Sv: Hovmekanismen, SÅ fungerar det (med bilder)
Jag pratar inte om allmänt tyckande utan av min egna personliga erfarenhet av strasseranhängare. Alla de strasseranhängare jag någongång sett, hört eller läst om förespråkar sina metoder på ett vis som för mig inte känns bra. Strasser har rätt, alla andra har fel.
Jag säger inte att allt som Strasser gör är fel, tvärt om, mycket är bra men inte allt.
Dagens hästar kan inte leva som vildhästar. Många av dagens hästar är mycket förädlade sporthästar avlade för att prestera i tävlingssammanhang, att ha en sådan häst på ett sätt som vildhästarna lever fungerar ju inte. Vilkoren för dagens hästar är inte i närheten av vildhästarnas vilkor.
Visst, många av dagens hästar lever ett alldeles för konstlat liv, de står mer än halva dygnet i en box innomhus, de får mer kraftfoder än grovfoder, de får aldrig gå tillsammans med andra hästar m.m och det är ju inte bra alls. MEN att sko en häst för att få bättre steg, bättre fäste och för att skydda hoven tycker jag inte är fel eller skadligt om det görs på rätt sätt. Inte heller tycker jag att ha täcke på hästen är fel eller skadligt om det är nödvändigt. Jag har själv en häst som inte kan stå utan täcke då det är kallt och blåsigt/regnigt ute för då får hon ont i sin rygg. Det är FAKTA! Jag har prövat att ha henne utan täcke men det funkar inte, hon blir direkt öm i ryggen. Och det kan man inte skylla på något annat, hon är barfota sedan länge, hon står på lösdrift året om och har ett så naturligt hästliv som möjligt. MEN hon är min ridhäst och en ridhäst med ont i ryggen kan man inte rida på så därför måste jag ha täcke på henne, så enkelt är det.
Strasser strävar efter att våra hästar ska få vara naturliga. Hästar är inte byggda för att ridas på så då borde vi ju sluta med det med eller?