stannar när man rider

K

kirre85

Min varmblods kille på 6år har lagt sig till med en tendens att frysa fast i backen vid ridning och är orubblig.

Inte haft han så länge(2 veckor drygt),så funderar på om de kan vara ett sett för han att "testa" mig. Men va 17 ska man göra vid det tillfället?

Han ställer sig allså bara rakt upp och ner och fryser fast sen spelar de ingen större roll om man smackar på eller ligger på med skänkel,provade att göra en volt och rida på igen,funkade första två gångerna,sen slutade det funka också.

Ända man kunde göra va att hoppa av och leda,fast det gjorde inte precis att man kunde rida framåt efteråt heller,. Gissa om det är en aning frustrerande. Han dummar sig inte annars,. utan ställer sig bara och står. Super knas :/

Vänder man och rider hemåt så släpper det,fast jag vill ju inte att de ska bli en vana,.
 
Sv: stannar när man rider

Min häst började att frysa fast efter några veckor och jag hoppade av för jag visste inte vad jag skulle göra, det slutade då med att hon stod stilla så fort jag hoppade upp. I början tog jag hjälp av drag hjälp vilket fungerade väldigt bra, men jag ville ju kunna rida ut själv. Fick då rådet att backa tills hon ville gå framåt och det gjorde vi, backade ett par km och då tröttnade hon och gick framåt. Fick hålla på så i några veckor och nu behöver jag bara lägga på spöt en gång så går hon framåt :)
 
Sv: stannar när man rider

Backa, backa, backa till slut blir det för jobbigt och då går han framåt:). Hoppa av ska du inte göra! Och när du känner att han börjar sacka in, lägg på spö och skänklar. Är en ren dumhet!
 
Sv: stannar när man rider

Mammas kallblod kan bli så. Då startar jag upp nån glad musik på Spotify och sitter där och menar på att jag har det roligare än honom när han vägrar gå framåt. Sitter även och duttar/sparkar tills han går framåt. Kan ta 15 minuter så det är ju bara hoppas att man inte står på ett ställe där man kan bli prejad av vägen och att mobilbatteriet inte dör. En pisk kan va skönt att ha om man är lite svag i benmusklerna, även om man inte ska sparka för kung och fosterland så blir det ju jobbigt.

Värsta som kan hända är att du får en häst som lägger i backen vid minsta motgång och backar rakt ner i diken, taggtråd.

Så frågan är, är du den som hellre står still en kvart än backar hästen ett antal km innan den väljer att gå framåt? Den får inte vinna.
 
Sv: stannar när man rider

Men om du bara haft han i två veckor så är han säkert otrygg mer eller mindre i den nya situationen. Ge honom tid att landa i nya stället. Ta bara några promenader för hand först och om det finns möjlighet att ta med ridsällskap så är det ju toppen.
Inte så tryggt att lämna de nya kompisarna och ge sig ut själv med en ny människa som man inte känner helt heller.

Fråga de gamla ägarna om han gjort så med dom förr, om inte så tror jag nog det släpper när han är trygg och hemma på ditt ställe.

Men en gammal invan häst som gör på det viset så skulle jag gå på ganska tufft, men då känner man ju hästen och vet vad det beror på får man hoppas.
 
Sv: stannar när man rider

Jag håller med, undvik situationer där han uppvisar oönskat beteende och där det inte går att ta sig ur problemet. Gör sånt som är lätt och där det går att ta sig ur eventuella problem tycker jag.
 
Sv: stannar när man rider

Vänta ut honom. Fryser han fast så bara sitt där. Så länge han står stilla med näsan i rätt riktning, gör inget, bara sitt där. Om han försöker vända och gå hem vänder du tillbaka honom, om han försöker äta hindrar du honom. Så fort han rör sig i en riktning som inte innebär framåt dit du vill, korrigera med tygeltag, skänklar, röst eller vad som nu fungerar bäst men så fort han står åt rätt håll är det total eftergift från din sida, inga skänklar, inga tygeltag, inga smackningar, inget, total passivitet. Tids nog kommer han tröttna på att bara stå där och eftersom han bara har två alternativ, stå stilla (vilket han tröttnat på) eller gå framåt kommer han gå framåt. När han väl går framåt, beröm.

Vissa hästar ger sig och går framåt efter bara ett par minuter, andra kan stå still i fler timmar utan att rör sig. Har man en häst som står i flera timmar kan det vara ett tips att ta med en bok att läsa medan man väntar.

Att hoppa av och leda hästen tycker jag inte man ska göra så länge hästen inte beter sig på ett sätt som innebär fara för hästen och/eller ryttaren (t.ex. stegrar sig, kastar sig hit och dit osv), då lär sig hästen att så fort den stannar och inte vill gå kommer matte hoppa av och gå först, jättesmidigt!
 
Sv: stannar när man rider

Håller med.


TS:
Du har ju bara haft hästen i två veckor. Bråka inte med den - den känner inte dig, känner inte till omgivningen, och litar inte på dig som ryttare ännu.

Ta det lugnt bara:
* ta med draghjälp ut så att din häst känner sig trygg i början
* gå ut och promenera med den
* tömkör ute

Gör det lätt för den, istället för att skapa ett stort drama, då blir den bara ännu mer spänd, och det hela kan börja eskalera.
 
Sv: stannar när man rider

Vänta ut honom. Fryser han fast så bara sitt där. Så länge han står stilla med näsan i rätt riktning, gör inget, bara sitt där. Om han försöker vända och gå hem vänder du tillbaka honom, om han försöker äta hindrar du honom. Så fort han rör sig i en riktning som inte innebär framåt dit du vill, korrigera med tygeltag, skänklar, röst eller vad som nu fungerar bäst men så fort han står åt rätt håll är det total eftergift från din sida, inga skänklar, inga tygeltag, inga smackningar, inget, total passivitet. Tids nog kommer han tröttna på att bara stå där och eftersom han bara har två alternativ, stå stilla (vilket han tröttnat på) eller gå framåt kommer han gå framåt. När han väl går framåt, beröm.


Precis det gäller bara att sitta däruppe och vänta tills hästen själv vill gå framåt och då får den beröm. Varför hålla på att skänkla och backa och greja och annat. Det är ju bara jobbit för dig själv. TS ska ju skola hästens arbetsvilja- inte bryta ner den.och det gör man bara med beröm när den gör som TS vill. Oftast när det gäller hästar så är det bara att ta det lugnt och vara cool, och kunna VÄNTA.
 
Sv: stannar när man rider

Backa, backa, backa till slut blir det för jobbigt och då går han framåt:). Hoppa av ska du inte göra! Och när du känner att han börjar sacka in, lägg på spö och skänklar. Är en ren dumhet!

Håller med, backa backa backa, aldrig kliva av!! När han går fram så beröm!!!!!
 
Sv: stannar när man rider

Min frös fast i början, ren olydnad i hennes fall. Jag duttade, verkligen duttade, på rumpan tills hon gick. Duttandet tyckte hon var så störande att det inte var värt att så still.
 
Sv: stannar när man rider

Håller med.

Hellre en häst som fryser fast och spanar in "faran" än en som kastar sig om hejvilt.
Vänta ut och beröm när den gör rätt. Straffbackar du den så kan det innebära en fight med hästen där den straffas backandes under flera km dvs. under lång tid. Dessutom vill du förhoppningsvis kunna backa hästen under "vanlig" ridning/hantering också utan att den kopplar ihop det med obehag.

/V
 
Sv: stannar när man rider

tack så jätte mycket för alla svar! jag ska backa bandet lite och inte ha så brottom tror jag. Att gå ut och promenera med honom i omgivningarna måste ju vara det absolut bästa. och kanske tillomed ta med shettis sällskapet som är tryggheten själv.
sen får vi väl se om han slappnar av lite,. måste ha haft på tok för brottom när jag trodde jag ksulle kunna hoppa upp och rida hur som haver,. usch fick lite dåligt samvete nu :/
 
Sv: stannar när man rider

Du behöver inte ha dåligt samvete. Jättebra att du tar det lugnt med din häst - inte pressar på och straffar den helt i onödan. :)

Gör som du tänkt, gå ut och promenera med den, och när du rider så ta med en annan häst i början så att din känner sig lugn och trygg. Sedan kan du börja rida ut själv.

Lycka till med ridningen och med hästen!
 
Sv: stannar när man rider

Har precis kommit överrens med min stjärna och nu har han inte krånglat och stannat mer.
Jag håller på att rida in honom och han har varit jättejobbig och testat mig och sin egen vilja genom att stanna och vägra gå. DOCK har backen alltid funkat, så jag har helt enkelt vänt honom mot hemmet och backat dit jag ska, ett par meter och sedan vänt om igen då han tagit ett steg framåt och jag har då vänt honom om igen och backat, och hållt på så ett tag men behövde bara göra det under ett ridpass, efter det lärde han sig att det är ingen idé att stanna och vägra gå.
Nu går han nästan vart jag vill ;)
 
Sv: stannar när man rider

Alltså har det fungerat för någon? Jag har bara upplevt hästar som reser sig med den behandlingen :crazy:
 
Sv: stannar när man rider

Reser sig??? Hur brukar du göra dina förhållningar när du ryggar? Klart att hästen inte får resa sig, men det har jag dock aldrig varit med om när jag har ryggat en häst.
 
Sv: stannar när man rider

Min travare gör precis samma sak, men bara när han tycker att något är läskigt. Det bästa tipsen jag kan ge, som så många andra här är att antingen tar du hjälp av en annan häst, tömkör mkt då han måste gå först förbi ( vilket jag tycker har hjälpt mig mest). Du ska aldrig hoppa av hästen om den stannar, för varje gång du gör det så får hästen ett litet övergrepp. Dock får man tänka på säkerheten också ifall man måste hoppa av, du ska inte sitta kvar och bråka med hästen och riskera att det går illa. Jag har brövat med att baka min häst förbi och det har funkat ibland och ibland inte.

Lycka till! :bump:
 
Sv: stannar när man rider

Snurra hästen så den rör på sig hela tiden, rid framåt efter det. Ibland behöver man driva på starkare med spöet. Låter som hästen testar dig.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 669
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 941
Senast: Crossline
·
Gnägg Hej! Min motivation går verkligen bara neråt med att gå till stallet där min lån ponny står. Tror hon stått i en vecka nu även fast jag...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 016
Ridning Jag har en medryttarhäst jag hjälpt till med i snart 3 år. Jag tycker om honom väldigt mycket och älskar att vara i stallet, men det är...
Svar
11
· Visningar
3 553
Senast: Fideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp