Hovmekanismen, SÅ fungerar det (med bilder)

Sv: Hovmekanismen, SÅ fungerar det (med bilder)

Här är vad som gäller för Strassecertifierade, det spelar ingen roll hur ömfotad en häst är eller hur hårt den sliter ner sina hovar, tala om barfotataliban:
A Strasser Hoofcare Professional has:
1) Passed an extensive 1 year course with intensive study of an 800 page textbook, three hands-on "Practicums," midterms and final exams. Their skills are personally approved by Dr. Strasser, and they must be re-certified by Dr. Strasser yearly to retain their title.
2) Been thoroughly versed in trimming methods for all kinds of hoof ailments, as well as the lifestyle changes necessary for healing of the hooves and a return to optimal health.
3) Agreed by contract to never apply a shoe to a horse or have his/her own horses shod.

PL
 
Sv: Hovmekanismen, SÅ fungerar det (med bilder)

I sverige finns, i princip, strasser och vildhästmetoden. Vad JAG menar med vildhästmetoden är mest en förkortning om jag får säga det så. Jag har hämtat kunskap och inspiration från många olika håll men den gemensamma nämnaren kan väl sägas vara Jackson som gjort studier på vilda hästars hovar.
Men vi har ju även Pete Ramey som inspirerat mig mer ang. hur man läser hovarna och hur man bäst hjälper den att forma sina hovar för att kunna vara aktiva, barfota hästar!

Jacksons mätningar irriterade mig också till en början innan jag började förstå vad som egentligen sades/skrevs (har läst böckerna också) ; vilda hovar BRUKAR ha dessa mått och dessa vinklar. Inte att vanliga hästar SKALL ha dessa vinklar.
I en av böckerna finns t.o.m. ett diagram med statistik på variationen av vinklar bland mustangerna. Men! han är noga med att påpeka att tamhästar inte får lika korta hovar som vildhästarna, t.ex. Jag vet inte vilka glasögon du hade på för att missa det, men jag tyckte att han var ganska tydlig.

Men i vilket fall hävdar jag fortfarande att det är befängt att säga att alla hovben har en viss vinkel. Det är bevisat av veterinärer, hovslagare och AANHCPs människor (förmodligen av fler också) att inga hovar har exakt samma vinklar.
 
Sv: Hovmekanismen, SÅ fungerar det (med bilder)

länge sen nån skrev nåt här men försöker iaf... vart intresserad av att se bilderna på hur hoven nött ner skon men kan inte se dom bilderna??? :confused:
 
Sv: Hovmekanismen, SÅ fungerar det (med bilder)

Härligt att se att du orkar Ann! Själv blev jag alldeles matt av att läsa genom hela tråden, men jag ska återkomma när jag hämtat krafter. Stå på dig!
 
Sv: Hovmekanismen, SÅ fungerar det (med bilder)

Inte för att det hör hit, men om du inte kan gå i högklackat så är det väl bättre att du skaffar lägre klack på skorna. Finns inget som är så fult som de som knäar omkring för att de inte sätter ner hälen istället för tån när de har hög klack. Även i högklackat så finns det inget som hindrar att man sätter ner hälen före tån, bara den egna klumpigheten. :p

Till er som påstår att det bildas skadliga vibrationer om hästar har skor på sig. Jag hoppas ni själva inte har skor med hård klack så ni får benskador. Det är väl barfota även för er eller skor med mjuk sula? :smirk:
 
Sv: Hovmekanismen, SÅ fungerar det (med bilder)

megin skrev:
länge sen nån skrev nåt här men försöker iaf... vart intresserad av att se bilderna på hur hoven nött ner skon men kan inte se dom bilderna??? :confused:
Webservern där de bilderna finns (vår egen server) ligger nere för tillfället och en tid framöver - tills vi fått ordning på den... DÄRFÖR kan bilderna inte ses just nu..
 
Sv: Hovmekanismen, SÅ fungerar det (med bilder)

Mia_R skrev:
Till er som påstår att det bildas skadliga vibrationer om hästar har skor på sig. Jag hoppas ni själva inte har skor med hård klack så ni får benskador. Det är väl barfota även för er eller skor med mjuk sula? :smirk:
I samma ämne - HUR OFTA går hästen på ett underlag som är så hårt att det ens teoretiskt skulle ge vibrationer? Asfalt och betong tillhör väl knappast vanligheterna på ridbanor, i boxar eller hagar... Och en skrittpromenad på asfalt under DEL AV ridturen gör nog ingen större skada OM det nu skulle vara så att det finns skadliga vibrationer.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en ponny som jag var inne på klinik med för ett par veckor sedan. Först en helg akut och sen ett återbesök. Hon hade symtom som...
Svar
5
· Visningar
1 624
Senast: Amha
·
Hästvård som rubriken säger. Hur påverkas en häst av att en sko inte ligger exakt mot hovväggen(bärranden) hela vägen runt? Har fruktansvärt...
Svar
12
· Visningar
1 861
Senast: Lena
·
Hästvård Min häst har bärrandsröta, så hovis har skurit "hål" i hovväggen, längst ner mot skon, i trakterna på alla fyra hovarna. Detta för att...
Svar
9
· Visningar
4 515
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp