Hovmekanismen, SÅ fungerar det (med bilder)

Sv: Hovmekanismen, SÅ fungerar det (med bilder)

Angående nötning: Försök raspa en hov med ett slätt plattjärn o prova sen med en riktig hovrasp!
PL
 
Sv: Hovmekanismen, SÅ fungerar det (med bilder)

Å andra sidan sätter man ju på sidokappor på hovbensfrakturer...för att ytterligare stabilisera utvidgningen.
 
Sv: Hovmekanismen, SÅ fungerar det (med bilder)

Frågan är hur mycket en vanlig sko utvidgar sig, det finns ju en anledning till att man sätter ringskor på hästar vid hovbensfraktur.
En vanlig sko vidgas INGENTING... Skälet till att man har en ringsko är att hoven, åtminstone dess bakre delar, har en viss rörelseförmåga även i höjdled - kliver en barfota häst på en sten med ENA trakten så kan den delen "fjädra" uppåt en liten bit medan andra trakten fortfarande är i marken. Med ringskon förhindrar man att denna ojämna belastning underifrån blir möjlig.
Sen sätter man ju dessutom traktkappor på för att låsa hovmekanismen också, så att rörelsen i hoven blir i det närmaste obefintlig. Det är också därför en sådan hov ofta krymper en storlek på vidden, oftast efter bara en skoperiod. Men DET är en biverkning man får ta för att få hästen frisk, det brukar rätta till sig igen när man kan börja sko som vanligt - fast det tar ju lite tid förstås...
 
Sv: Hovmekanismen, SÅ fungerar det (med bilder)

TDJ skrev:
Vidare skulle jag bara vilja göra en reflektion till bilderna på skorna i tidigare inlägg.
Om hovbenet är så starkt att det har förmåga att göra markanta slitfåror i järn och aluminium, vad säger det om argumentet: "...måste skos, annars nöts hovarna ner."?

mvh TDJ
Först - det är inte hovbenet utan hovens horn som är så starkt ;) . Och og sjutton är det ett väldigt tåligt material alltid! Men, som Peter skrev ovan, det är skillnad på underlag och underlag. Att nötas mot en slät järnsko eller duralaluminiumplatta som ligger fastspikad på hoven är inte riktigt detsamma som att nötas mot en grusväg...
Rena aluminiumskor nöter förresten VÄLDIGT mycket på hovarna.´

Det är ju bara att prova sig fram som visar vad som fungerar, man ser lätt att hovarna int enöts lika hårt mot skorna som mot underlaget. Det är väl därför man har fortsatt sko hästar med järnskor efter alla dessa hundratals år...
 
Sv: Hovmekanismen, SÅ fungerar det (med bilder)

ameo skrev:
Först - det är inte hovbenet utan hovens horn som är så starkt ;) .
Oj, jag var nog lite "trött" när skrev det där ;) . Och visst är det så att det är skillnad på underlag och underlag, liksom det är skillnad på olika hovars kvallité. Jag ville bara belysa hovens styrka, när så många tror att hornet är sprött som en träkloss.
 
Sv: Hovmekanismen, SÅ fungerar det (med bilder)

Det där med hovnötning utans kor.

Jag hoppas de bilderna inte försvann i datorkraschen, men jag ska ha bilder på valackens hovar efter att ha arbetas normalt (för honom) i 7 veckor UTAN skor och jämförande bilder där han haft skor. Bägge bildserierna är tagna exakt på dagen 7 veckor efter skoning/verkning och visar hur extremt mycket hans hovar nöts ner av att gå barfota när han arbetas.

Jag bor på landet och har flera mil bara till närmsta ridvolt/ridhus. Således blir det ridning på grusvägarna som gäller. Inte asfalt, utan grusväg. Och hästar som gått barfota sen unghästtiden brukar i de flesta fall behöva skor på sig när de börjar ridas lite mer. Inte för de blir ömma utan för att hovarna slits ner mer än vad som är både önskvärt och nyttigt (inte ens då är de ömma dock, men det finns andra nackdelar). Just grusvägar är rena slipmedlet för hovar och de 'försvinner' med en rasande fart efter några veckors ridande (i alla gångarter) på grusväg.
 
Sv: Hovmekanismen, SÅ fungerar det (med bilder)

Tack för en informativ tråd :bow:

Hoppas denna tråd utvecklas så man får mer att läsa.

*intressant*
 
Sv: Hovmekanismen, SÅ fungerar det (med bilder)

Vad anser du om varmskoning?
Bra /dåligt?
Är det fel att rek. den? Det jag sett har verkat vara mycket bra!

Hur tycker du att man ska verka en barfota häst?

Mycket intressant tråd!!
 
Sv: Hovmekanismen, SÅ fungerar det (med bilder)

Men ex. på en hovbensfraktur eller ex. på fånghästar vill man ju "avlasta" trakterna, eller hur man nu ska beskriva det, då kommer hoven autumatiskt att tippa mer framåt och då kommer inte hoven att vara parallel som den bör då kommer hästen inte få en jämn "tyngd"
Då kommer varken hovbensfrakturen eller fånget bli bättre eftersom det ändå blir felbelastning
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hovmekanismen, SÅ fungerar det (med bilder)

Var har du fått uppgifter om att vibration inte är skadligt?
Det är viktigt att strålen når marken just för att det är så viktigt att DEN får cirkulation
 
Sv: Hovmekanismen, SÅ fungerar det (med bilder)

Men för att strålen ska nå marken bör man ju rida på mjukt underlag för att hoven behöver ett underlag som fyller ut hoven så att den får god cirkulation.
Men om det är meningen att man helst ska rida på mjuk mark klarar sig ju hästen utan skor också
 
Sv: Hovmekanismen, SÅ fungerar det (med bilder)

Vibrationer har man både i skodda o oskodda hovar, vad man har visat är att vibrationerna ändrar karaktär med skor. Jag skrev att man inte visat att vibrationerna är skadliga!
Själva strålen består av mjukt horn o behöver ingen cirkulation, strålens sulläderhud rör sig när hoven belastas obereoende av om strålen når marken el ej.
Strålen sänks i nertrampet o en välutvecklad stråle kan därför mycket väl nå marken även på hårt underlag. På hårda grusvägar där barfotahästar ofta ömmar trycks skon oftast ner sin egen tjocklek. Sen kan man tycka att 8 mm skorna är onödigt tjocka.
Man har gjort försök med att mäta cirkulationen i hoven när strålen når marken resp inte når marken. resultaten har varit blandade, ibland en ökning ibland en minskning ibland ingen skillnad.
PL
 
Sv: Hovmekanismen, SÅ fungerar det (med bilder)

F'låt en fråga:

I den här tråden finns det en del bilder som visar kluvna kadaverben och hur vinkeln på hovbenet ser ut.
Blir det ingen skillnad på vinkeln på ett sådant ben och ett "riktigt" levande ben som belastas med hästens tyngd?
 
Sv: Hovmekanismen, SÅ fungerar det (med bilder)

Hoppas jag får detta rätt nu. Men om man har en skor på sin häst så tar för det första bara hovväggen trycket. Strålen har oftast inte kontakt med marken då den har skor. Om hovmekanismen ska fungera så måste hela hästens hov nudda marken.

Kan tillägga en sak att när man rider på mjukt underlag med skor och som vissar säger då får ju strålen kontakt med marken, i detta fall så aktiveras inet heller hovmekanismen något bra eftersom det inte blir tillräckligt med tryck underifrån.

Har dessutom fått höra att det ska till mycket för en häst att nöta ner hovarna för mycket. När man tar av skorna och hovarna nöts mer än vanligt så stimmuleras den att växa fortare. Det är därför det finns distanshästar som kan tävlas barfota!

Jag var nyligen rädd för att min barfotahäst nött ner för mycket men så var verkligen inte fallet utan det är bara jag som fått en skev bild av hur en hov ska se ut. Det som jag trodde var normalt för en hov har varit helt fel. Det är nog det som gör att så många är rädda för att dra av skorna på sina hästar för att oftast blir de rätt små men det är bara för att det ska vara så!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hovmekanismen, SÅ fungerar det (med bilder)

Hej!
Jag har haft min häst barfota i snart över 10 månader, och jag var precis som du orolig över att de skulle slitas för mycket.
Men jag har pratat med en kille som är riktigt duktig på det här med barfota gång och han berättade att det inte var ex. konstigt att vissa hästar gick försiktigare på grus och asfalt eftersom de inte har varit gjorda för att gå på sådant. En häst är ju van vid samma underlag, ett som fyller ut hoven.
Hur funkar din häst på grus och asfalt?
 
Sv: Hovmekanismen, SÅ fungerar det (med bilder)

Jag vet inte riktigt om jag förstår vad du menar...
 
Sv: Hovmekanismen, SÅ fungerar det (med bilder)

Enligt din uppfattning:

Ska eller ska inte sulan vara viktbärande och isåfall varför/inte? Vi har just nu höga diskussioner här i området då en del hoppat på barfotatåget och andra är skeptiska :crazy:
 
Sv: Hovmekanismen, SÅ fungerar det (med bilder)

hur funkar din häst barfota? Kan du rida på alla underlag utan att din häst ömmar??
 
Sv: Hovmekanismen, SÅ fungerar det (med bilder)

Jag vet inte riktigt om det där håller, faktiskt, att sulhornets tillväxt skulle kunna anpassa sig till vilken nötningen som helst. Har en häst som ändå inte skulle användas i höst och han är barfota, han verkades i mitten av augusti och har sedan dess bara gått i hage, den första hagen klarade han inte av utan vi fick ställa honom på lösdrift i skogshagen där han går på jord, mossa, blåbärsris, och ljung och måste kliva över (ibland på) granit och rötter. Fortfarande idag finns ingenting att verka. Dessutom visade det sig häromdagen när jag var och tittade att han inte vill hålla upp hovarna, tydligen är han fortfarande för öm trots att han rör sig i hagen.

Eftersom hans hovtillväxt inte är mer än jämn med nötningen på denna mark, finns det ingen chans att jag ska kunna använda honom utan skor, t.o.m en kort ridtur på våra grusvägar här skulle förmodligen handikappa honom rejält i flera veckor framöver.

Nu återstår bara att fundera ut hur jag ska kunna få honom skodd när han är för öm för att hålla upp hovarna? Dessutom finns det inte mycket att spika i och han har ganska små hovar. Det är inte så gott om riktigt duktiga hovslagare här, tyvärr.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en ponny som jag var inne på klinik med för ett par veckor sedan. Först en helg akut och sen ett återbesök. Hon hade symtom som...
Svar
5
· Visningar
1 624
Senast: Amha
·
Hästvård som rubriken säger. Hur påverkas en häst av att en sko inte ligger exakt mot hovväggen(bärranden) hela vägen runt? Har fruktansvärt...
Svar
12
· Visningar
1 861
Senast: Lena
·
Hästvård Min häst har bärrandsröta, så hovis har skurit "hål" i hovväggen, längst ner mot skon, i trakterna på alla fyra hovarna. Detta för att...
Svar
9
· Visningar
4 515
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp