Stam till irlänskponny ?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ponnyryttaren
  • Startdatum Startdatum
P

ponnyryttaren

Vet nån om det går att hotta det nån stans? finnse det nån hemsida lr nåt??

Sv: Stam till irlänskponny ?

Tyvärr är det ofta så att dom irländska hästhandlarna vill dölja den korrekta stammen på ponnierna, för då kan ju blivande köpare gå direkt till uppfödarna och köpa från dom istället. Naturligtvis har alla en mor och far, men konstigt nog är det vanligast med *unknown* i alla hästpass från Irland.

Jag har emd köpt min hopponny från Irland, eller en hästhandlare i Sverige,och jag fick Stam till, men min förra ponny som kom från samma ställe kunde vi inte få tag på stam på, man får fråga den som importerade hästen och sen söka på det sättet, tro jag

Hej!

Har själv 2 Irländare och där jag tidigare jobbade så hade vi en hel drös med Irländska importer.

Det fick mig att börja "forska" efter Irländarnas bakgrund.
Oftast är det via importören man får börja och hoppas på dennes goda minne om vart hästen är köpt ifrån och från vem för att sedan söka bakåt bit för bit.

Det är svårt att finna något om dessa "okända".
Därför så gjorde jag en hemsida där jag efterlös information om "våra" Irländare på ridskolan och gjorde reklam för den på Irland. Det gjordes reportage i deras motsvarighet till ridsport och jag fick en hel del hjälp av ett flertal uppfödare/hästhandlare på Irland.(som jag numera är god vän med)

Så småningom så började andra svenska att höra av sig och ville ha sin häst med på efterlysningssidorna och några hästar har jag lyckats att hjälpa till att hitta bakgrunden på.

Bland annat en av mina egna. Som inte alls hette Cruising och var en korsning som vi trott utan heter Mooretown Lad(kallades Miller) och är en ren Connemara. Min andra gamla gubbe har ännu inte fått sin hela bakgrund känd, även om jag vet en del om honom via importören.

Har sedan jag flyttade inte haft möjligheten att uppdatera sidan så mycket(pga modem) men nu så har snabbare uppkoppling hittat hela vägen ut till skogen så det ska tas tag i igen..

Hej "Grängesberg" i Dalarna! Jag har också ett irländskt sto med okänd härstamning. Har du möjlighet att på något sätt hjälpa mig att få fram information om vad det är för ras i henne och vem som har fött upp henne? Om inte så kanske du kan tipsa om hur jag ska gå till väga?

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 487
Senast: ildiko
·
Kropp & Själ Är det nån härinne som varit i kontakt med jourhavande präst? Hur var det? Kändes det som det gav nåt? Är inte troende och tvekar även...
2
Svar
26
· Visningar
2 064
Senast: nullo-modo
·
Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 072
Senast: Freazer
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 720
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Valp 2025