Hovmekanismen, SÅ fungerar det (med bilder)

Sv: Hovmekanismen, SÅ fungerar det (med bilder)

Det här med barfotagång tar ju lite tid. ska man ha en barfotahäst så får man räkna med iaf 1 år innan hoven är annpassad för barfotagång. Jag fick ett tipps av min hovslagare att är man osäker på om hoven nöts ner för mycket så kan man titta på sidostrålsfåran vid trakthörnen, det djupet ska var minst 1/2 cm.
Sen beror det ju lite på storlek på hov osv men det är ett rätt bra riktmärke.

Min häst fungerar bra på asfalt lite mindre bra på grusväg, men hon har gått utan skor i nästan 3 mån. För de hästar som ömmar och nyligen fått sina skor avslitna så finns ju boots dessutom. Då spelar det ingen roll var du rider.
 
Sv: Hovmekanismen, SÅ fungerar det (med bilder)

Hästmassören skrev:
F'låt en fråga:

I den här tråden finns det en del bilder som visar kluvna kadaverben och hur vinkeln på hovbenet ser ut.
Blir det ingen skillnad på vinkeln på ett sådant ben och ett "riktigt" levande ben som belastas med hästens tyngd?

*Bump* Någon?
 
Sv: Hovmekanismen, SÅ fungerar det (med bilder)

När jag ser att ni diskuterar hovar, får jag komma med en fråga angående min häst?

Hovarna är fina 3 v efter skoning. Sen "flyter" utväxten ut åt sidorna, så jag som novis tycker att det ser jätte konstigt ut. Den ena hoven mer än den andra. Ser detta bara på min häst. De andra som har samma hovslagare ser helt ok ut. När jag har frågat och påpekat att jag tycker den mindre hoven ser mer ok ut. Så är hovis ute efter att den ska likna den större mer, han tycker den är för trång. Problemet är att hästen blir snubbligt efter 4-5 v och jag tror att det har med detta att göra.

Vad tror du/ni om min skoning?
 
Sv: Hovmekanismen, SÅ fungerar det (med bilder)

Jättebra tråd!

Jag har en liten "hov-fråga" också. Min ponny (går barfota) får skåror under hoven på höst/vinter. Någon hovslagare har sagt att det är en jordbakterie, och att det hjälper att sko för att bli av med problemet.

Så de senaste vintrarna har hon haft skor. Hon sliter dock väldigt lite på hovarna och jag har henne gärna barfota.

Någon som har något tips om vad man kan göra i stället för att sko?? Vore jättetacksam för svar ;)
 
Sv: Hovmekanismen, SÅ fungerar det (med bilder)

Sussie918 skrev:
Skon ger i från sig ljud, ljud är vibration, vibration ger nervskador.
Jaha är det därför musik klassas som allmänfarligt eller? :angel:
:rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

/på fniss humör idag :D
 
Sv: Hovmekanismen, SÅ fungerar det (med bilder)

psychogrrl skrev:
Skåror? Var? Hur ser de ut mer exakt?

Följer hoven som en hästsko kan man säga...son ett U...hmmm...svårt att förklara. :o När man kratsar hovarna behöver man kratsa i skårorna eftersom de blir så "stora" att smuts fastnar där.
 
Sv: Hovmekanismen, SÅ fungerar det (med bilder)

Cecely skrev:
Har dessutom fått höra att det ska till mycket för en häst att nöta ner hovarna för mycket. När man tar av skorna och hovarna nöts mer än vanligt så stimmuleras den att växa fortare. Det är därför det finns distanshästar som kan tävlas barfota!

Var har du sett dessa hästar? Svenska distanshästar MÅSTE ha skor när de tävlar. Ingår i TR, man får inte tävla barfota.
 
Sv: Hovmekanismen, SÅ fungerar det (med bilder)

Sussie918 skrev:
Skon ger i från sig ljud, ljud är vibration, vibration ger nervskador.
Det är ganska stor skillnad på vibrationerna i en järnsko när den sitter fast på hästhoven mot när den är lös och t.ex. slås mot ett städ. Det uppstår inte heller några vibrationer i skon när hästen går på mjukt underlag, bara när den går på cementgolv och liknande. Och hur ofta och länge gör hästarna det? Skulle inte tro att det är så mycket att det skulle kunna göra någon skada. Hur många hästar har du träffat på som har nervskador efter vibrationerna i skorna??
 
Sv: Hovmekanismen, SÅ fungerar det (med bilder)

Tack för svaret :bow: , jag har nämligen en i stallet som bestämt påstår att PG-skon låser hovmekanismen, men å andra sidan så dömer han ut PG-skon helt å hållet.
 
Sv: Hovmekanismen, SÅ fungerar det (med bilder)

Hon kanske borde läsa skotrådarna under distansforumet. Där finns det hästar som nöter ner en hel järnsko på en ritt, och jag har svårt att tänka mig att en hästhov har högre motståndskraft mot nötning än en järnsko...
 
Sv: Hovmekanismen, SÅ fungerar det (med bilder)

Kan det vara lamellranden du menar? Ja, där kan röta leta sig in, måste behandlas med rätt verkning och medel mot rötan (och där finns det så många olika förslag att man inte vet vad man ska tro på, kopparsulfat och tjärdrev är väl kanske det bästa?). Om du behöver skor eller inte beror inte på det, vanligtvis stänger man ju in rötan när man sätter på skor, det går att rensa rent när man har skorna borta, men veckorna emellan kan rötan leva loppan ;)
 
Sv: Hovmekanismen, SÅ fungerar det (med bilder)

Hästmassören skrev:
F'låt en fråga:

I den här tråden finns det en del bilder som visar kluvna kadaverben och hur vinkeln på hovbenet ser ut.
Blir det ingen skillnad på vinkeln på ett sådant ben och ett "riktigt" levande ben som belastas med hästens tyngd?

Nej, hovbenets vinkel kan inte förändras med tyngden, finns inget utrymme i hovkapseln för detta. Det är kronbenet som kan pressas nedåt något vid belastning.
 
Sv: Hovmekanismen, SÅ fungerar det (med bilder)

Sussie918 skrev:
Men ex. på en hovbensfraktur eller ex. på fånghästar vill man ju "avlasta" trakterna, eller hur man nu ska beskriva det, då kommer hoven autumatiskt att tippa mer framåt och då kommer inte hoven att vara parallel som den bör då kommer hästen inte få en jämn "tyngd"
Då kommer varken hovbensfrakturen eller fånget bli bättre eftersom det ändå blir felbelastning
Varför du fått för dig att man vill avlasta trakterna vid hovbensfraktur har jag INGEn aning om , då detta är information som i alla fall int enått fram till mig. Varken under min teoretiska utbildning eller praktiken (5 månader på SLUs hästklinik, Ultuna, med klinikhovslagaren där).
Och när det gäller fång så är det en GAMMAL uppfattning att man vill avlasta trakterna. Man gör månne det i fångens mest akuta skede, för att minska djupa böjsenans dragning ihovbenet och kanske möjligen förhindra hovbensrotationen. Men när man verkar en häst som har haft fång så jobbar man just med att återställa den korrekta hovvinkeln så att hovbenet åter hamnar i sitt rätta läge, dvs med undersidan plant mot markytan.
Se min lilla enkla bildserie om det HÄR, på min gamla webplats
 
Sv: Hovmekanismen, SÅ fungerar det (med bilder)

Asa_S skrev:
Enligt din uppfattning:

Ska eller ska inte sulan vara viktbärande och isåfall varför/inte? Vi har just nu höga diskussioner här i området då en del hoppat på barfotatåget och andra är skeptiska :crazy:
Det är hovens bärrand som ska bära upp huvuddelen av vikten. På mjukt underlag tar ju även sulan upp en del vikt, men den är inte skapt för att tåla belastning på samma sätt som hovväggen/bärranden.

I övrigt, till alla som känner sig träffade:
Kan NI inte hålla era :devil: barfotahästdiskussioner FRÅN den här tråden... Det finns redan så många trådar i detta ämne, håll er till DEM!
 
Sv: Hovmekanismen, SÅ fungerar det (med bilder)

Intressant läsning! Jag har en liten fråga :confused: . Jag har haft stora problem med hovarna på min häst och undrar om jag kan få lite råd. Han har stora fötter som flyter ut, tänk halva hovväggen går i rätt vinkel sedan flyter den ut. Jag har pratat med olika hovslagare och vet och alla tror/tycker att jag ska göra olika. Hovväggen och sulan är väldigt tunn. Hovbölder och sömstick har vart en följetong på min lilla häst. Han är en galopphäst så problemet har ju kommit av att man skor om honom så ofta och använder aluminiumskor, jag har ju skott om honom innan start och sedan bytt tillbaka dagen efter igen, för han kan inte gå utan sulor hemma. Hovbenet ligger bra (parallellt med marken) och har inte roterat! Snälla hjälp vilka skor kan hjälpa min älskling, nu står han med boxvila utan skor för att en lärare på hovslagarskolan skodde honom och spikade I sula. Jo han tog bort det som flöt ut och kom in till vita linjen längst ner och sedan på med en sko och då var ju bara sulan kvar att spika i :mad:.
Snälla hjälp jag har tänkt att försöka sko honom nu, han ska ju inte starta förrän till sommaren så jag har tid att låta hovarna läka och har dom inte gjort det till sommaren så väntar vi med att starta för detta måste bli bra nu!
 
Sv: Hovmekanismen, SÅ fungerar det (med bilder)

Sverige är det inte tillåtet med det är inte likadant i tex england eller norge. Där är det tillåtet.
 
Sv: Hovmekanismen, SÅ fungerar det (med bilder)

Hästen kan bilda upp till 3 mm nytt horn PER DAG, normalt växer det någon mm per dag, precis som våra naglar och hår. Det är förnyelsebart och tillväxten kommer uppifrån. Med skor kan man få problem med att kronranden höjs för att skon tar emot under. OM du skor din häst med ca 6 v mellan skoningarna och sulan växer 1 mm per dag så är det inte så konstigt att hovarna flyter ut över skokanterna osv.
Min häst går barfota och jag kan trava i ett sträck på grusväg runt 3 km utan att hon markerar och kan fortsätta hemåt på asfalt och grus utan att hon slitigt för hårt, men då har jag vant henne under nu 4 månader. Klart det gjorde ont första veckorna, har inte du ont om du går ut barfota...
Sulan är förlängningen på hovbenet och bär en fjärdedel av hästens vikt, om den har en vinkel på säg 10 grader, hög trakt och kilsula så blir det ett enormt tryck fram i tån och hästen går i högklackat. Lamellerna tänjs då ut i tån och hovväggen bryts och försvagas. En hov ska precis som hos oss landa med hälen, dvs trakten, först. Höjer du trakten blir det högklackat och hur går du i högklackat och hur känner du dig i benen efter det? JAG landar med tårna först och får ont i vaderna och främre trampdynorna.
 
Sv: Hovmekanismen, SÅ fungerar det (med bilder)

Nica2 skrev:
Med skor kan man få problem med att kronranden höjs för att skon tar emot under. OM du skor din häst med ca 6 v mellan skoningarna och sulan växer 1 mm per dag så är det inte så konstigt att hovarna flyter ut över skokanterna osv.

Men skon hindrar väl inte?
Den sitter inte spikad i sulan, utan i hovväggen och här hoven växer följer ju skon med just av den anledningen att tillväxten kommer uppifrån. Jag ställer mig väldigt skeptisk till att någa söm i en sko skulle få hela kronranden att höjas.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en ponny som jag var inne på klinik med för ett par veckor sedan. Först en helg akut och sen ett återbesök. Hon hade symtom som...
Svar
5
· Visningar
1 624
Senast: Amha
·
Hästvård som rubriken säger. Hur påverkas en häst av att en sko inte ligger exakt mot hovväggen(bärranden) hela vägen runt? Har fruktansvärt...
Svar
12
· Visningar
1 861
Senast: Lena
·
Hästvård Min häst har bärrandsröta, så hovis har skurit "hål" i hovväggen, längst ner mot skon, i trakterna på alla fyra hovarna. Detta för att...
Svar
9
· Visningar
4 515
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp