Hovmekanismen, SÅ fungerar det (med bilder)

Sv: Hovmekanismen, SÅ fungerar det (med bilder)

Jo plattfot är han allt!! Problemet är ju att jag har skott om honom för ofta så det finns inget att spika i och hovväggen blir perforerad, och då försvagas. Nästa vecka kommer en hovis och ska slå på skor och då har han stått 8 veckor utan på den värsta hoven. Tack för ditt svar, skönt att veta att det kan bli bättre igen. :)
 
Sv: Hovmekanismen, SÅ fungerar det (med bilder)

Racka inte ner på barfotarörelsen, utan gör en neutral bedömning först och ta reda på fakta, sedan kan ni anmma den helt eller delvis, eller förkasta den om ni inte tycker den passar er.

:bow: :bow: :bow: Precis min mening också!
 
Sv: Hovmekanismen, SÅ fungerar det (med bilder)

Vet inte om du eller nån annan såg senaste Barbackaprogrammet men Ludger Beerbaums häst, en av hans hopphästar som alltså var frisk, hade ringskor med sidokappor på alla fyra! Har en häst som efter två hovbensfrakturer stått med ringsko med traktkappor+sidokappor i 7 månader nu och det är fascinerande (och oroande) att se vad man kan göra med hovens form med en sko.
 
Sv: Hovmekanismen, SÅ fungerar det (med bilder)

Men hur menar du att hovbenet ska "ligga"? Eller hur det ska vara för att vara rätt?
Menar du att hovbenets ska tippa lite mer framåt?
 
Sv: Hovmekanismen, SÅ fungerar det (med bilder)

Då antar jag hur hans hovar ser ut..kompisens enormt plattfotade häst var just ett fullblod...hans fötter kunde se ut som rena nåldynorna. Faktiskt såg dom ut som han aldrig blivit ompysslad på sina hovar trots att hans ägare gjorde allt för denna häst...men som sagt: hans svaga väggar splittrades så fort söm kom på...Och uppe i Norrland som vi då bodde är det bristvara på hovslagare som är villiga och prova annat än den tradiotinella gamla järnskon samt annan söm (slim-söm)...för sånna har ju hästar alltid haft hette det och man var sjåpig som ville prova annat. (och detta kom från hovisar som gått utbildning på hovslagare skolan :-(...Så hennes häst fötter såg inge kul ut dessutom. Jag tror att om det nu funnits lite hovslagare att välja på (villket det INTE finns i Norrland) samt de som är villiga att uppdatera sig inom skor och hovproblem så hade hennes hästs fötter sett tusen gånger bättre än vad dom gjorde. Så A och O är en hemskt kunnig hovslagare...
 
Sv: Hovmekanismen, SÅ fungerar det (med bilder)

Tyvärr börjar jag tappa förtroendet för hovisar då det var en LÄRARE på hovslagarskolan som gjorde det största misstaget enligt mej med min hästs hovar! Här finns det massor med hovisar och alla tror på sin idé så det är inte så lätt som ovetande hästägare att stå mitt emellan och bestämma vad som är bäst för min häst. Så många är inte alltid bra.
 
Sv: Hovmekanismen, SÅ fungerar det (med bilder)

Om vibrationer inte är skadliga varför har då tex byggnadsarbetare nervskador pga vibrationer? Som jag har förstått det så är det i framför allt sömmen som är problemet. Som svar på en tidigare fråga så ska hovbenet vara paralellt med marken. Om du tänker dig ett hästskelett så ska skelettets tyngd vila på hovbenenen. Den ska helt enkelt stå på dem...
 
Sv: Hovmekanismen, SÅ fungerar det (med bilder)

Jag antar att inlägget är riktat till mig. Vibrationer blir det alltid när en hov träffar marken men det blir annorlunda vibrationer i en skodd hov. Att dessa vibrationer är skadliga o bedövar hoven är Strassers tolkning o det är pga den här typen av egna tolkningar od som den veterinära vetenskapen skyr henne.
En människas hand skulle aldrig klara den typen av stötar som en hov utsätts för, vi pratar om två helt skilda konstruktioner o en enorm skillnad i dämpningskapacitet, man kan inte utesluta att de annorlunda vibrationerna i en skodd hov kan vara skadliga men det finns idag inget som stöder ett sånt antagande.
Om skelettets hela tyngd skall vila på hovbenet kommer det inte ens i närheten av att vara parallellt med marken!
Vilken del av hovbenet menar du skall vara parallellt, mitten eller kanterna?
Hoven med hovben skall ha en sån vinkel att tåaxeln inte är bruten o då är vinkeln mellan hovben o mark lite varierande från häst till häst. Vid en neråt bruten tåaxel som man får på många hästar om man ställer hovbenet parallellt med marken får man mindre tyngd på hovbenet o mer på strålbensområdet.
PL
 
Sv: Hovmekanismen, SÅ fungerar det (med bilder)

ameo skrev:
Exakt.. Det är ju endast på asfalt som strålen inte når marken när hästen är skodd. På mjukare underlag når strålen marken ändå.

Avtrycken efter grannens skodda travhästar på vår gårdsplan (grus) visar inga avtryck av strålen, bara av skon.
 
Sv: Hovmekanismen, SÅ fungerar det (med bilder)

Alexandra_W skrev:
Var har du sett dessa hästar? Svenska distanshästar MÅSTE ha skor när de tävlar. Ingår i TR, man får inte tävla barfota.

Det finns distanshästar i andra länder som går distanslopp utan skor, utan problem.
 
Sv: Hovmekanismen, SÅ fungerar det (med bilder)

Vad anser du om att sko med bakskor (helt vanliga med en tåkappa) runt om?
Är det skildnad mellan fram- och bakskor rent praktiskt?
 
Sv: Hovmekanismen, SÅ fungerar det (med bilder)

"Dels ger detta en stötdämpning och dels är det en "blodpump" för hoven - när hoven belastas pressas blodet ut ur hoven och när hoven åter lyfts upp så fylls hoven åter med blod."

Jag hoppas att du har gjort en felskrivning här eftersom det är precis tvärtom.
Det är när hoven belastas/utvidgas som den fylls med nytt artärblod och när den lyfts och återgår till sin mindre form som blodet trycks upp i kronranden i vensystemet.

"Första bilden (som jag kopierat från en "stencil" vi fick under utbildningen, ursprungskälla vet jag inte) visar hur anatomin ser ut och hur trycket fördelas.
Fotona visar slitage på två skor, som suttit på min egen häst. Några tjusiga (?) pilar är ditritade ungefär vid slitfårans inre kant, så ser man den lättare. Man ser alltså på använda skors insida att det blir en fåra där hoven vidgats. Just den här hästen har en tydlig rörelse runt hela hoven, dvs även framme i tån och bakom tåkappan."

Det bilderna visar är inte slitaget efter en normal hovmekanism vill jag påstå.
Hovkapselns deformation vid normal hovmekanism innebär en rörelse runt hela hovväggen ja(jmf med ett hårdiadem, man kan inte röra diademets "trakter" utan att även "tådelen" rör sig något"), men dessutom har du en deformation i hovkapselns övre främre del som rör sig neråt inåt när kronbenet trycks ner av hästens vikt. Detta vid en oskodd hovmekansim. Om du fixerar hoven med en sko (detta görs ju i den minsta formen, upplyft) med söm fram till hovens bredaste ställe kan hovens väggar inte skjutas utåt (håll emot på hårdiademets bredaste punkter på sidorna och jmf), men den nedsjunkande framväggens rörelse finns kvar i och med att kronbenet trycks ner i hovkapseln och hovbrosket trycks ner /ut. Resultatet blir att den nedre delen av hovväggen "skruvas runt sin axel" innåt för varje belastningsfas eftersom den inte kan röra sig utåt. Enkel fysik. Det är inte vad som menas med vanlig hovmekanism (som är en sund form av deformering = 60-80 % av stötdämpningen) men det är en deformering av hovkapslen. Det ger stora spänningar i lamellhornet som ju håller hovbenet suspenderat i hovkapseln. För varje gång en skodd häst sätter ner foten får du översträckningar i lammellhornet på flera ställen medan andra klämms åt. I en oskodd och fysikaliskt korrekt hov får du en jämn sträckning av lammelhornet runt hela hovkapseln vid belastning.
Det finns en intressant videofilm av en australiensare, Politt, som visar hvomekanismen väldigt pedagogiskt liksom blodets flöde in och ut i hoven vid rörelse. Däremot motsäger Politt sin egen video när han säger att blodcirkulationen inte påverkas vid höjda trakter.

mvh
Ann
 
Sv: Hovmekanismen, SÅ fungerar det (med bilder)

" Att dessa vibrationer är skadliga o bedövar hoven är Strassers tolkning o det är pga den här typen av egna tolkningar od som den veterinära vetenskapen skyr henne."

Här har du fel. Strasser har sammanställt forskningen som är gjord av, i detta fall angående vibrationer, Luca Bein vid university of Zurich 1983.
Hans forskning visar att en hästsko vibrerar med en frekvens av 800 Hz. (en stämmgaffel har 468 Hz). En sådan frekvens vet man inom humanmedicin har en skadlig effekt på kapillärerna. Det kallas Reynauds syndrom när nerverna inte fungerar pga förstörda kapillärer. Något som är vanlig yrkesskada på t ex hovslagare. Okänsliga, kalla, vita fingrar.
Dels förstörs blodcirkulationen (temperaturen sjunker) och dels kan inte nerverna återladda och rapportera till centrala nervsystemet.

"Om skelettets hela tyngd skall vila på hovbenet kommer det inte ens i närheten av att vara parallellt med marken!
Vilken del av hovbenet menar du skall vara parallellt, mitten eller kanterna?
Hoven med hovben skall ha en sån vinkel att tåaxeln inte är bruten o då är vinkeln mellan hovben o mark lite varierande från häst till häst. Vid en neråt bruten tåaxel som man får på många hästar om man ställer hovbenet parallellt med marken får man mindre tyngd på hovbenet o mer på strålbensområdet.
"
Du har fel igen. Har du missat tidigare inlägg om hovbenets form kanske? Eftersom det är format som ett valv med den djupaste delen där böjsenan fäster ser det i genomskärning från sidan ut som det har en vinkel mot marken på 6-8 grader. Hovbenet ska vara parallellt med marken, om inte sätter du hästens balans mellan böj- och sträcksenan ur funktion. Med ditt förslag kommer hästen att behöva använda muskelkraft för att hålla böjsenan sträckt. Dessutom får du en överbelastning på lamellhornet på hovens framsida när hovbenet kommer ner med en felbelastad hovbensled.

Ann
 
Sv: Hovmekanismen, SÅ fungerar det (med bilder)

Av egen erfarenhet så är Strasseranhängare extremt enkelspåriga och anser att Strassermetoden är det enda rätta och allt annat är att förstöra sina hästar. Att propagera på det vis som Strasseranhängare gör tycker jag faktiskt är lite otäckt och jag anser inte att Strassermetoden är för hästens bästa.

Både Ameo och Peter Lundin vet mycket väl vad dom pratar om, de sitter inte och skriver en massa strunt om du tror det.
 
Sv: Hovmekanismen, SÅ fungerar det (med bilder)

Sweet skrev:
Av egen erfarenhet så är Strasseranhängare extremt enkelspåriga och anser att Strassermetoden är det enda rätta och allt annat är att förstöra sina hästar. Att propagera på det vis som Strasseranhängare gör tycker jag faktiskt är lite otäckt och jag anser inte att Strassermetoden är för hästens bästa.

Både Ameo och Peter Lundin vet mycket väl vad dom pratar om, de sitter inte och skriver en massa strunt om du tror det.

Hej Sweet,
Jag tycker att man ska belägga sina påståenden med annat än allmänt tyckande. Det gäller dig också- en hyfsad debatt innebär att du inte drar "alla" över en kam och att du har satt dig in någorlunda i grunderna till vad du påstår, annars blir debatt meningslös.
Vad i det som du kallar "strassermetod" anser du inte vara för hästens bästa?

Jag har inte påstått att allt det som Ameo eller Peter skriver är strunt. Men
Om Ameo skriver att hoven fylls med blod vid upplyft fas så måste man väl ändå kunna ge besked om hur hon kommit fram till det eftersom annan hovfysinomi säger det motsatta, eller?

Peter säger att det är Strassers påfund med skador pga vibrationer, så är inte fallet. Då måste man ju kunna bemöta en så beundrad herre på detta forum som Peter i alla fall, eller?

Ann
 
Sv: Hovmekanismen, SÅ fungerar det (med bilder)

Kavat skrev:
"Dels ger detta en stötdämpning och dels är det en "blodpump" för hoven - när hoven belastas pressas blodet ut ur hoven och när hoven åter lyfts upp så fylls hoven åter med blod."

Jag hoppas att du har gjort en felskrivning här eftersom det är precis tvärtom.
Det är när hoven belastas/utvidgas som den fylls med nytt artärblod och när den lyfts och återgår till sin mindre form som blodet trycks upp i kronranden i vensystemet.
Nope, jag har INTE skrivit fel...
När hoven belastas så töms den på blod, när kronbenet pressas ner i hoven och trycker på elastiska putan så blir det liksom ingen plats kvar för blodet, utan det pressas ut ur hoven. Och när utrymmet åter blir större = obelastad hov, så fylls det med blod igen.
 
Sv: Hovmekanismen, SÅ fungerar det (med bilder)

Jag pratar inte om allmänt tyckande utan av min egna personliga erfarenhet av strasseranhängare. Alla de strasseranhängare jag någongång sett, hört eller läst om förespråkar sina metoder på ett vis som för mig inte känns bra. Strasser har rätt, alla andra har fel.

Jag säger inte att allt som Strasser gör är fel, tvärt om, mycket är bra men inte allt.

Dagens hästar kan inte leva som vildhästar. Många av dagens hästar är mycket förädlade sporthästar avlade för att prestera i tävlingssammanhang, att ha en sådan häst på ett sätt som vildhästarna lever fungerar ju inte. Vilkoren för dagens hästar är inte i närheten av vildhästarnas vilkor.

Visst, många av dagens hästar lever ett alldeles för konstlat liv, de står mer än halva dygnet i en box innomhus, de får mer kraftfoder än grovfoder, de får aldrig gå tillsammans med andra hästar m.m och det är ju inte bra alls. MEN att sko en häst för att få bättre steg, bättre fäste och för att skydda hoven tycker jag inte är fel eller skadligt om det görs på rätt sätt. Inte heller tycker jag att ha täcke på hästen är fel eller skadligt om det är nödvändigt. Jag har själv en häst som inte kan stå utan täcke då det är kallt och blåsigt/regnigt ute för då får hon ont i sin rygg. Det är FAKTA! Jag har prövat att ha henne utan täcke men det funkar inte, hon blir direkt öm i ryggen. Och det kan man inte skylla på något annat, hon är barfota sedan länge, hon står på lösdrift året om och har ett så naturligt hästliv som möjligt. MEN hon är min ridhäst och en ridhäst med ont i ryggen kan man inte rida på så därför måste jag ha täcke på henne, så enkelt är det.

Strasser strävar efter att våra hästar ska få vara naturliga. Hästar är inte byggda för att ridas på så då borde vi ju sluta med det med eller?
 
Sv: Hovmekanismen, SÅ fungerar det (med bilder)

Tillägg till ovanstående - en jämförelse:
Om man trampar på en våt tvättsvamp så pressas vattnet ur den. När man sen lättar på trycket så suger den åt sig vatten från omgivningen igen.
 
Sv: Hovmekanismen, SÅ fungerar det (med bilder)

det är faktiskt stro skillnad på om man verkar enligt vildhästverkning eller traditonell hovslagarverkning.

min häst ömmade efter vanlig, men inte efter att jag verkat henne efter vildhästprinciperna.

hon slet oxå väldigt 2 centimeter på en vecka! sen stannade det och hon fick väldigt fina hovar, kördes då 1-2 mil om dagen på grusvägar samt reds 1 timme i skritt på förmiddagarna.
det var min första barfotahäst.
/j
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en ponny som jag var inne på klinik med för ett par veckor sedan. Först en helg akut och sen ett återbesök. Hon hade symtom som...
Svar
5
· Visningar
1 624
Senast: Amha
·
Hästvård som rubriken säger. Hur påverkas en häst av att en sko inte ligger exakt mot hovväggen(bärranden) hela vägen runt? Har fruktansvärt...
Svar
12
· Visningar
1 861
Senast: Lena
·
Hästvård Min häst har bärrandsröta, så hovis har skurit "hål" i hovväggen, längst ner mot skon, i trakterna på alla fyra hovarna. Detta för att...
Svar
9
· Visningar
4 515
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp