Sprickor i hovarna!

Har inte lyckats trolla fram bilder än då jag kan vara aningens oteknisk...hur gör jag lättast? Bilder finns på mobilen, behövs det någon app eller??:P
 
Har inte lyckats trolla fram bilder än då jag kan vara aningens oteknisk...hur gör jag lättast? Bilder finns på mobilen, behövs det någon app eller??:P

Jag brukar använda photobucket-appen för att ladda upp bilder. Sedan är det img-länken som man kopierar och klistrar in i inläggen. Ser fram emot bilder :) !
 
LYCKADES ÄNTLIGEN!!!:)

Sprickorna på framhovarna! Den första är den senaste. Den började längst upp och har nu vuxit neråt. De ser bättre ut än när de först uppstod. Nu har hon gått barfota nästan 2 månader.

Sprickan på den nedersta bilden har funnits längre. Kommer inte riktigt ihåg när hon fick den:/
 
Senast ändrad:
Tror det är det nya av hoven som bildas uppifrån. I och med förändringen i skoningen nu i vår och att gå utan belastning gör att hoven stärker sig uppifrån. Vissa säger att det kan bero på gräset och andra på att hon inte belastar hovarna på samma sätt längre...
 
Nu tycker jag alltid att det är mycket svårt att se något på bilder men jag håller med dig. Hovarna verkar se helkonstiga ut.

Kan inte ts lägga in fler bilder, gärna där man ser hela hovarna på plant underlag?

Förstår att ni vill se bättre bilder men jag har tyvärr ingen möjlighet att ta sådana nu då hon går på bete och där är bara gräs! Kan inte lämna hagen då hon bara har en kompis som inte kan bli ensam :/
 
Tror det är det nya av hoven som bildas uppifrån. I och med förändringen i skoningen nu i vår och att gå utan belastning gör att hoven stärker sig uppifrån. Vissa säger att det kan bero på gräset och andra på att hon inte belastar hovarna på samma sätt längre...

Alltså, när jag började arbeta min unghäst mer på hårdare underlag så visst, man kunde se att den "nya" hoven som började växa ut hade en liiiiten aning brantare väggar, men det där... jag har aldrig sett en hästs hovar ändra sig sådär bara för att de går lite på bete eller att träningen skulle ändrats lite..
..jag håller med de andra, det ser helt uppåt väggarna ut...
Eftersom man inte ser hela hoven så ser det kanske värre ut för mig än för den som ser hela hoven, men av det jag ser skulle jag tippa på fånganfall och det ser ut som hovbölder som kommit ut i kronranden helt enkelt. Skulle förklara varför de blöder också.

Kan du inte iaf ta bilder på hela hoven från sidan när du håller upp den?
Gärna underifrån också, och gärna på alla hovarna och inte bara en.
 
Du skriver att nuvarande hovis har ni haft 1,5 år, hästen har "svåra" trakter men just NU är de sämre.
Vad har hänt så att hovis "tappat greppet" om dem?
Varför är hästen barfota sedan två månader om det är problem med hovarna? Om det spricker och krånglar och det är svårt med trakterna så kanske den inte borde gå barfota?
Hur täta intervaller har ni på verkningen de senaste två månaderna nu då?

Jag tycker ev att trakterna ser överväxta ut, om de blir överväxta och viker sig framåt så kan det se ut som att trakterna är låga och det är svårt att få upp dem. Om man sparar dem då så viks de bara mer och skapar spänningar. Så då behöver man ta bak dem ordentligt och börja om. Tror de också då kan behöva hjälp och stöd av en sko. Men det där måste ju din välutbildade hovis veta...
 
Jag undrar också lite grann som skuggi, dvs vad görs för att hjälpa hästens hovar NU under betesperioden? Du har fått ett förslag på hovslagare av mig, kanske inte vore så dumt att i alla fall rådfråga dem?
 
Jag tycker att det är många påhopp och blir lite ledsen eftersom detta har varit ganska jobbigt för mig. Hovslagaren har gjort vad han kunnat i samråd veterinären och jag har valt att låta henne gå barfota eftersom hon då själv kan slita på hoven som hon vill. Och eftersom det varit en tuff vinter kändes det skönt att släppa ut henne så hon kan njuta av livet.

Hon har inte varit halt på dessa två månader vilket hon har varit från och till sedan oktober förra året. För mig känns det bra att veta att hästen just nu inte har ont. Och tror ni verkligen vi är så dumma så att vi inte kollat upp allt detta med fång och hovbölder???

Tack till er som försökt hjälpa till men nu känner jag att det nog inte är någon som varit med om detta och kan tipsa mer! Hade jag haft alla pengar i världen hade jag åkt land och rike runt för att hitta de bästa hovslagarna och veterinärerna i världen för att få henne bra.
 

Liknande trådar

A
Hästvård Har ett sto på 14 år som haft problem med hovsprickor på höger bak. Hon hade en spricka redan när jag köpte henne. Den satt i mitten av...
Svar
1
· Visningar
1 114
Senast: norpan
·
Hästvård Hjälp mig,jag har ett dilemma.. Har ett fbl som för länge sen fick ett kronrandstramp på ena framhoven,detta tramp har nu sakta men...
Svar
3
· Visningar
998
Hästvård I en annan tråd har hovmekanismen nämnts (om än inte vid sitt rätta namn) och jag tycker det är angeläget att berätta lite om vad...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
17 642
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp att välja ras
  • FÅRtråden
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp