Vid vilket väder/temperatur stänger ni stalldörren helt på natt/hela dygnet? Vad är anledningen? Att hästarna "fryser" eller att vattnet gör det? Hur är stallet ventilerat, hur många öppna fönster? vet att det råder olika meningar om hur mycket ett stall ska vara stängt. Gick en kurs i "Hästkörkortet" i vintras, där vi läste bland annat om stallmiljö. Där står att läsa följande
Diskussionen ledde givet till huruvida hästarna fryser om man låter stallet vara öppet. Vissa menade ju att kallgrader inte skadar hästen, utan det är vi människor som fryser. Andra menade bestämt att hästarna skulle må bättre av att bo i helt stängt stall.
Hur gör ni? Här hemma låter vi stallet vara öppet så länge det går in på vintern. Men eftersom stallet är litet så fryser vattnet ganska lätt och därför måste vi stänga. Av den anledningen att vi inte har köpt värmekabel till vattenledningen. Men jag ser hellre att man täcker den klippta/frusna hästen än att man hindrar luften från att strömma.
Mina frågor gäller främst hur ni gör vintertid, men även nu på förvåren!
För att få bra luft i stallet måste det ventileras. Det innebär att all luft i stallet måste bytas ut minst 3-4ggr/timem. Det är stora mängder luft!
Diskussionen ledde givet till huruvida hästarna fryser om man låter stallet vara öppet. Vissa menade ju att kallgrader inte skadar hästen, utan det är vi människor som fryser. Andra menade bestämt att hästarna skulle må bättre av att bo i helt stängt stall.
Hur gör ni? Här hemma låter vi stallet vara öppet så länge det går in på vintern. Men eftersom stallet är litet så fryser vattnet ganska lätt och därför måste vi stänga. Av den anledningen att vi inte har köpt värmekabel till vattenledningen. Men jag ser hellre att man täcker den klippta/frusna hästen än att man hindrar luften från att strömma.
Mina frågor gäller främst hur ni gör vintertid, men även nu på förvåren!