Jag förstår känslan av att något gammalt trsuma kan skava och sippra fram. Det är en hemsk känsla.
Jag har bara svårt att se hur jag traumatiserade av relationen? (jag har fortfarande svårt att erkänna att vi kanske inte ska vara ihop)
Jag undrar vad som skulle jaga mig mentalt om jag skulle lämna relationen, vad som skulle göra mest skada för mig. Eller vad vi gjort för varandra.
Jag förstod inte hur illa behandlad jag faktiskt blev. Jag förstod inte ens att jag utsattes för härskarteknik, att han klev omkring i en stor offerkofta och att jag faktiskt utsattes för psykisk misshandel.
Jag tycker själv att jag är en stark och klartänkt person som inte tar skit och kan resonera vettigt.
Ca 6 månader efter jag lämnat så anförtrodde jag mig åt en manlig vän. Jag återberättade mycket om vad som hänt.
Han sa "du vet om va att du blivit utsatt för psykisk misshandel va? Du får sluta analysera vad DU skulle ha gjort annorlunda. Du hade aldrig kunna nått fram till honom".
Jag kunde inte ta det till mig alls. Inte kunde väl jag ha hamnat i en sån relation? Nog för att mycket inte känts bra men så illa? Nä...
Sen började jag läsa på och lät det sjunka in. Perioden när jag insåg var min botten. Sen har jag gradvis jobbat mig uppåt. Längtan efter mitt glada, påhittiga jag som tyckte livet var KUL har varit min drivkraft. Jag insåg att jag har saknat MIG.
Det har varit otroligt befriande att bli mig igen. Jag märkte inte själv hur förändrad och dämpad jag faktiskt blev i relationen. Jag tyckte själv att jag var lycklig.
Nu när jag ser tillbaka tycker jag bara att den var tung. Fylld av oro för tjaffs. Sällan några skratt, jag anpassade mig mycket.
Vissionen om vad vi kunde få var nog det som fick mig att stanna så länge. Önskan om att det skulle bli sådär fint och kärt som det var i början. Och korta stunder var det det. När han hade tjaffsat och bråkat med mig så körde han silce treatment. Och jag försökte förstå och laga det som hänt. Jag försökte....aldrig han. Han teg. Och lagom när jag höll på att gå sönder av oro så blev han det där supergulliga och snälla och då tänkte jag "tack gode gud" och då kändes det som vi var som gjorda för varandra.
Jag kunde däremot inte få lämna ett gräl för att få luft och tänka när hans ilska och anklagelser gick i taket. Då var jag i hans ögon en provikatör som ville starta bråk för att sen dra.
Skulden var alltid min.