Ständiga tappskor!

E

emelit

Nu börjar jag tröttna på att hästens skor aldrig får sitta kvar på hovarna! Det känns som minst en tappsko i veckan, nästan uteslutande på framhovarna. Han har haft en hel del på bakhovarna också, men nu har de i bak suttit kvar sedan förra skoningen.
Så nu vill jag utreda det här. Därför frågar jag er, vad finns det för olika orsaker det kan bero på? Och hur kan man åtgärna problemet?

Han är sex år men fortfarande ganska valpig, och inte så nogrann med vart han sätter ner hovarna. Det kan alltså bero på att han helt enkelt trampar av dem själv. Men vad gör man åt det? Sätter på boots på framhovarna i hagen? Skor på ett annorlunda sätt?

Just nu är han brantare och lägre på insidan av framhovarna än på utsidan, även något inåttåad, det håller hovis på att åtgärda, men det tar sin tid. Kan det bero på det?

Beror det på dålig hovkvalité? Att sömmen inte får ordentligt fäste, eftersom hans hovar kanske är för mjuka? Det finns ju olika fodertillskott, biotin, fodergäst m.m. Men vad ska man ge? Vilket ger bäst resultat? Är det något man måste fodra med hela hästens liv, eller räcker det med en kur?

Kan det ha andra orsaker?

Hjälp mig nu att försöka reda ut det här, för jag är extremt trött på tappskor!!
 
Sv: Ständiga tappskor!

Jag hade börjat med att be en annan hovslagare ta en titt. Second opinion är aldrig fel. Annars är boots en variant.
 
Sv: Ständiga tappskor!

Blir din häst kall- eller varmskodd?

Vi har alltid kallskott utan problem, men när en kompis fick sin häst kallskodd (av "min" hovslagare) så tappade han skorna jämt.. Det är alltså inte hovslagaren det är fel på, han har skott massa hästar hos oss, olika typer av problemhovar och hovar med dålig hovkvalité, utan att vi haft onormalt med tappskor. Kompisens häst har alltså tidigare varit varmskodd, och då har skorna suttit kvar utan problem.

Vad säger din hovslagare om problemet? Vad tror han det beror på?
 
Sv: Ständiga tappskor!

emelit skrev:
Nu börjar jag tröttna på att hästens skor aldrig får sitta kvar på hovarna! Det känns som minst en tappsko i veckan, nästan uteslutande på framhovarna. Han har haft en hel del på bakhovarna också, men nu har de i bak suttit kvar sedan förra skoningen.
Så nu vill jag utreda det här. Därför frågar jag er, vad finns det för olika orsaker det kan bero på? Och hur kan man åtgärna problemet?

Han är sex år men fortfarande ganska valpig, och inte så nogrann med vart han sätter ner hovarna. Det kan alltså bero på att han helt enkelt trampar av dem själv. Men vad gör man åt det? Sätter på boots på framhovarna i hagen? Skor på ett annorlunda sätt?

Just nu är han brantare och lägre på insidan av framhovarna än på utsidan, även något inåttåad, det håller hovis på att åtgärda, men det tar sin tid. Kan det bero på det?

Beror det på dålig hovkvalité? Att sömmen inte får ordentligt fäste, eftersom hans hovar kanske är för mjuka? Det finns ju olika fodertillskott, biotin, fodergäst m.m. Men vad ska man ge? Vilket ger bäst resultat? Är det något man måste fodra med hela hästens liv, eller räcker det med en kur?

Kan det ha andra orsaker?

Hjälp mig nu att försöka reda ut det här, för jag är extremt trött på tappskor!!




det beror ,est på att hästen har dålig hovkvalite, det finns foder tillskott man kan ge, vilket jag gav min ponny, men det tar ett par år för hästens hovar att växa och bli starka, sen kan du alltid testa att byta hovslagare, och kanske ta sig en funderare om man borde ha hästen oskodd, eller se till att den inte går i den värsta lerigaste hagen, där det är lätt att skona ryker.
 
Sv: Ständiga tappskor!

Jag har precis bytt hovslagare, men problemet tycks kvarstå. Men, idag skodde det nya hovslagaren alla fyra hovarna (han har bara slått på några tappskor förut), och resultatet var inte vackert!
Jag sa iaf till honom, innan skoningen, att han tappade skor i tid och otid. Hovis föreslog att han skulle korta tån bak, ifall det var så att hästen trampade av sig skorna med bakhovarna, då han har väldigt mkt övertramp. Han satte även på en kortare sko fram, så han inte skulle komma åt och trampa.
Sagt och gjort, hovis kortade tån. Men resten av skoningen är enligt min amatörmässiga åsikt katastrofal! Karln är underbar med hästar, hästen stod som ett ljus idag när han skodde. Förut har vi alltid pleggat. Här kommer iaf några bilder på verket, så ska ni få se resultatet:

http://img.photobucket.com/albums/v609/emelit/HPIM4857.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v609/emelit/HPIM4858.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v609/emelit/HPIM4860.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v609/emelit/HPIM4862.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v609/emelit/HPIM4861.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v609/emelit/HPIM4863.jpg

Som ni ser är det inte vidare snyggt gjort. Gammal söm sitter kvar, hovväggen utanför skon, glipor mellan sko och hov osv. Som ni ser är hästen även inåttåad fram, och hovis hade heller ingen plan för att åtgärda det.
Varför riktar han inte skorna? Jag blir så ledsen när det blir så här, varför kan man itne få en hovslagare som har hela paketet? Underbar med hästar och skicklig på att sko? Är det omöjligt?

Med så här dåligt skodda hovar kan jag ju glömma att slippa tappskor denna perioden iaf :(

Edit: Ursäkta de dåliga bilderna, men det var det bästa jag kunde med vår halvdåliga digitalkamera (min är utlånad). Dessutom är de knäppta i all hast och upprördhet
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ständiga tappskor!

Jag är ju barfotaförespråkare, så först vill jag slå ett slag för det. (Jag har inte haft en enda tappsko på över tre år)

MEN
Det som skulle hjälpa dig i din nuvarande situation är att byta hovslagare (byta tillbaka till den gamla om inte annat) för bilderna såg som sagt HEMSKA ut
Sedan kan det hjälpa din häst om ni gör kroppsmedvetenhetsövningar typ TTEAM så att han blir mer medveten om vart han har benen någonstans samt öva upp koordinationen och styrkan à la akademiskt/dressyr/kavalettiövningar.

Varmskoning eller inte handlar såvitt jag vet enbart om att få till en perfekt passform på skon, det är inget superklister och något en duktig hovslagare kan få till bra ändå.
 
Sv: Ständiga tappskor!

Jag tror inte barfota är ett alternativ till min häst. Jag ska nämligen tävla fälttävlan på hästen, och då litar jag inte riktigt på dessa boots som finns på marknaden. Men annars vore ju det ypperligt!

Jag funderar faktiskt på att ringa min gamla hovslagare. Anledningen till att vi bytte var att hovslagaren själv inte verkade villig att sko vår häst längre. Han hänvisade till en annan hovis (inte den vi valde) och sade att hon var duktig med problemhästar. Anledningen till att vi inte valde henne är att jag vet att hon istället för att ta det varsamt tillrättarvisar hästen på ett orättvist sätt.
Vi valde som sagt en annan och denne rättade till snedheten i hästen (det är stor skillnad, hästen är inte längre oliksidig), eftersom han även är kiropraktor. Hästen är numera lätt att sko.

Jag får väl ta och ringa upp gamla hovslagaren och be honom snällt att börja sko vår häst igen. Numera går det ju sko honom utan plegg.

Men nuvarande hovis teori, vad ger ni för den? Att hästen har för lång tå bak och att man genom att korta tån bak och sätta på kortare skor fram slipper tappskor. Vad tror ni? Något jag kanske ska föreslå till nästa hovis?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ständiga tappskor!

För att undvika "tapp"skor...

Sko hästen enligt dens egna förutsättningar. Rikta skorna efter hoven. Det finns faktiskt hästar som är skvatt omöjliga ändå, då rekommenderar jag att en kiropraktor tar och kollar upp hästen. Det kan ju finnas några låsningar och liknande som gör att hästen inte hinner komma undan...
Man kan prova med en något tyngre sko i fram som fär hästen fysikaliskt att snabbare lyfta upp framhovarna och på så sätt göra saken bättre för bakhovarna...
En annan smart sak jag har upptäkt är att hjälpa till och visa mina kunder som har dessa problem stretching av adduvtor-musklerna, d.s.v. de muskler som för bakbenen inåt. Genom att få ut och länge dessa muskler blir hästen lite mindre trång i bakkärran.

Sen är det viktigt att man nitar rätt som hovis. Niten skall inte försvagas, och sänkas in i hovväggen!

Tycker personligen inte att man skall göra bakhovarna korta, då det är här du har drivet i steget!

Reflektera gärna över mina tankar!! Själv tycker jag att det är roligt att hålla på med svåra hästar, då man blir glad i dom fall man löser hästägarens problem!!

Ha det bäst!! :D
 
Sv: Ständiga tappskor!

Hästen är genomkollad av kiropraktor. Numera är han rak och fin i kroppen, inga spänningar.
Var sitter adduvtor-musklerna :confused:
 
Sv: Ständiga tappskor!

Förlåt Adductor-musklwerna skall det vara. Ställ dig på sidan av hästen. De muskler jag pratar om sitter på insidan av benet och för benet innåt. Ta tag i benet och för det utåt. Försök stå mer åt hästens huvud om den skulle kicka. Lyft det sedan utåt uppåt som du stretchar din egen muskler. Du känner själv när det tar. Jobbar med detta gärna efter ett ridpass eller 2-3 gånger i veckan så får du en längning...
 
Sv: Ständiga tappskor!

Usch, vad man skriver slarvigt... Kan ju inte stava... :(
 
Sv: Ständiga tappskor!

Aha :idea: tackar! Kan detta alltså påverka hästens förmåga att tappa skor?
 
Sv: Ständiga tappskor!

Jag säger inte att detta är universallösningen, men det fungerar och blir bättre för vissa... Svårt att givetvis rekommendera dig nåt specifikt då jag inte sett hästen... :P
 
Sv: Ständiga tappskor!

Jo det är ju lite svårt ^^
Men jag kan ju alltid ge det ett försök! Men först och främst måste hovis bytas ut..!
 
Sv: Ständiga tappskor!

Man måste inte ha boots, jag rider helt utan sommartid.

emelit skrev:
Men nuvarande hovis teori, vad ger ni för den? Att hästen har för lång tå bak och att man genom att korta tån bak och sätta på kortare skor fram slipper tappskor. Vad tror ni? Något jag kanske ska föreslå till nästa hovis?

Jag säger som Mattis, hästen måste ha sina egna hovar. Problemet kanske döljs med konstiga vinklar hit och dit men orsaken ligger någon annan stans.
Kroppskontrollen exempelvis, på en ung och valpig häst.
 
Sv: Ständiga tappskor!

emelit skrev:
Men först och främst måste hovis bytas ut..!

bara-undrar om det inte vore bra om hovis provade att nita sömmen oxå,kanske dom sitter kvar bättre om man inte slarvar med det. Hovis undrar om det är en utbildad hovis som gjort denna skoning.
 
Sv: Ständiga tappskor!

Min förra häst trampade av sig sina framskor ett tag..min hovslagare satte då på honom flärpskor ett tag tills hans hovar blivit fina, och sen satt de kvar när jag bytte tillbaka igen till vanliga.. :)
 
Sv: Ständiga tappskor!

hÅLLER MED DIG OM ATT DET SER AMATÖRMÄSSIGT UT.
Ursäkta vrålet:bump:

Dessutom när h*n lägger ut skon runt tån, så bli det brytningsrisk.

När du rider FT kan det vara bra att sko den lite trångt ett tag så hoven hinner växa ut.

Byt hovis o ge Enzion eller Steel Joint. De ger effekt redan efter 4-6 V.
Mina hästar fötter växer numera som ogräs o har blivit HÅRDA.

Valpigheten går över, men jag skulle nog ha boots på i hagen, iallafall när det är busväder.
När det är fint, soligt väder rör sig inte mina många meter.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 585
Senast: super
·
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 041
Senast: Marvin
·
Hästvård I september 2013 köpte jag en hopphäst på 6år. Sedan dess har skorna bara suttit kvar mellan två skoperioder. Mellan alla andra...
2
Svar
22
· Visningar
5 243
Hästvård Jag har ett 7 årigt halvblodssto. Hon reds in som 3 åring och hösten hon var 5 fick hon sin första spricka i ena framhoven. Den satt på...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 563

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Hjälp att välja ras

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp