Stamboksföra stoet eller inte?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare M_Q
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 24
  • Visningar Visningar 2 562
M

M_Q

Funderar på att stamboksföra stoet nästa år när bebisen kommit (hennes 3e, fast hon är inte stamboksförd redan), men vad tycker ni?
Finns de några nackdelar? Eller kanske ska säga finns det någon anledning att göra de t.o.m?
Läste sto o unghästreglementet och vad jag förstog det som så eftersom hon är bedömd som både 3 o 4-åring så får hon tillgodose sig de bästa av dom poängen?
Detta gäller ett SWB, kanske kanske är samma för alla raser? Hur gör ni själva?

Sv: Stamboksföra stoet eller inte?

Jag är själv förvånad över att så många som säger sig hålla på med avel inte har stamboksförda ston.
Enklar nack med att inte ha stamboksförda ston är att deras hingstföl inte kan bli godkända för avel. För att en SWB hingst ska kunna godkännas och själv bli stamboksförd krävas att hans mamma är det.

Jag skulle absolut stamboksföra stoet för att dels få henne bedömd av en kunnig person och förhoppningsvis få svart på vitt att hon är lämplig för avel.

Ett klass I-sto betingar ju förhoppningsvis ett högre pris på avkommorna och har ditt sto en 3års eller kvalités bedömning att tillgodoräkna sig så finns det ju en möjlighet att hon kan bli AB-premierad vilket jag också tycker borde höja värdet på avkommorna, åtminstone ur avelssynpunkt. Hennes avkommor kanske tillomed är så pass gamla att det finns poäng hon kan tillgodo räkna sig för att komma upp i A (eller ELIT)

För avkommornas skull så är det omöjligt för hingst att bli godkänd utan stamboksförd morsa, för övrigt spelar det kvitta.

av tidigare föl omkom den ena som föl efter en olycka i hagen, den andra skulle ja tro är 2år nu.
Men vi kommer stambokföra henne.

Lånar lite..

Om man har ett sto som inte är stamboksförd som får ett hingstföl som visar sig bli riktigt bra, kan man då stamboksföra stoet innan hingsten visas bara? Eller måste hon vara stbf sen tidigare?

kl

Om stoet är visat vid officiell bedömning, typ 3-årstest eller kvalitetsbedömning och man är nöjd med de poöngen behöver hon inte visas igen utan då kan man stamboksföra henne "pappersvägen". Man skickar då ner kopior på hennes bedömning och fyller i vilket/vilka föl hon fått. se ASVH´s hemsida.
Är stoet däremot aldrig visad måste hon först visas för domare för att få poäng el.muntligt omdöme (beroende på ålder).

Jag kan inte förstå varför man inte ska stamboksföra.

För oss avelsnördar är det underbart att få koll vad ston har lämnat i aveln och vad som blivit av med deras avkommor!

Själv avlar jag på ett sto som inte är stamboksberättigat (ej godkänd mormorsfar) och drömmer om att få vara med i stamboken;)

Jag håller med, för mig är det en gammal tradition att stamboksföra sina ston(som jag fått med mig med modersmjölken:D).

Själv har vi fem ston i avel, fyra är stamboksförda. Det femte är aldrig visad offentligt och fick sitt första föl 2006, men fölet var klent och inte så pigg alltid, därför valde vi att inte utsätta det för transport till fölmönstringen där det egentligen var planerat att stoet skulle stamboksföras.
Nu är hon betäckt och dräktig med Alligatorn, och vi hoppas att hon nästa år får ett ståtligt och starkt föl, så att vi kan komma iväg och stamboksföra även henne.

Hade mitt sto varit stamboksberättigat hade jag kunnat stamboksföra henne pappersvägen eftersom hon både är visad på kvaliten och var Breedersfinalist.

En liten fråga Görel, om ditt sto nu får ett stoföl nästa år så är det väl möjligt att stamboksföra henne den dagen hon får föl?
För ditt stos avkommor måste väl få gröna papper?

Ett litet sidospår bara :)

Av mina 2 maiden ston kommer åtminstone den äldsta stamboksföras nästa år, den andra har ett felställt framben som vi (vi =jag, hovis, veterinär samt en god vän som också är veterinär/uppfödare) tror beror på en kort böjsena så vi håller på att "exprimentera" lite för att se om det går att få henne att bli normal eller åtminstone bättre. Så antingen kommer hon visas nästa år om benet ser bättre ut alt året där på, är hon inte bättre på 2 år så visar jag henne ändå troligtvis dock med stor risk att få ett väldigt lågt poäng på benställ = Klass IIII :( annars är alternativet att visa henne efter att hon är 10 år då hon inte får några poäng.

Jag har ett xx-sto som har fått två föl. Första hos förra ägaren och andra hos mig. Skulle visat fölet på fölvisning och stbf henne då men fölis fick ringorm..... Så det blev inget med det. Nu är hon dräktig igen och hoppas att jag kommer iväg på fölvisning nästa år och kan stbf henne då. Om hon inte skulle fått fler föl men jag ändå skulle vilja stbf henne, hur skulle jag gjort då? Hade det räckt med att visa henne eller måste någon av avkommorna visas också?

Jag har ett xx-sto som har fått två föl. Första hos förra ägaren och andra hos mig. Skulle visat fölet på fölvisning och stbf henne då men fölis fick ringorm..... Så det blev inget med det. Nu är hon dräktig igen och hoppas att jag kommer iväg på fölvisning nästa år och kan stbf henne då. Om hon inte skulle fått fler föl men jag ändå skulle vilja stbf henne, hur skulle jag gjort då? Hade det räckt med att visa henne eller måste någon av avkommorna visas också?

Här finns all info http://www.asvh.se/ston/stambok.htm

Tack!
Läste det där ingående inför fölvisningen för två år sen.... Har jag fattat rätt att stoet kan bli stbf utan att någon avkomma har visats?

*knapplån*

Mitt gamla halvblodssto stambokfördes för snart 20 år sedan när hon fått sitt första föl. Då fick vi göra ridprov. Har detta tagits bort? I så fall, varför?

Tack!
Läste det där ingående inför fölvisningen för två år sen.... Har jag fattat rätt att stoet kan bli stbf utan att någon avkomma har visats?

Om stoet uppfyller kraven för att bli stamboksfört pappersvägen. Så räcker det med att det finns en registerad avkomma. Allstå inget krav på att avkomman är bedömd.

Kravet på ridbarhet är helt bortplockat nu mera. Anledningen till det vet jag inte.

*kl*

Hur gör ni med ett avelssto som är triangelmärkt? "Får" man stamboksföra ett sådant sto? Hur går i sådana fall beömningen till? Blir de också tilldelade siffror?

*nyfiken*

/Kristin

För mig är det självklart att ston som används i avel ska stambokföras, har stambokfört mina i samband med fölvisningen av deras första föl. Extra kul har det varit med min ena stolinje, då den bidrar till att hålla stofamilj 31 vid liv...;)

Visst kan du stambokföra triangelmärkta ston. Ston som är äldre än 10 år ges dock inga poäng (om inte ägaren uttryckligen vill det) utan ges klass direkt.

Om stoet uppfyller kraven för att bli stamboksfört pappersvägen. Så räcker det med att det finns en registerad avkomma. Allstå inget krav på att avkomman är bedömd.

Men om stoet inte är visat då? Nu ska jag ju stbf i samband med fölvisningen nästa år och då är även 05:an visad på treårstest(om allt går som jag planerat...)så det är egentligen inget problem för mig men kul å veta.
Så om man har ett ovisat sto med ovisade avkommor, räcker det då att visa enbart stoet? Iof så uppfyller hon väl kraven för pappersvägen när hon har visats så då är det kanske inga problem?
Börjar röra ihop det här mer och mer....

Liknande trådar

Avel Skulle vi inte kunna ha en tråd där vi länkar alla sidor vi vet där man kan hitta tävlingsresultat/bedömningsresultat/tidigare avkommor...
2
Svar
20
· Visningar
5 352
Senast: Gabby_Ossi
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 140
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
10 780
Senast: machafuko
·
Avel Jag har ett islandssto som är avelsbedömd med helt okej poäng och som har en bra och spännande stam. Stoet är dessutom en väldigt...
Svar
3
· Visningar
1 526
Senast: Marty
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka