stämd häst säljare..?!!

zazza girl

Trådstartare
ha läst i en tråd här innan om att en tjej blev stämd för att sålt halt häst ..

men hur funkar det när man stämmer någon så??

få man behålla hästen och även få pengarna ??

eller ska hästen lämnas tillbaka till säljaren i det skicket som han såldes ???

ha funderat länge på hur det funkar , så e det någon so kan hjälpa mig och förklara de..!!!

Sv: stämd häst säljare..?!!

Det beror på vad köparen yrkar. Ett yrkande är alltså vad köparen "kräver". Det vanligaste är att man kräver att köpet skall gå tillbaks = köparen lämnar tillbaks hästen till säljaren och säljaren lämnar tillbaks köpeskillingen (pengarna) till köparen. Köparen kan dock få ersättning även för de kostnader denne haft så det kan bli mer pengar som säljaren får lämna tillbaks än vad han fått för hästen från början.

Ibland väljer dock köparen att yrka att få en nedsättning av köpeskillingen i stället. Köparen kanske har fäst sig vid hästen och vill ha den kvar trots att den inte kan prestera på tävlingsbanorna - då kan man yrka att säljaren får betala tillbaks en del av köpeskillingen och att köparen får behålla hästen. I princip är detta alltså bara en justering av priset.

Blev det något klarare eller har jag missförstått din fråga?

oki.. då hänger jag med ....

men om man väljer att lämna tillbaka hästen , ska den då vara i samma skick som den va när den såldes..???

oki.. men vad händer om den inte är det , utan i värre skick..?? kan hästsäljare stäma häst köparen då???

Det kan vara lite lättare att förstå om tänker sig att istället för en häst så är det något annat i samma prisklass t ex en platt TV som man köpt. För det är samma regler som gäller.

Så om TV inte fungerar så ska man anmäla det så fort som möjligt till säljaren. Precis som man ska göra om köp en häst som "fungerar". Om säljare sedan går med på att tillbaka TV så ska ju inte den vara i sämre skick än när den såldes. Så om anledningen till att den inte fungerar är att köparen hält saft i den så behöver ju inte köparen ta tillbaka den. För då är det ju köparen som gjort fel och inte säljaren. Men om det var säljaren som hält i saften innan han sålde den och sedan inte säger något om det till köparen då får säljaren ta den tillbaka och betala tillbaka pengarna till köparen.
Men om säljaren hält i saften och köparen sedan spräckt skärmen då börjar problemen och då får ofta gå vidare till t ex en rättegång för reda ut vem som ska stå för vad.

oki.. då hänger jag med ....

men om man väljer att lämna tillbaka hästen , ska den då vara i samma skick som den va när den såldes..???

Japp visst ska den det. Eventuella försämringar eller förbättringar får kompenseras ekonomiskt.

Om jag till exempel säljer en häst i tävlingskondition till dig, du häver köpet på grund av ett dolt fel och lämnar tillbaks en häst som är fet och omusklad - då har du ju försämrat hästens värde för mig och detta får du då betala för.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 050
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 777
Senast: co-SMAD4
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 605
Senast: Enya
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 107
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV