Sv: Hovmekanismen, SÅ fungerar det (med bilder)
Jag vet inte riktigt om det där håller, faktiskt, att sulhornets tillväxt skulle kunna anpassa sig till vilken nötningen som helst. Har en häst som ändå inte skulle användas i höst och han är barfota, han verkades i mitten av augusti och har sedan dess bara gått i hage, den första hagen klarade han inte av utan vi fick ställa honom på lösdrift i skogshagen där han går på jord, mossa, blåbärsris, och ljung och måste kliva över (ibland på) granit och rötter. Fortfarande idag finns ingenting att verka. Dessutom visade det sig häromdagen när jag var och tittade att han inte vill hålla upp hovarna, tydligen är han fortfarande för öm trots att han rör sig i hagen.
Eftersom hans hovtillväxt inte är mer än jämn med nötningen på denna mark, finns det ingen chans att jag ska kunna använda honom utan skor, t.o.m en kort ridtur på våra grusvägar här skulle förmodligen handikappa honom rejält i flera veckor framöver.
Nu återstår bara att fundera ut hur jag ska kunna få honom skodd när han är för öm för att hålla upp hovarna? Dessutom finns det inte mycket att spika i och han har ganska små hovar. Det är inte så gott om riktigt duktiga hovslagare här, tyvärr.