle ha ont, eftersom han bara gör detta när vi rider ensamma och inte när han har någon annan som draghjälp?

Sv: Stannar på uteritt

Jo det har jag också tänkt på, men det är mer som att han "letar" efter saker att vara rädd för då eftersom han gör så när vi vänder bort från stallet. Alltså längtar han hem till stallet hela tiden.

Kanske ska tillägga att detta endast händer i skritt. I travo ch galopp är han väldigt framåt!

Jag brukar låta hästen (exta mycke med en ung häst) stanna lite och se över situationen och kolla in omgivningen.
Börjar man bråka för snabbt skapar man fler problem än man löser.

Men jag låter inte hästen vända eller backa. Bara stanna till och tänka efter lite. Sedan ska den gå frammåt och få mycke beröm och uppmuntran.
Vissa hästar och i vissa situationer behöver mycke tid för att smälta det nya och skrämmande innan dom vågar gå.

Lycka till!

Tack för svaret, i förrgår stog jag still med min häst i 20 minuter, och han ställde sig och vilade på bakbenet, men när jag skänklade igen vägrade han fortfarnde gå.. Frustrerande minst sagt!

Jo det har jag också tänkt på, men det är mer som att han "letar" efter saker att vara rädd för då eftersom han gör så när vi vänder bort från stallet. Alltså längtar han hem till stallet hela tiden.

Kanske ska tillägga att detta endast händer i skritt. I travo ch galopp är han väldigt framåt!

I skritten kanske han har mer tid att tänka på allt runtomkring? I trav och galopp går det av bara farten :D Du kanske ska rida ut med folk tills hans självförtroende är starkare? O varför backar du han? Det bevisar ju bara att det han kanske tror är läskigt är läskigt istället för att han får stå och kolla en stund och fundera? :)

Jag tror inte din häst har ont. Jag tror att det där med att vägra gå när man är ute själv är något de flesta hästar försöker med MINST en period under deras liv.
Hur du ska hantera det beror ju på hästen, men det viktigaste är bara att vara envis och inte låta den slippa bara för att den inte vill, såvida du inte vill ha en häst som är omöjlig att rida ut på.
Själv är jag inte så förtjust i att backa dem då de kan förknippa ryggningen med något negativt även när de ska göra det (t ex på dressyrbanan). Personligen tycker inte jag att man ska vara rädd för att göra hästen upprörd (t ex drar upp huvudet och känns som den ska stegra sig) för det är oftast då man får dem att gå framåt och ge sig. Om hästen drar upp huvudet kan du ju försöka med att ställa den ordentligt åt höger eller vänster så kommer den inte kunna stegra sig.
Kanske borde tilllägga att jag absolut inte menar att man ska starta något stort jätte bråk, utan bara hålla sig lugn och få hästen att inse att den ska gå frammåt vare sig den vill eller inte...

Kan du få hästen att närma sej "det skrämmande" bara en cm så har du vunnit en stor seger. Men det kan ta tid.

Om hästen bara är löjlig och bråkar för att den kan bråka så tycker jag (förlåt alla som hatar personer som mej som kan tänka sej att slå en häst) så tycker jag att du ska gå på hästen. Och sedan berömma varje litet myrsteg frammåt.
Kan ta tid men om man manar på i rätt ögonblick och berömmer varje litet myrsteg frammåt så kommer hästen snart att lita på dej och våga gå frammåt.

Hej
Detta problem har jag haft med en av mina hästar. Det som löste det var att när han stannade så började jag svänga honom runt han egen axel runt runt runt sedan stannade jag i den riktningen jag var på väg och erbjöd honom att gå, om inte så svängde jag honom runt runt igen, ganska kraftigt med mulen i riktning mot ditt knä. På detta sättet valde han det han fann mest bekvmt alltså att gå rakt fram. (Första gången tog det 40 minuter, andra ggn 20 min, sedan hade jag aldrig problemet igen) Lycka till

Hej
Detta problem har jag haft med en av mina hästar. Det som löste det var att när han stannade så började jag svänga honom runt han egen axel runt runt runt sedan stannade jag i den riktningen jag var på väg och erbjöd honom att gå, om inte så svängde jag honom runt runt igen, ganska kraftigt med mulen i riktning mot ditt knä. På detta sättet valde han det han fann mest bekvmt alltså att gå rakt fram. (Första gången tog det 40 minuter, andra ggn 20 min, sedan hade jag aldrig problemet igen) Lycka till

:bow: Det lät som någonting som skulle kunna funka! Tack!

Han testar dig.
Har ridit sådana här hästar. Så jag vet vad du pratar om.
Spö ska man använda så lite så möjligt. Vid sådana här tillfällen hjälper det inte med spö. Står hästen still som fastgjuten får man lov att ha lite tålamod. att backa den kan hjälpa som sagt.
Rid ut själv på din häst en dag när du känner att du inte behöver stressa iväg till något.
När han vägrar gå fram. naturligtvis så ska man skänkla hästen för att han ska fram men går han inte fram, sitt kvar på honom och vänta tills han går fram. sitt inte och skänkla på honom hela tiden det kommer han bara att irriterad av. Det är viktigt att du berömmer honom för varje steg han tar åt rätt riktning. för då kommer det att gå mycket lättare att få honom att gå fram. Och han kommer och lyssna på dig mer.
En sak som man ska komma ihåg är att det är viktigt att berömma hästar när dom gjort någonting bra

Qalle jag har upplevt att hästarna blir mer stressade om man gör så. har testat det men då måste man ett bett som inte glider åt sidan för att hästen inte ska dra sig ur tränset

Senast ändrad av en moderator:

Det är en ung häst med lite erfarenhet av att vara ute själv.

kör inte den hårda metoden, utan låt honom titta o sen kan du rubba honom genom att vända lite- klappa alltid när den går framåt.

Om du straffryggar den- för ingenting- är risken stor att du knäcker den eller får en häst som börjar att resa sig. Vad ska du ta till då?

Ta en portion tålamod med dig så ska du se att den växer upp till en trygg o arbetsvillig kille.

Jag tror inte din häst har ont. Jag tror att det där med att vägra gå när man är ute själv är något de flesta hästar försöker med MINST en period under deras liv.
Hur du ska hantera det beror ju på hästen, men det viktigaste är bara att vara envis och inte låta den slippa bara för att den inte vill, såvida du inte vill ha en häst som är omöjlig att rida ut på.
Själv är jag inte så förtjust i att backa dem då de kan förknippa ryggningen med något negativt även när de ska göra det (t ex på dressyrbanan). Personligen tycker inte jag att man ska vara rädd för att göra hästen upprörd (t ex drar upp huvudet och känns som den ska stegra sig) för det är oftast då man får dem att gå framåt och ge sig. Om hästen drar upp huvudet kan du ju försöka med att ställa den ordentligt åt höger eller vänster så kommer den inte kunna stegra sig.
Kanske borde tilllägga att jag absolut inte menar att man ska starta något stort jätte bråk, utan bara hålla sig lugn och få hästen att inse att den ska gå frammåt vare sig den vill eller inte...

Låter ju väldigt bra att tvinga en unghäst? Eller någon häst för den delen! :crazy:

hej, alla har gett dig svar på vad du ska göra när hästen gör så.

här kommer tips om vad du kan göra för att hästen inte ens ska göra så:

om jag var du skulle jag sjunga eller berätta en historia för hästen när jag rider ut så att både du och hästen slappnar av.

Jag skulle inte bara skritta på rakt spår, utan hela tiden göra något. öka skritten, minska skritten, halt, gå, halt, trav, halt, skänkelvikning på spåret etc etc. för att få honom att tänka på annat och inte kunna hitta saker att bli rädd för.

När hästen skrittar, slappna av i hela ryggen och rumpan och liksom gunga med hästens gång, inte rida med sätet fram och tillbaka utan mer gunga med sida till sida i skritten, detta kommer få både dig och hästen att slappna av!

Jag tycker inte det låter som en bra ide att rygga och att slita runt honom i en ring detta kommer nog bara förvärra problemet.

istället när han har stannat så slappna av, Ta ett djupt andetag och prata med honom med en vänlig och avslappnad röst, liksom slappna av rejält i sätetet, sjunk ner och bli tung och öppna upp dina lår, liksom tänk att muttan ska fram och benen bak och lägg benen om honom. krama tyglarna och börja ställa honom åt olika håll lite lätt och få honom att suga på bettet. så fort han slappnar av så beröm honom och så fort han tar ett steg framåt så ge honom massor med beröm.

lycka till!

Tror vi är inne på samma spår.. för det är väldigt viktigt att vara avslappnad och lugn för att hästen ska vara lugn. Sen att prata med hästen är väldigt viktigt. man ska behandla hästen med ödmjukhet, det får man mycket tillbaks av :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 093
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
8 998
Senast: Ponsa
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 041
Senast: Sel
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 304
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama