Stång på western hästar- varför?

Sv: Stång på western hästar- varför?

:bump: Vad kommer alla människor att säga om att du rider en 3 åring på stång?:o Inget bett är skarpare än dess hand. (Twisted o stång ska ej användas av orutinerade ryttare) Fikat är varmt när du har landat.:love:

Senast ändrad av en moderator:

WRAS regelbok föreskriver inte stångbett för hästar som är äldre än 6 år, däremot så säger den att om du vill rida på en hand så måste du använda dig av stångbett.

förutom på A- och B-nivå där du MÅSTE rida hästar som är 6 år och äldre på stång...

WRAS regelbok föreskriver inte stångbett för hästar som är äldre än 6 år, däremot så säger den att om du vill rida på en hand så måste du använda dig av stångbett.

Det gäller "Open"-klasser..."Senior"-klass kräver stång på hästar äldre än 6 år.

Nej, i Open klass med senior häst gäller stång.

Tack ska du ha, ja kommer när jag har ställt om till svenskt dygn :banana:

Om vi ska vara så himla noga så skulle orutinerade inte få rida med bett överhuvudtaget :idea:

Tack ska du ha, ja kommer när jag har ställt om till svenskt dygn :banana:

Om vi ska vara så himla noga så skulle orutinerade inte få rida med bett överhuvudtaget :idea:
:banana::banana: kanon, laddar för seriöst horse(cowboy?) talk, kramisar:love:

Myra:Ladda kalendern, vi är mer i närheten nu, pållen sprattlar ju inte utan är duktig o sköter sig har jag hört, kramisar..

Frågan lyder såhär: Varför rider man western hästar på stång?

Har själv ingen som helst kunskap om western utan har den uppfattningen om western att hästarna är J***** lösgjorda i allfall,
MEn varför rider man med stång bett? Iom att en western ryttare rider mkt med hjälp av vikter osv.

Stång är mer skonsamt för hästens mun än tränsbett...gäller dock att ge eftegift och INTE rycka och slita i munnen...gäller iofs med vilket bett som helst...:smirk:

Man rider bara (hoppas jag) välutbildade hästar på stång, de lyssnar på små signaler och man tar inte så mycket i bettet att hästen mår dåligt av det

Motfråga, Varför rider dressyrryttare på kandar?
Svaret på den och din fråga är att det ger en möjlighet ett ge så fina hjälper som möjligt när man sitter på en välutbildad häst. :D
Sen har väl de flesta hört hur lyriska kommentatorerna blir när någon som Kyra eller Lussan tar tyglarna i en hand och avslutar sitt dressyrprogramm på det viset....
Det är vad majoriteten av westernryttare vill ska bli slutresultatet i sin ridning.

Huu kandar och bridong är ju rena tortyren, bridongen sitter ju ganska uppdraget i munnhålan på hästen sedan ligger ju kandaret finare. men det är ju inte eftergift då som i western. för bridongen ligger ju uppdragen 2-3 rynkor hela tiden... Nää snälla jämför inte kandarridning m western!!!!!"//// Upprörd

Huu kandar och bridong är ju rena tortyren, bridongen sitter ju ganska uppdraget i munnhålan på hästen sedan ligger ju kandaret finare. men det är ju inte eftergift då som i western. för bridongen ligger ju uppdragen 2-3 rynkor hela tiden... Nää snälla jämför inte kandarridning m western!!!!!"//// Upprörd

ser jättebekvämt ut med kandar med :crazy: så mkt i en så liten mun, och borde inte bridongen + stången "nypa" tilsammans:confused: sen allt överdivet dreggel, "de dregglar när de tuggar på bettet" varför ska hästen tugga på bettet? vill man ha tandskador? bettet ska ju "vila" i hästens mun.. har ett tidigare dressyrridet halvblod som är uppväxt med "tugga", vilket jag tycker är helt förkastligt, bettet flyttas hela tiden i hennes mun och mina "signaler" blir därför ganska olika... fast hon har blivit bättre, men när hon kommit in i en ny tugga period så är det bara att "vänta ut" henne.. *suck*

Snacka om att dra alla över samma kam...

Visst, många har inte en susning om hur kandaret ska sitta och hivar upp minst ett helst bägge betten halvvägs till öronen på hästen... MEN inte alla. Det finns faktiskt (tro det eller ej) människor som lägger energi på att hitta bra bett och placerar dem korrekt. Min häst tuggar INTE på kandar, inte mer än på delat alt odelat tränsbett eller stångbett. Man kan hitta mkt smala bridongbett och stänger som inte tar enorm plats i en hästmun. Sedan finns det såklart hjästar som helt enkelt inte har plats flr kandar, de bör inte heller behöva utsättas för det.'

För att kontra... Har ni sett ett amerikanskt highport-bett någongång? Tror även att de kan kallas spadbett eller skedbett... Och sedan kan ni fundera på vad dressyrryttarna säger när de ser ett sådant... Jag har ridit på båda och anser inte att det ena är värre än det andra...

D e användaren som d hänger på,många okunniga som ger sig på avancerade bett o inte kan vare sig passa in el använda.:(
Eller d viktigaste :Vet inte hur d fungerar i hästens mun!

jag har hållit på med dressyr tidigare, och jag vet mååånga som rider på kandar som fortfarande rider LC-LB, vet mkt väl att det finns smala bridonger osv, men mitt mål och ideal är att kunna rida med enbart sitsen, och använder sidepull mm för att komma dit, jag ä ganska emot bett, och tycker faktiskt inte att jag är tillräckligt duktig än för att klassas att "få ha bett".

Liknande trådar

Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
854
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 029
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 344
Senast: lirco11
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
966

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Photoshop hjälp
  • Tips i London
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Hjälp