Ständiga tappskor!

Sv: Ständiga tappskor!

Hej Emelit!

Håller med Axel i det hon säger. Hur långa sko intervaller har du på honom nu, dvs nu pratar vi inte tappskorna utan hel skoningarna :angel:
Det kan vara ok att lägga in skorna på honom om intervallerna mellan skoningarna är ganska korta, då stör det inte lika mycket s.a.s

skoningarna på bilden är inte konstigt som du redan konstaterat att han kommer ha tappskor. är han valpig och kliver på sig själv, så kommer han få tag på kanten av skon och dra av sig på så vis.
Byt hovslagare! Vet inte någon hovslagare som skulle acceptera att ha skott på det sättet, det är under all kritik. :crazy:

boots fram hjälper ofta en hel del. Nu har du inga bilder på hur utläggen ser ut i trakten, men vad jag kan se från sido bilderna så är det inte särskilt stort, så det är ju inte ens säkert att det är bak som kliver av framskorna, det kan lika gärna vara så att han ställer sig på sig själv med framhov på den andra framskon och på så sätt drar av sig.

det går för hovslagaren med en rasp att även "runda" innerkanten på skon så att hästen typ halkar av om den ställer sig på sig själv, och därmed minskar chansen att den får tag i sko kanten och drar av sig.

Sen vill jag avsluta med ett tröstens ord:
Min 4 åring var PRECIS lika dan när jag köpte honom för 2 år sedan. det var tappskor fram VARJE vecka. Alltid i hagen, under ridning hände det bara ett par ggr och då för att han hoppade och for...
med en duktig hovslagare som dels såg hur han klev och anpassade skoningen därefter, och framför ALLT: mycket markarbete/dressyr/tömkörning/muskel byggande osv som gjorde att hästen breddade sig och stadgade sig, så försvann problemet. Idag existerar det inte och har inte gjort det senaste året drygt.

använd under tiden boots på fram i hagen - det hjälper mycket, om än inte i alla situationer - men det minskar definitivt tappskornas frekvens.

Varmt lycka till.
 
Sv: Ständiga tappskor!

bara-undrar skrev:
bara-undrar om det inte vore bra om hovis provade att nita sömmen oxå,kanske dom sitter kvar bättre om man inte slarvar med det. Hovis undrar om det är en utbildad hovis som gjort denna skoning.

Jo du, det undrar jag med :( En sak är iaf säker, och det är att han inte kommer inärheten av min hästs hovar igen iaf
 
Sv: Ständiga tappskor!

Detta var alltså första gången den dåliga hovslagaren skodde Wille, men han har haft problem med tappskor även med den gamla hovisen, som var tusen gånger bättre.
Nu har jag fått tag i en annan hovis, som förhoppningsvis är ännu bättre!
Jag brukar försöka sko med 7veckorsintervaller, men ibland har det fått bli tidigare då hästen tappat hälften av skorna v. 6.
Jag vet inte alls hur hovisen som skodde sist tänkte, då han inte berättade för mig vad han gjorde, förutom att han kortade tån. Vad jag förstod så var han inte kapabel till att rikta en sko ordentligt.

Jag ska låta hästen gå med dessa skor i nån vecka till, tills jag fått tag på den nya hovisen! För så här kan han ju inte se ut, det kanske inte syns på bilderna, men hovslagaren verkade knappt något alls! Hovarna är jättelånga och trakterna för höga. :(

Sen får jag prova att ha boots fram i hagen, men även förklara för nya hovis att hästen haft problem med tappskor. Han kanske har en bra idé.

tack för alla svar!!
 
Sv: Ständiga tappskor!

Jag hade också detta problem. Typ en tappsko i veckan när det var som värst. Har också en valpig häst som flaxar och far i hagen och dessutom har en tendes att lyfta fel ben först. Min trampade av sig skorna. Lossnar de pga dålig hovkvalitet brukar inte hovarna gå sönder på samma sätt, då lossnar mer sömmen.

Eftersom jag hade flera olika hovslagare utan att problemet försvann så trodde jag att det var något jag fick leva med helt enkelt. Min fick gå med boots i hagen vilket hjälpte mycket men inte helt. MEN nu har jag bytt hovis igen och han har inte haft en endaste tappsko sedan jag bytte (för över 1½ år sedan).

Jag berättade för denne hovis om problemet och han la inte ut skorna så mycket första gången (inte trångskoning men inte så mycket utlägg helt enkelt). Men eftersom han inte trampade av sig några skor så skor han numera hästen helt normalt och han har heller inte ens boots i hagen längre. Denna hovis är MYCKET noggrann med tillpassningen av skorna. Tror mycket ligger där.

En annan sak är att min hovis sa att dels så ska man sko som hästen och hoven är byggd (vilket det inte är gjort på din häst på bilderna), med vinklar och så och dels ska man inte korrigera benställnig på vuxna hästar med skoning/verkning. Det ger bara spänningar (min är också lindrigt inåttåad i fram nämligen).
 
Sv: Ständiga tappskor!

ja skulle byta hovslagare, de ser för jävligt ut!!:mad:
så skor man inte en häst!! Han kan få problem med denna skoning!!
 
Sv: Ständiga tappskor!

Har också proplem med tappskor på min trots kunniga hovslagare:confused: Senaste förslaget är att sätta på honom flappskor, det kan tydligen göra succe:smirk: Lycka till;)
 
Sv: Ständiga tappskor!

mackan skrev:
Hej Emelit!

Min 4 åring var PRECIS lika dan när jag köpte honom för 2 år sedan. det var tappskor fram VARJE vecka. Alltid i hagen, under ridning hände det bara ett par ggr och då för att han hoppade och for...
med en duktig hovslagare som dels såg hur han klev och anpassade skoningen därefter, och framför ALLT: mycket markarbete/dressyr/tömkörning/muskel byggande osv som gjorde att hästen breddade sig och stadgade sig, så försvann problemet. Idag existerar det inte och har inte gjort det senaste året drygt.

använd under tiden boots på fram i hagen - det hjälper mycket, om än inte i alla situationer - men det minskar definitivt tappskornas frekvens.

Varmt lycka till.

Min 5-åring har nu tappat tre stycken framskor på två veckor, och det är bara 3 veckor sedan jag skodde honom för första gången. Skönt att höra att det tydligen kan vara ganska vanligt hos unghästar, för inga av mina andra hästar har tappat sina skor så ofta, nu får han vara oskodd framtill fram till nästa skoning, och då det förhoppningsvis torkat upp lite mer i hagen.
 
Sv: Ständiga tappskor!

idag ska jag slå på min femte tappsko denna skoperioden, första gången sögs skon av i leran och de andra gångerna har han trampat av sig dem...
min är en travare och när han busar i padock/hagen så hinner han inte undan med sina framben, inte heller när han travar travar...där är min teori varför där ryker skor kors och tvärs på min, ska diskutera detta med min hovis, är så trött på att rikta om skon efter att den ser ut som om den blivit halvt manglad osv...tur man har en super snäll häst att sko:smirk:
 
Sv: Ständiga tappskor!

Jag ger hästar som lätt får tappskor Kiselgur och det har alltid funkat! En msk per dag o skorna sitter. + en bra hovslagare
 

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 585
Senast: super
·
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 041
Senast: Marvin
·
Hästvård I september 2013 köpte jag en hopphäst på 6år. Sedan dess har skorna bara suttit kvar mellan två skoperioder. Mellan alla andra...
2
Svar
22
· Visningar
5 243
Hästvård Jag har ett 7 årigt halvblodssto. Hon reds in som 3 åring och hösten hon var 5 fick hon sin första spricka i ena framhoven. Den satt på...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 563

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Akvarietråden V
  • Hjälp att välja ras

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp