Stallschema i kollektivstall?

RIA

Trådstartare
vet inte om tråden ligger rätt men chansar här...

hur gör ni?

i vårat stall så fodrar alltid stallägaren alla dagar på morgonen samt släpper ut på vardagarna. sedan så sköter vi utsläpp på helger samt insläpp och kvällsfodring.

men vi har delat upp det så att vi tar in hästarna ca 19.00 och fodrar runt 20.00-21.00, så det är bara 1 person som behöver ta in och fodra.

men vi har just nu månadsschema men några vill ändra till veckoschema, vilket jag inte vill. det är mycket enklare att ha månadsschema istället för att tvunget binda upp sig varje vecka.

får se hur det går med det på måndag då vi har stallmöte om det...

men hur gör ni?
vecko-månadsschema-enbart helg?
hur delar ni upp allt rättvist?

ni får gärna komma med lite för och nackdelar med vecko samt månadsschema.

Sv: Stallschema i kollektivstall?

6 hästar i stallet, två pass om dagen.
Vi är indelade så att vi har var tredje helg och då har vi ett utsläpp och ett insläpp.

De veckor man har helg så tar man ett pass i veckan och de andra veckorna har man två pass.
Vi har en whiteboard där hela månaden är uppskriven och alla helgpass. Först till kvarn gäller om vilka pass och dagar man vill ha... Det brukar dock alltid lösa sig till det bästa för alla.
För det mesta skriver alla bara upp sig för en vecka i taget.

Utsläpp: fodring, täckespåtagning och utsläpp
Insläpp: täckesavtagning, vattenpåfyllning i hagen (om det inte är frysgrader, då gör vi det vid utsläpp istället)

Inga speciella hålltider utan vi går lite efter väder och vind (hästarna har fri tillgång till hösilage i hagen så det går ingen nöd på dem)

+ att man alltid ser till att lämna stallet sopat och snyggt efter sig.

I mitt stall delar vi upp det så att alla har bestämda veckodagar som vi kvällsfodrar. Vi är bara 3 i stallet så en person har tre dagar och dom andra har två. Jag, t.ex har onsdagar och torsdagar som jag tar in och fodrar. Tycker det funkar jättebra.

Hos oss fodrar och släpper stallägaren ut på vardagar. På kvällen ser man till att ens egen häst kommer in. Om man gör det själv eller gör upp med någon annan spelar ingen roll, man har bara ansvaret att hästen på något sätt kommer in. Den som är sist kvar i stallet kvällsfodrar.

Helgerna delar vi på, en helg var på rullande schema. Då morgonfodrar man och släpper ut samt tar in och kvällsfodrar. Lunch ger den som är där när det är lunchdags. Har man helg gör man även allmänna sysslor som extra noga sopning i hela stallet, gör rent runt hösilagebalen och krattar lite extra utanför stallet, tömmer soptunnan.

I stallet som jag håller till så har de listor tre månader framåt, där man får skriva upp sig de dagar och tider man kan, varje häst måste ha ett visst antal pass var, man är dessutom indelade i smågrupperingar som varvar när man får skriva upp sig först så att det inte alltid är samma personer som får de "bästa" tiderna för att de alltid är där först när listorna sätts upp och de som då kommer sist vår skittiderna :rofl:

Det har fungerat utmärkt i över tio år :bump:

I vårt kollektivstall har vi löst det så att det är några personer som jobbar så att de kan ta morgonfodring och utsläpp, några kan ta lunchfodring och in/utsläpp och några kan ta emfodring och insläpp. Detta betalar vi andra en summa för varje månad som fördelas på dessa personer.
På helgerna har vi schemalagt emfodring och insläpp på alla hästägare och vi är så många så det blir bara en lördag eller söndag var 32:a vecka. Kvällsfodringarna har vi schemalagt så det blir en eller två per månad. Funkar jättebra hos oss.

Vi har fasta pass månd-fred dvs samma varje vecka. Nu är vi inte så många i vårt stall och vi har lyckats fördela det så att det ska passa var och en. Vi har bara tre hästar i stallet så ingenting tar lång tid. :)

På helgerna har stallägaren sagt att hon tar både ut och insläpp men hon vill att vi andra "rycker in" när det behövs ifall hon ska bort eller något. Detta fungerar jättebra, det har aldrig blivit något tjafs om det.

Men så är vi också några synnerligen trevliga och hjälpsamma individer! :D

Tidigare hade vi ett treveckors-schema baserat på den ena hästägarens treskifts-arbete men det gillade jag inte. Jag har själv egna aktiviteter som gör att jag hade svårt att ta in vissa dagar och ibland krockade det med den veckans schema.

Ang fodring så fodrar stallägaren varje morgon och kvällsfodringen fixar den som tar in. Men var och en packar Ikea-kassar etc. Lite lunchhö slänger stallägarens dotter ut när hon kommer från skolan vilket ibland inte blir förrän vid kl 15 men hästarna har fin halm i ett skjul att tugga på.

Senast ändrad:

I "mitt stall" är vi tre hästägare, jag och ett pensionerat lärarpar med varsin häst.

Stallägaren morgonfodrar, när han hämtar tidningen.

Lärarparet kommer vid 8, släpper ut mn häst, pysslar med sina hästar och rider ut. Vid 11 släpper de ut sina hästar och fodrar hö i hagen.

Jag kommer till stallet vid 15, fodrar hö i hagen, mockar och tar in ibland bara min häst först, för att motionera den. Annars tar jag in och täckar om alla.

Sen kommer lärarparet igen på kvällen för att natta hästarna, med lite kvällsmockning, så att hästarna har rena bäddar till natten.

Ett par kvällar i veckan åker de och tränar i ridhus, så det här schemat passar oss alldeles utmärkt. På sommaren brukar ena hästen åka på lite "tillridning" i dressyr, när de åker till sommarstugan i Nacka. Då har jag hand om deras gammelhäst och min häst.

Så det enda som skulle kunna vara bättre, vore ett ridhus och en bra, belyst paddock i närheten... Men man kan inte få allt.

I "mitt stall" är vi tre hästägare, jag och ett pensionerat lärarpar med varsin häst.

Stallägaren morgonfodrar, när han hämtar tidningen.

Lärarparet kommer vid 8, släpper ut mn häst, pysslar med sina hästar och rider ut. Vid 11 släpper de ut sina hästar och fodrar hö i hagen.

Jag kommer till stallet vid 15, fodrar hö i hagen, mockar och tar in ibland bara min häst först, för att motionera den. Annars tar jag in och täckar om alla.

Sen kommer lärarparet igen på kvällen för att natta hästarna, med lite kvällsmockning, så att hästarna har rena bäddar till natten.

Ett par kvällar i veckan åker de och tränar i ridhus, så det här schemat passar oss alldeles utmärkt. På sommaren brukar ena hästen åka på lite "tillridning" i dressyr, när de åker till sommarstugan i Nacka. Då har jag hand om deras gammelhäst och min häst.

Så det enda som skulle kunna vara bättre, vore ett ridhus och en bra, belyst paddock i närheten... Men man kan inte få allt.

Tänk vad skönt när man kan hjälpas åt utan "millimeter-rättvisa" utan var och en får det som passar den bäst! :love:

Så tycker jag att vi också har det :) Visst, det hade varit skönt med en toa eller kanske med något litet uppvärmt utrymme men precis som du säger: Man kan inte få allt. :D

I mitt stall så fodrar ägaren på morgonen. Vi själva har hand om alla andra fodringar och in- och utsläpp.
Vi gör som så att vi delar antalet tillfällen per vecka på hur många hästar det finns i stallet och så får vi fram var och ens "kvot" den veckan. tex om vi har 21 tillfällen per vecka och 7 hästar i stallet så blir det 3 tillfällen per häst (21/7=3)
har ett månadsschema som vi skriver upp oss på (tvättstuge) när vi kan.

men hur gör ni?
vecko-månadsschema-enbart helg?
hur delar ni upp allt rättvist?.

Såhär gör vi;
Vi har schema för morgon, middag.
På kvällarna under vardagarna så är det den som är sist i stallet som tar in. altså tidigast kl; 18;00 o senast 21;00.
på helgerna är det schema på moron, middag o kväll. men vi har; jämn o ojämn på helgerna så man inte alltid har samma lördag osv..
har funkar väldigt bra =).
fast nu har ena i stallet fått "knäppen" bara för att vi ej sen vill ta hennes hingst när den bli könsmogen o hon blev helt galen. så nu sköter vi vår häst, morgon o kväll helt själva vilket är jobbigt då jag går i skolan.. :crazy:

Tänk vad skönt när man kan hjälpas åt utan "millimeter-rättvisa" utan var och en får det som passar den bäst! :love:

Så tycker jag att vi också har det :) Visst, det hade varit skönt med en toa eller kanske med något litet uppvärmt utrymme men precis som du säger: Man kan inte få allt. :D

Toa har vi ingen, men kalasfin uppvärmd sadelkammare med bord, stolar och vattenkokare. :bump:

I vårt stall står för närvarande 4 hästar (eg e dom 5 men en är utlånad över vintern). Vi e 3 hästägare varav dom andra 2 äger stallet gemensamt (dom är systrar). Dock är vi bara 2 som är där o tar hand om hästarna. Den tredje har småbarn o hon har bara en shettis som inte är till besvär för oss andra.
Vi försöker dela lika på in o utsläpp, men oftast så släpper den ut som börjar jobba tidigast på morgonen. Vi jobbar båda helg så då tar man utsläppet när man ska jobba. Det löser sej alltid. Är nån sjuk tar den andra hand om stallet.
Min mormor och morfar fodrar lunch och hjälper till med mockningen.
I utsläpp ingår morgonfodring av kraftfoder inne, täckespåläggning/byte utsläpp hö i hagen och vattenpåfyllning i hagen. Matning av stallkatterna.
Insläpp innebär förutom intagning från hagarna, täckesavtagning/byte iläggning av kraftfoder upphängning av blöta täcken samt matning av katten.
Var och en mockar, vattnar och packar hö åt sina egna hästar.
Har fungerat på detta sätt i 10 år så det funkar nog ett tag till. Brukar aldrig vara några problem att byta eller va helt ledig/åka bort eftersom vi inte har nåt uppstakat schema, och man då kan ta en heldag nån annan vecka ist.
Stod tidigare i ett annat stall där vi hade fasta dagar med insläpp utsläpp mockning mm. Tyckte man blev mer låst då. Bättre att ha som vi har eller om man är fler ett tvättstugeschema.

Vi hade en skylt med två veckor inrutade. Man tecknade sig sedan på sina pass så som man kunde. Antal pass delat på antal boxar gav det antal pass man var skyldig att ta varje vecka.

Först till kvarn blev det - den som tecknade sig tidigt hade ju mest att välja på. Noga med att ta in folk så man får rätt blandning av arbetstider - annars blir det svårt.

Det stall jag stod i slapp vi fodra morgon måndag-fredag, så det var utsläpp, intag + fodring och kvällsfodring. Helgpassen hade man en helg var 8 vecka (8 boxar), då man var ansvarig för allt utom utsläpp (alltså även morgonfodring). MEN den som visste med sig att man skulle tävla, rida på förmiddagen under helgen skrev ju upp sig och tog t ex morgonfodring eller utsläpp.

Alltså blev det 15 pass + 2 pass (helgutsläppet) att dela på. 17/8= ungefär 2 pass/vecka att teckna sig för (inkl. helgutsläppet alltså!).

Rent praktiskt hade vi en laminerad A4 med två veckors dagar i rutmönster med alla passen lodrätt och veckodagarna vågrätt. Och sedan en whiteboardpenna. Påföljande vecka skulle vara fulltecknad senast söndag kväll, så alla visste att hästarna kom ut och fick mat och kom in påföljande vecka.

Det ser ut som att mina hyresgäster är rätt bortskämda....
Stallägaren (Jag eller någon i familjen)
Morgonfodrar kl 6
Kraftfoder kl 9
Därefter utsläpp
Middag kl 12
Insläpp och lite hö vid 4, dock endast vintertid. När det är ljust på kvällarna går de in till kvällsfodringen.
Kvällsfodrar gör den som är sist.
Vid insläpp hjälper ju oftast den som är där till med mer än sin egen häst.
Så ser det ut även på helger.
Jag är ju hemma på dagarna så det är väl inte så farligt men på helgerna skulle det ju vara skönt att få lite sovmorgon någon gång....
Sedan blir man ju väldigt uppbunden vid alla dessa tider men det är ju jag själv som satt upp dem...

Vi är ju bara en inhyrd + stallägarna det blir 4-5 personer som tar han om stallsysslorna.

På vardagarna släpper ägarna ut och tar morgonfodringen och vi släpper in (alla fodrar när de mockar) och tar lunchfodringen.

Lördagar: Vi tar ibland insläpp och lunchfodrar. Ägarna släpper ut.

Söndagar: Vi släpper ut + lunch. Ägarna släpper in.

Hmm, mina är nog också bortskämda. (Har två inack, och två egna) Jag och dottern turas om att morgonfodra och byta täcken vid sex-halv sju, och sen släppa ut vid halv åtta. Jag fodrar hö i hagen vid två och vi kvällsfodrar vid 21. Vi tar oftast in em-fodrar och byter täcken vid 17-18-tiden, och är det nån här så hjälps vi åt, annars tar jag eller dottern in.
Men mina inack. är jättebra, är de här sent så kvällsfodrar de, är de här på em så tar de in om det är dags, men det krävs inte av dem. De gör i ordning sina höpåsar själva.
Funderar på att lägga in ett morgonhelgpass var när dottern så småningom flyttar hemifrån, så man inte behöver ta alla morgnar( är jääättetrött)Och byta täcken är tråkigt!

Ja, och det vore bara skönt att slippa någon gång med och få sova och sedan börja med att äta frukost. Visst, skulle jag be någon av mina hyresgäster att göra det en morgon skulle det säkert gå att ordna men det gör man ju bara i nödfall om man verkligen inte kan.

I det stallet jag håller till (är medryttare på en inackorderad häst). Så har vi totalt 6 hästar. Ägarna har stallmöte och lägger upp et schema för hela perioden då hästarna står inne.
Vi delar upp veckodagarna så varje häst har en dag var, den sjätte häsen har helgen. Sen får man mellan ägare och medryttare göra upp vem som gör vad på sin hästs "stalldag", bara det blir gjort.
På stalldagarna sköter man hela stallet med morgonfodring, utsläpp, mockning, insläpp och kvällsfodring.
Jag tycker det funkar bra, och helgerna är jämnt fördelade..

I vårt stall är vi 16 privatägare och 22 hästar (+ 17 ridskolehästar, men dem har inte vi privatägare hand om.)

Vi privatägarare är uppdelade i 8 grupper 2+2 och har rullande schema på intag och helgdagar.

Ex
Måndag grupp 1
Tisdag grupp 2
Ondags grupp 3 osv

Så en vecka blir man alltså utan intag.
Lika rullande schema för ALLA helgdagar.
Eftersom vi är så pass många är det inte helt omöjligt att byta dag om man har förhinder.

Utsläppet på vardagarna sköter personal ( vill säga mig och ett gäng praktikanter)

Kvällsfodringen fungerar så att den som är sist kvar fodrar privatstallet. Lektionsstallet fodrar tjänstgörande instruktör ( vill säga mig eller hon som äger alltihop :p )

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Anläggning Nyfiken på hur ni har det i era inackorderingstall och hur ni löst dessa scenarion samt div frågor Är vissa hästar värda mer än andra...
Svar
19
· Visningar
3 487
Senast: Emine
·
Anläggning Hejsan! Jag har en stallkompis som står i mitt stall o i dagsläget så delar vi på alla kostnader(vi har en varsin häst som äter exakt...
2
Svar
34
· Visningar
5 032
Senast: spinxx
·
Anläggning Hjälp mig tänka. Står för tillfället i mindre privatstall (<10 boxar). Jag sköter mockning och kraftfoder till min egen medan in- och...
Svar
17
· Visningar
2 930
Senast: Lona
·
Ekonomi & Juridik Jag hyr boxplats i ett stall där jag betalar för box, grovfoder samt tjänsterna utsläpp/insläpp och alla fodringar. Jag betalar en...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
8 452
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud