Undersökningen av Luca Bein har jag inte lyckats hitta någon referens till utom på Strassersidorna så den är troligen inte publicerad. Det finns flera andra undersökningar bla en från 84 som visar att vibrationsfrekvensen ökar från ca 150 till 180 Hz vid skoning.
En annan som visar att som visar att amplituden i hovväggen ökar med ca 15% men att skillnaden på kotans nivå är försummbar.
Jag har tyvär inte kunnat läsa ngn av rappoterna i sin helhet men jag skall ner till Uppsala snart o skall försöka hitta rapporterna , inkl Beins o Cavalrys. Det finns mycket oforskat när det gäller krafter o dämpningar i hoven. Det är nog bara Strasser som gjort den här typen av tolkningar men visst flesta anser att en oskodd hov fungerar bättre."
Passa på att leta upp Chris Pollits video också om hovmekanism och curkulation, Queensland univeristy. Han är delar inte heller gratis med sig av sina funna rön tyvärr så man måset nog köpa den, finns inte på nätet som jag funnit i alla fall."
"Jag vet mycket väl hur ett hovben ser ut både i genomskärning o i röntgenprojektion. Enligt min erfarenhet från röntgenbilder lutar hovbenet några grader frammåt neråt vid rak tåaxel, samma uppges både i Clinical Radiology of the Horse o Adam´s Lamenes.
Jag vet iofs att Strasser säger att alla hästar skall ha en hovvinkel på 45 grader o för dyra pengar säljer en plexiglaskiva med den vinkeln. 45 grader ger en bakåt bruten påaxel på stort sett alla hästar. Jag har kollat på ett antal röntgenbilder o alla de hovbenen har en vinkel på över 45 grader vilket innebär att hovbenet i en strasserhov kommer att luta bakåt!"
Det är inte Strasser som säljer plexiglasskivan det är Sabine Kells i Kanada, och ja, jag kan hålla med om att det är hutlöst. Den är lätt att plagiera dock om man vill ha tillgång till ett hyfsat bra hjälpmedel. En vanlig vinkellinjal har oftast 30 grader på ena sidan..
Det är ju inte heller Strssers påfund att framhoven ska ha ca 45 grader och bakhoven ca 55. Eftersom hovkapseln är en "avgjutning" av hovbenet+ hovbrosk så ger det rätt vinklar. Ingen eftersträvar en bakåtbruten vinkel mellan hovben, kronben och kotben.
"Vid en för låg trakt ökar dragningen i djupa böjsenan vilket innerbär att mer muskelkraft behövs för att hålla emot. Du har missuppfattat det här med hur muskeln fungerar, att man drar ut muskel innebär inte att den inte behöver använda kraft för att hålla senan spänd.
Vid en avsliten djup böjsena far tån i vädret oberoende av hovvinkeln."
När trakten är för hög blir det slack i böjsenan och detta kompenserar de flesta hästar (med sällsynta undantag för dem som låter slacket kompenseras genom en nedsjunken kota,"björnfot") med att spänna, inte sträcka, musklera i bogen, halsen för att dra upp kotan, samma muskler som är aktion när hästen ska förflytta sig.. Den gör alltså inte detta för att spänna senan utan för att ta upp de cm som motsvarar höjningen i trakten som blir ett slack i senan.
Ann