Stämgaffel någon?

Hur ofta förekommande bör sånt här beteende anses som destruktiv?
Att vi kan sätt dumma krav eller säga fula saker till varandra är ju vardag i många förhållanden, men jag kan inte se vart gränsen är. - jag förstår ju att det ovannämnda är oacceptabelt, men betyder det att han redan sumpat sin chans?
Det är svårare än jag trodde, att reda ut detta i min skalle.
Min dag på jobbet idag har varit bra, men varje stund jag tänkt på förhållandet så får jag ett knivhugg i magen av hur ledsen jag blir av tanken att göra slut.

Är det vardag i många förhållanden? Är det vardag i förhållanden som är positiva för de inblandade att vara kvar i? Jag känner inte alls igen det; men jag har å andra sidan inte en extrem informationsmängd tillgänglig på det djupet.

Att det någon gång händer i ett förhållande att man går över någon sådan dumhetsgräns (vill styra över något man absolut inte har att göra med för den andre), eller att man säger något elakt/fult - okej om man kan reda ut det direkt efter - men "vardag". Usch vilket liv (tänker jag).

Att ha eskalerande "krig" förekommande alls verkar extremt destruktivt. Att ha det i "vardagen" helt barockt, om det är två människor som säger sig vilja vara tillsammans.

Jag skulle bli tokig om någon annan vuxen ensidigt försöker sätta gränser i vardagliga situationer för mig som en annan vuxen.
 
Det som förvirrar mig är att han varje gång vi bråkar säger att jag är den som försöker få allt till min fördel.
Tänk om jag är lika manipulativ? Hur vet jag om det är så??
Hur ofta ger du med dig och han får som han vill samtidigt som du får be om ursäkt för att han startade ett gräl för skitsaker? Gör du likadant som han gör när han vill något du inte vill att han ska göra? Om svaret är nej på sista frågan så behöver du inte oroa dig.

Det han gör är att gaslighta dig, han ser till att du ska bli förvirrad så du inte litar på ditt eget omdöme.
 
@Atintwgulsno95 Alltså jag tänker att alla har vi våra fel och brister. Långt ifrån alla är trygga nog i relationer och i sin egna självkänsla för att bete sig så himla bra alltid när man är på dåligt humör eller annat strular. Men jag tänker att allt detta ska ju inte leda till MER problem i en relation, då är relationen ju inte rätt. I en relation ska man ju känna sig tryggARE, lugnARE, må BÄTTRE, lösa problem ENKLARE. Annars är det nog bättre att inte ha en relation med någon som snarare påverkar en negativt på flera plan.

I ditt fall finns det INGA SOM HELST ANLEDNINGAR att du ens ska börja rota i ditt eget beteende. För din partner är så otroligt gränslös att du får absolut NOLL ut av det. Jag lovar det på heder och samvete. När du gjort slut, fått en bra distans från ditt ex och börjat reda ut DIG (inte ert förhållande) i terapi och eventuellt känner igen liknande problem hos dig (inte att din eventuellt nya relation liknar din gamla!), DÅ kan det börja vara aktuellt att börja nysta i hur du är i en relation.

Nu behöver du bara ta avstånd från ditt ex och läka dig själv ordentligt. Innan något av dina beteenden är relevanta att grubbla över. Jag lovar verkligen det, att bli behandlad så här och tro att det en sekund är ens eget fel fuckar upp hjärnan så mycket att du är inte dig själv. Och jag brukar verkligen aldrig lova saker varken till höger eller vänster eller till nära o kära. Snälla ta hand om dig ❤
Tack, det är så fint att ni tar er tiden
@Atintwgulsno95 Alltså jag tänker att alla har vi våra fel och brister. Långt ifrån alla är trygga nog i relationer och i sin egna självkänsla för att bete sig så himla bra alltid när man är på dåligt humör eller annat strular. Men jag tänker att allt detta ska ju inte leda till MER problem i en relation, då är relationen ju inte rätt. I en relation ska man ju känna sig tryggARE, lugnARE, må BÄTTRE, lösa problem ENKLARE. Annars är det nog bättre att inte ha en relation med någon som snarare påverkar en negativt på flera plan.

I ditt fall finns det INGA SOM HELST ANLEDNINGAR att du ens ska börja rota i ditt eget beteende. För din partner är så otroligt gränslös att du får absolut NOLL ut av det. Jag lovar det på heder och samvete. När du gjort slut, fått en bra distans från ditt ex och börjat reda ut DIG (inte ert förhållande) i terapi och eventuellt känner igen liknande problem hos dig (inte att din eventuellt nya relation liknar din gamla!), DÅ kan det börja vara aktuellt att börja nysta i hur du är i en relation.

Nu behöver du bara ta avstånd från ditt ex och läka dig själv ordentligt. Innan något av dina beteenden är relevanta att grubbla över. Jag lovar verkligen det, att bli behandlad så här och tro att det en sekund är ens eget fel fuckar upp hjärnan så mycket att du är inte dig själv. Och jag brukar verkligen aldrig lova saker varken till höger eller vänster eller till nära o kära. Snälla ta hand om dig ❤

@Atintwgulsno95 Alltså jag tänker att alla har vi våra fel och brister. Långt ifrån alla är trygga nog i relationer och i sin egna självkänsla för att bete sig så himla bra alltid när man är på dåligt humör eller annat strular. Men jag tänker att allt detta ska ju inte leda till MER problem i en relation, då är relationen ju inte rätt. I en relation ska man ju känna sig tryggARE, lugnARE, må BÄTTRE, lösa problem ENKLARE. Annars är det nog bättre att inte ha en relation med någon som snarare påverkar en negativt på flera plan.

I ditt fall finns det INGA SOM HELST ANLEDNINGAR att du ens ska börja rota i ditt eget beteende. För din partner är så otroligt gränslös att du får absolut NOLL ut av det. Jag lovar det på heder och samvete. När du gjort slut, fått en bra distans från ditt ex och börjat reda ut DIG (inte ert förhållande) i terapi och eventuellt känner igen liknande problem hos dig (inte att din eventuellt nya relation liknar din gamla!), DÅ kan det börja vara aktuellt att börja nysta i hur du är i en relation.

Nu behöver du bara ta avstånd från ditt ex och läka dig själv ordentligt. Innan något av dina beteenden är relevanta att grubbla över. Jag lovar verkligen det, att bli behandlad så här och tro att det en sekund är ens eget fel fuckar upp hjärnan så mycket att du är inte dig själv. Och jag brukar verkligen aldrig lova saker varken till höger eller vänster eller till nära o kära. Snälla ta hand om

@Atintwgulsno95 Alltså jag tänker att alla har vi våra fel och brister. Långt ifrån alla är trygga nog i relationer och i sin egna självkänsla för att bete sig så himla bra alltid när man är på dåligt humör eller annat strular. Men jag tänker att allt detta ska ju inte leda till MER problem i en relation, då är relationen ju inte rätt. I en relation ska man ju känna sig tryggARE, lugnARE, må BÄTTRE, lösa problem ENKLARE. Annars är det nog bättre att inte ha en relation med någon som snarare påverkar en negativt på flera plan.

I ditt fall finns det INGA SOM HELST ANLEDNINGAR att du ens ska börja rota i ditt eget beteende. För din partner är så otroligt gränslös att du får absolut NOLL ut av det. Jag lovar det på heder och samvete. När du gjort slut, fått en bra distans från ditt ex och börjat reda ut DIG (inte ert förhållande) i terapi och eventuellt känner igen liknande problem hos dig (inte att din eventuellt nya relation liknar din gamla!), DÅ kan det börja vara aktuellt att börja nysta i hur du är i en relation.

Nu behöver du bara ta avstånd från ditt ex och läka dig själv ordentligt. Innan något av dina beteenden är relevanta att grubbla över. Jag lovar verkligen det, att bli behandlad så här och tro att det en sekund är ens eget fel fuckar upp hjärnan så mycket att du är inte dig själv. Och jag brukar verkligen aldrig lova saker varken till höger eller vänster eller till nära o kära. Snälla ta hand om dig ❤
Det är omvälvande att höra allt det här men jag är mer än tacksam ❤️

Jag står inför ett stort beslut - ett beslut jag vet kommer att förstöra mig inombords av sorg.
Jag försöker lyssna på hjärnan och bygga upp förtroendet att göra det som måste.

Jag vill ju bara att han ska förstå att det inte är okej att ha sådana skeva krav. Men han skulle aldrig kunna ta den kritiken med självinsikt.
Det krossar mitt hjärta
 
Hur ofta ger du med dig och han får som han vill samtidigt som du får be om ursäkt för att han startade ett gräl för skitsaker? Gör du likadant som han gör när han vill något du inte vill att han ska göra? Om svaret är nej på sista frågan så behöver du inte oroa dig.

Det han gör är att gaslighta dig, han ser till att du ska bli förvirrad så du inte litar på ditt eget omdöme.
Jag har alltid funderat på det där med gaslighting men aldrig kunnat avgöra om det är det som han gjort. de tillfällen jag känt att ekvationen inte går ihop och bråket löses upp helt plötsligt med att jag ber om ursäkt, gnager i mig
 
Tack, det är så fint att ni tar er tiden





Det är omvälvande att höra allt det här men jag är mer än tacksam ❤️

Jag står inför ett stort beslut - ett beslut jag vet kommer att förstöra mig inombords av sorg.
Jag försöker lyssna på hjärnan och bygga upp förtroendet att göra det som måste.

Jag vill ju bara att han ska förstå att det inte är okej att ha sådana skeva krav. Men han skulle aldrig kunna ta den kritiken med självinsikt.
Det krossar mitt hjärta

Allt jag ville var att han skulle förstå. Skulle han förstå det skulle det bli bra. Så många år, så mycket att reparera. 💔
 
Det som förvirrar mig är att han varje gång vi bråkar säger att jag är den som försöker få allt till min fördel.
Tänk om jag är lika manipulativ? Hur vet jag om det är så??
Exakt det här är grunden i misshandeln.
Tror du han någonsinns har ifrågasatt sig och sin del?
Jag fick till mig av psykolog att det är den sunda i relationen som ifrågasätter sig. Inte den som utsätter. Det är just därför den utsatte kommer i underläge av förövaren.
 
Exakt det här är grunden i misshandeln.
Tror du han någonsinns har ifrågasatt sig och sin del?
Jag fick till mig av psykolog att det är den sunda i relationen som ifrågasätter sig. Inte den som utsätter. Det är just därför den utsatte kommer i underläge av förövaren.
Hmm ja det stämmer ju. Han tar aldrig skulden för något om han inte kan skylla på omständigheter runt i kring sig.
Det luktar ju misstänksamt
 
Jo det är klart, men det tror jag många konflikter handlat om generellt 🌸
Jag kan bara relatera till hur jag kände. Jag hamnade (omedvetet då) i en känlsa där jag kände att jag var tvungen att svara upp och stå upp för mig. Hela mitt inre skrek "sluta trampa på mig". Så tillslut hade jag också dragits in i den negativa spiralen runt kommunikationen. Vilket förvånade mig för jag hade aldrig tidigare haft problem i relationer med kommunikationen, bråk osv.

I efterhand inser jag att han ville ju att det skulle bli drama. Det gödde honom. Om jag sjönk till samma nivå så gav det honom en orsak att växla upp en nivå. Jag är idag övertygad om att hade jag stannat så hande jag fortsatt haka på i hans beteende för att försöka stå upp för mig, bråken hade eskalerat och tillslut hade slaget kommit.

Det var verkligen inget jag trodde då. Men med distans till det så ja-tonen och grälen blev hårdare och oftare.
Då hade det kommit smygande och jag var helt inne i normaliseringsprosessen så då trodde jag verkligen att han var mer vettig än mig och egentligen snäll.
 
Exakt det här är grunden i misshandeln.
Tror du han någonsinns har ifrågasatt sig och sin del?
Jag fick till mig av psykolog att det är den sunda i relationen som ifrågasätter sig. Inte den som utsätter. Det är just därför den utsatte kommer i underläge av förövaren.
Och där finns också svaret på när/om en kan tänka att man reder upp relationen och kan fortsätta "utan bråk".
Med en part som inte är öppen för att se olika perspektiv och kunna ompröva sitt eget agerande så finns inte den möjligheten oavsett vad en själv bidrar med.
 
Jo jag känner ju att jag ger mig in i det då jag deltar till bråket. Men jag har alltid så svårt och se vad det är han vill få ut av det han försvarar
Igen. Att du reagerar är bara sunt. Det är faktiskt han som gör fel här.
Du kan ju testa att bara säga "ok" när han kommer med korkade saker som att du inte får tvätta bilen, men sen skita I vad han sa och åka och tvätta bilen när du vill i alla fall.
Inga garantier på att bråket tar slut då dock, been there done that, det blir bara längre och värre bråk.

Även om han skulle släppa det om du svarar "ok" när han hävdar att du inte borde tvätta bilen, vill du leva kvar i en sån relation? Där du konstant måste vara en ja-sägare och putta dig själv åt sidan?
 
Alltså wow, den här tråden sätter så mycket fingret på vad min tidigare relation utvecklades till. Det var toppen i början, men efter 10 månader var vi i samma gaslightning-situation som du är nu TS.

tack för era inlägg hörrni, det har verkligen varit en ögonöppnare för mig.

Ts - ta dig därifrån!
 
Alltså wow, den här tråden sätter så mycket fingret på vad min tidigare relation utvecklades till. Det var toppen i början, men efter 10 månader var vi i samma gaslightning-situation som du är nu TS.

tack för era inlägg hörrni, det har verkligen varit en ögonöppnare för mig.

Ts - ta dig därifrån!
Fan vad starkt av dig att ta dig därifrån! Jag tycker att alla borde läsa denna tråd, och särskilt @Fetaost ena sammanfattande inlägg.
Jag blir så ledsen och arg över att läsa om hur många kvinnor som befinner sig eller har befunnit sig i relationer som liknar den som TS (och ni andra) beskrivit.
 

Liknande trådar

S
Relationer Hej. Jag har har en relation med en man sedan 21 månader. Väldigt mkt kärlek mellan oss. Vi bor på olika orter men träffas så ofta vi...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
6 735
Senast: Sassy
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
14 540
Senast: tott
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Let's be honest. Jag mår skit. Jag trivs med både personal och butiken Jag arbetstränar på så har inget med det att göra. Att jag ens...
Svar
4
· Visningar
715
Senast: astronaut
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
21 774
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp