Stång på western hästar- varför?

Sv: Stång på western hästar- varför?

Jag tävlar inte alls, inom någon diciplin just nu, jag rider på kandar ibland, stångbertt ibland, stång i kombination med kapson ibland. Repgrimma eller rep om halsen funkar också, har en ganska lydig häst, skolad klassisk dressyr fd reining och team penning tränad...

Du kanske inte ska döma ut alla som rider på en viss betsling utan att tänka ett steg längre...

Snacka om att dra alla över samma kam...

Visst, många har inte en susning om hur kandaret ska sitta och hivar upp minst ett helst bägge betten halvvägs till öronen på hästen... MEN inte alla. Det finns faktiskt (tro det eller ej) människor som lägger energi på att hitta bra bett och placerar dem korrekt. Min häst tuggar INTE på kandar, inte mer än på delat alt odelat tränsbett eller stångbett. Man kan hitta mkt smala bridongbett och stänger som inte tar enorm plats i en hästmun. Sedan finns det såklart hjästar som helt enkelt inte har plats flr kandar, de bör inte heller behöva utsättas för det.'

För att kontra... Har ni sett ett amerikanskt highport-bett någongång? Tror även att de kan kallas spadbett eller skedbett... Och sedan kan ni fundera på vad dressyrryttarna säger när de ser ett sådant... Jag har ridit på båda och anser inte att det ena är värre än det andra...

Bridongen är ett extrasmalt tränsbett inge fel m det i sig, många andvänder sig av liknande i western, men det sitter ju så långt upp, min kompis var på en kurs med en mkt känd dressyrtränare, som stoppade upp det någe grymt, så denna häst fick sår!!" och denne häst är jätte lätt i munnen ;) och en stång ligger ju lätt.. Det jag tycker är hemskt är så mkt medel, ni har en del att lära av western ;) Jag själv konvertera, efter att ha sett så mkt med fullständig harmoni man arbetar, och villka lätta hjälper hästarna hajar direkt:bump:

Bridongen är ett extrasmalt tränsbett inge fel m det i sig, många andvänder sig av liknande i western, men det sitter ju så långt upp, min kompis var på en kurs med en mkt känd dressyrtränare, som stoppade upp det någe grymt, så denna häst fick sår!!" och denne häst är jätte lätt i munnen ;) och en stång ligger ju lätt.. Det jag tycker är hemskt är så mkt medel, ni har en del att lära av western ;) Jag själv konvertera, efter att ha sett så mkt med fullständig harmoni man arbetar, och villka lätta hjälper hästarna hajar direkt:bump:

Jag konverterade till western för 17 år sedan....;)

Liknande trådar

Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
854
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 029
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 344
Senast: lirco11
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
966

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Misstänkt rävskabb
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar