Stänga stalldörren/Låta stallet vara öppet

_Runaway_

Trådstartare
Vid vilket väder/temperatur stänger ni stalldörren helt på natt/hela dygnet? Vad är anledningen? Att hästarna "fryser" eller att vattnet gör det? Hur är stallet ventilerat, hur många öppna fönster? vet att det råder olika meningar om hur mycket ett stall ska vara stängt. Gick en kurs i "Hästkörkortet" i vintras, där vi läste bland annat om stallmiljö. Där står att läsa följande
För att få bra luft i stallet måste det ventileras. Det innebär att all luft i stallet måste bytas ut minst 3-4ggr/timem. Det är stora mängder luft!

Diskussionen ledde givet till huruvida hästarna fryser om man låter stallet vara öppet. Vissa menade ju att kallgrader inte skadar hästen, utan det är vi människor som fryser. Andra menade bestämt att hästarna skulle må bättre av att bo i helt stängt stall.
Hur gör ni? Här hemma låter vi stallet vara öppet så länge det går in på vintern. Men eftersom stallet är litet så fryser vattnet ganska lätt och därför måste vi stänga. Av den anledningen att vi inte har köpt värmekabel till vattenledningen. Men jag ser hellre att man täcker den klippta/frusna hästen än att man hindrar luften från att strömma.
Mina frågor gäller främst hur ni gör vintertid, men även nu på förvåren!

Sv: Stänga stalldörren/Låta stallet vara öppet

Alltid öppen någonstans, hur mkt och hur många dörrar + fönster kan ibland bero på vattnet

Min häst bor i kallstall, där det finns åtta rejäla boxar (ca 12 kvm) och där det är öppet upp i taknocken. I öster finns det två stora portar som är gamla och släpper igenom massor med luft, i väster en dubbel stalldörr. Mellan boxarna är väggarna hela så det drar inte på hästarna (men boxdörrarna är öppna upptill så de kan stå och titta på varandra den vägen :smirk: )

Vi har hinkar och inte vattenkoppar, och vintertid fryser det nästan varenda natt. De som har frusna hästar lägger på extra täcken.

Sommartid står antingen portarna eller stalldörrarna öppna, beroende på hur vinden ligger på.

Immer

Har i princip alltid en dörr öppen. utom om det drar ner på över ca -8 för att inte vattnent ska frysa.
Jag täcker de som är ev känsliga, då har jag ändå ett delvis rakad halvblod närmast dörren, men han har känsliga luftrör så han mår bra av luft.

Har aldrig haft kondens i taket i mitt stall, har bra ventilation och bra takhöjd.
Vi har för närvarande 6 hästar i stallet.

Jag har som Imme, kallstall med hööööögt i tak. Det håller utetemp vintertid så är det minus 25 ute så är det minus 25 i stallet. Vattnar också i hink och ja det fryser (men sällan så hästarna står utan vatten längre stunder men det tog ett tag att få rätt på bästa metod, innan dess frös det som bara attans).

Vintertid har jag aldrig några dörrar öppna när hästarna är inne, men det har med snö och vind att göra och inte temperatur. Brukar iofs 'stänga' stallet vår och höst med, finsn inte så stor anledning att ha det öppet och om det blåser/börjar blåsa vill det gärna ligga rätt på. Men för temperaturen gör det ingen skillnad om jag har öppet eller stängt.

Står i ett ganska litet stall m 4 boxar och vi har alltid öppet med undantag när det är så kallt att vattnet riskerar att frysa, har en lång hasp så man kan ha dörren på glänt (öppen ca 2 dm).... De hästar som är klippta eller fryslortar får ha täcke inne.

Har kallstall med självdrag och stor trumma i taket så det blir ganska kallt om utetemperaturen är kall. Dörren behövs inte som komplement till ventilationen, den är faktiskt bra ändå. Islandshästar i stallet som pga pälsen klipps litegranna men fodrar mera om det är jättekallt. Täcke är "sista utvägen". Vattnet brukar faktiskt klara sig ganska länge ändå, vi vattnar i hink.

Vill du läsa mera om stall och lösningar rekommenderar jag boken Att Bygga Häststall av Ventorp/ Michanek som även innehåller kortare delar om hästens behov. Finns säkert på biblioteket.

Senast ändrad av en moderator:

Stänger om det är minus på natten, men har bara två hästar i stallet nu och det är inte särskilt bra isolerat (drar båda här och där) så luften är helt okej ändå. Men det är mest för min egen skuld att jag stänger, mår så fruktansvärt dålig av kyla så jag orkar inte hålla på där om det är för kallt.... :crazy: Så försöker hålla det över nollan.

Vi har en dörr i varje ände av stallet, och så fort det inte är minusgrader är båda öppna på vid gavel. Vi har också haspar så att det går att ställa upp dem med 3-4 dm "luftspalt". Helt stängt har vi om det är många minusgrader, eftersom vattnet annars fryser, men vid bara ett par minusgrader är det "luftspalt" på båda dörrarna som gäller. När vi har helt stängt brukar vi ändå öppna och vädra en kvart i taget då och då.

Har låg takhöjd (2.10-2.20) men har utsläpp av luft i varje box samt insläpp vid dörren. Har 4 ponnisar i det stallet. Har dessutom öppningsbart fönster i varje box. I de andra 2 stallarna står hästarna 2 o 2. Lika lågt i takhöjd där med. I en a stallet har vi en lufttrumma mellan boxarna och insläpp vid dörren. I andra stallet har vi inget fönster utan har öppet (med galler) in till uteboxen utanför. Även där har vi insläpp vid dörren (galler längst ner på dörrarna)
När det inte är snöstorm /regn så står alla dörrarna öppna. När det börjar bli runt 0 på nätterna tar vi bort fönstrerna. Har aldrig haft problem med luften i stallet (Pelle var jättekänslig)

alltid stängd, det är KANON bra ventiliering, på sommaren är det svalt och skönt där inne, AC såklart;)
Och på vintern är det bra luft men alltid plusgrader, det är topp modernt stall, så det finns ALLA möjliga (och omöjliga.. :P ) finesser !

I mitt stall har mna pippi på att stänha både dörrar och utsläppsventilation så fort det är minusgrader. Jag öppnar så fort jag får chansen. Är det plusgrader ute är bakdörren alltid på glänt om jag får bestämma, luften är inte bra om det är stängt men om den får glipa är det ok.

Jag fattar inte hur många som inte begriper vilken hälsorisk det är med dålig luft, utan sätter vattenlednignarnas idiotiska konstruktion och fortlevande i första rummet!

Stallet är alltid öppet vår-sommar-höst, fönster är öppet på varma tider, annars står dörrarna öppna.

På vintern stänger vi igen stallet helt för annars fryser vattnet. Vissa tider då det är varmare kan någon dörr stå öppen..annars öppnas dörrarna några gånger i timmen iaf.

:bump:

Just nu stänger jag dörren när jag nattfodrat då mitt gamla sto ska föla när som helst. Annars är alltid ena dörren öppen. Stänger bara när det blåser riktigt mkt el blir allt för många minus ute. Stallet är litet med bara fyra boxar och alla har varsitt ställbart fönster. Har gärna en liten glipa öppen där. På sommaren tar jag ut fönstren helt.

Jag har allergi och är astmatiker så även jag behöver bra ventilation i stallet.

Jag vill kunna gå in i stallet och kolla till hästarn en sista gång innan jag åker iväg någonstans, utan att jag osar häst när jag kommer ut :D

Min erfarenhet är att hästarna fryser mkt sällan.
Där jag har hästen uppstallad nu, där stängs stalldörren till stallet med vattenkoppar helt när det är kallare än -15 grader. Just av den anledningen att vattnet fryser annars.
Varmare än det, så är stalldörren mer eller mindre öppen.

I stalldelen utan vattenkoppar (uteboxar som är byggda 2 och 2) så är övre delen helt öppen så länge det är +grader, och på glänt med minst 2 dm glipa i varje överdel tills det är kallare än runt -20 grader.
Kallare än det så stängs varannan överdel helt.
Helstängt är det i stort sett aldrig.

En häst har frusit där i vinter. Det var en natt när det "slog om" och blev -15 grader när alla trodde det skulle vara nollgradigt hela natten. Det stallet den hästen stod i var helöppet, och då frös en häst så den skakade på morgonen.

När mina står inne så stänger jag endast om det ska bli riktigt kallt på natten och vid blåst & regn.Annars är det alltid öppet.

Ett fönster är alltid öppet, där är bara galler ingen ruta. En halvdörr öppen nästan alltid.

Liknande trådar

Hästmänniskan Kan börja med att säga att jag är ingen hundmänniska. Hälsar dock gärna på väluppfostrade hundar på mina villkor dvs jag själv vill och...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
11 658
Senast: cello
·
Anläggning Hej! För att inte göra ett för långt inlägg så ska jag försöka förklara så kort jag kan. Sen 2 år hyr jag och min sambo en gård av min...
Svar
5
· Visningar
1 721
Senast: IdaOlson
·
Hästmänniskan Överväger just nu att flytta från stallet jag har min häst uppstallad i. Det finns flera mycket positiva saker med stallet, men tyvärr...
2
Svar
21
· Visningar
2 764
Senast: Hanna_b
·
Anläggning Har en fundering om hur andra tänker... Jag har min häst uppstallad i ett stall där värme prioriteras före frisk luft medans jag är...
2
Svar
37
· Visningar
5 281
Senast: Zamira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka