Sprickor i hovarna!

Jag tycker att det är många påhopp och blir lite ledsen eftersom detta har varit ganska jobbigt för mig. Hovslagaren har gjort vad han kunnat i samråd veterinären och jag har valt att låta henne gå barfota eftersom hon då själv kan slita på hoven som hon vill. Och eftersom det varit en tuff vinter kändes det skönt att släppa ut henne så hon kan njuta av livet.

Hon har inte varit halt på dessa två månader vilket hon har varit från och till sedan oktober förra året. För mig känns det bra att veta att hästen just nu inte har ont. Och tror ni verkligen vi är så dumma så att vi inte kollat upp allt detta med fång och hovbölder???

Tack till er som försökt hjälpa till men nu känner jag att det nog inte är någon som varit med om detta och kan tipsa mer! Hade jag haft alla pengar i världen hade jag åkt land och rike runt för att hitta de bästa hovslagarna och veterinärerna i världen för att få henne bra.

Jag tycker att det är jättesynd att du tar svaren som påhopp. Jag tror faktiskt inte att någon av de som har svarat menade att vara elaka - inte jag i alla fall :) . Men hovarna SER faktiskt rätt läskiga ut, och det är inte konstigt att folk reagerar, tycker jag. Jag förstår att det tar massor med energi (och pengar) att hålla på och försöka behandla hovarna, men jag hoppas ändå att du ger mitt råd en chans!
 
Jag tycker att det är jättesynd att du tar svaren som påhopp. Jag tror faktiskt inte att någon av de som har svarat menade att vara elaka - inte jag i alla fall :) . Men hovarna SER faktiskt rätt läskiga ut, och det är inte konstigt att folk reagerar, tycker jag. Jag förstår att det tar massor med energi (och pengar) att hålla på och försöka behandla hovarna, men jag hoppas ändå att du ger mitt råd en chans!
Jag känner samma.
Vi vet ju bara det du skriver, och du har inte skrivit att ni tex uteslutit fång och hovbölder, så då kan vi ju inte veta det.
Som sagt ser man ju så lite på bilderna, men det SER skumt ut, så det är väl förklaringen till att "vi" undrar om tex hovis verkligen är så bra?

Jag har själv barfota hästar, har haft barfota hästar i nästan 10 år nu och sköter ganska mycket av hovvården själv. Jag vet med säkerhet att man absolut INTE kan förvänta sig att hästen ska kunna "slita sina hovar själv som den vill" så att det blir bra. Absolut inte en häst med problematik. Dessutom sliter de i princip inget på bete, däremot växer de som sjutton.
Som exempel så rids och körs vår ponny säkert minst 6 mil i veckan på grusvägar just nu (+ går på bete), och jag behöver ÄNDÅ hålla efter lite här och där med raspen iaf varannan vecka.
Då tar jag inte så mycket varje gång iofs, men som jämförelse så inser du kanske hur mycket din häst kan tänkas slita som bara går på bete. Och om trakterna är överväxta och har vikt sig är det extra viktigt att de hålls efter.

Som hästägare så är vi ju inte experter på allt med sjukdom, hovar osv. Det är därför vi anlitar tex hovisar, och din hovis borde ha givit dig råd om hur din hästs hovar behöver skötas för att bli bra. Om du fått rådet att låta den vara barfota hela sommaren och låta den "slita som den själv vill" så skulle jag absolut råda dig att byta hovis...

Du svarade inte på hur ofta hästen verkats de här sista två månaderna?
 
Jag vet med säkerhet att man absolut INTE kan förvänta sig att hästen ska kunna "slita sina hovar själv som den vill" så att det blir bra. Absolut inte en häst med problematik. Dessutom sliter de i princip inget på bete, däremot växer de som sjutton.

Det kan jag inte heller tänka mig att det kan fungera. Mina hästar går i grushage (fd fånghästar) och den ena är oskodd. Trots grus, som definitivt sliter mer än gräs, så behöver hon ju ändå få sina hovar verkade samtidigt som den andra skos (just nu var femte vecka under sommaren). Annars hade det nog blivit en hel del långa tår, småsprickor, och annat...
 
Det kan jag inte heller tänka mig att det kan fungera. Mina hästar går i grushage (fd fånghästar) och den ena är oskodd. Trots grus, som definitivt sliter mer än gräs, så behöver hon ju ändå få sina hovar verkade samtidigt som den andra skos (just nu var femte vecka under sommaren). Annars hade det nog blivit en hel del långa tår, småsprickor, och annat...
Och ändå finns det en hel del "barfotaförespråkare" som menar att hästen typ sköter det där bäst på egen hand. Jättesynd att sånt sprids, har man ingen erfarenhet av barfotahovar kan man ju gå på det :(
 
Jag tycker att det är många påhopp och blir lite ledsen eftersom detta har varit ganska jobbigt för mig.
Hon har inte varit halt på dessa två månader vilket hon har varit från och till sedan oktober förra året.
Jag tror att du missförstår de svar du har fått. Mitt var inte menat som ett påhopp utan jag tyckte att hovarna såg konstiga ut, det man kunde se. Sedan kan jag inte se exakt hur de ser ut och hade nog inte kunnat avgöra något ändå men jag vet att formen på hovarna med största sannolikhet beror på ngt som har hänt för ett tag sedan och inte just nu.

Varför frågar du på ett forum om du inte vill få något svar? Man behöver inte själv ha varit med om exakt samma sak för att kunna ge tips och goda råd. Det finns många användare här på forumet som har en hel del kunskaper om hovar och annan hästvård. Jag har lärt mig jättemycket genom att läsa olika trådar här på forumet och jag vill nog påstå att min ponny inte hade levt idag om jag inte hittade hit.
 

Liknande trådar

A
Hästvård Har ett sto på 14 år som haft problem med hovsprickor på höger bak. Hon hade en spricka redan när jag köpte henne. Den satt i mitten av...
Svar
1
· Visningar
1 114
Senast: norpan
·
Hästvård Hjälp mig,jag har ett dilemma.. Har ett fbl som för länge sen fick ett kronrandstramp på ena framhoven,detta tramp har nu sakta men...
Svar
3
· Visningar
998
Hästvård I en annan tråd har hovmekanismen nämnts (om än inte vid sitt rätta namn) och jag tycker det är angeläget att berätta lite om vad...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
17 642
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp