Stallschema i kollektivstall?

Sv: Stallschema i kollektivstall?

Jag tycker att månadsschema är bättre på sikt. Varför kan inte folk byta pass med varandra om det felar nångång ?

I mitt stall står det 6 hästar/ 6 ryttare och vi har 2/3 intag/utsläpp i veckan.

Den som har utsläpp släpper ut hästarna vid 7-8 tiden. Då ser den personen till att alla har lagt ut hö till sina hästar i hagen.

Lunch ger en granne. Ikea kassar lägger varja ryttare till sin häst utanför hagen.

Insläppen vid 17-18 tiden. Då tar man in alla hästar och ev fyller på vatten i hagarna.

Sen köper vi morötter var 6:e vecka.

:)

vi är fem hästar i stallet, väldigt praktiskt på många sätt. lagom stort osv..
och så har vi en fast vardagkväll var som vi tar in hästarna. Jag har t.ex. torsdagar.
På vardagarna ger stallägaren morgonfoder o släpper ut. Hon fodrar även lunch den tid som hästarna inte har en bal i hagen.
helger turas vi om efter ett rullande schema...

I vårat kollektivstall har vi stallmöte varannan lördag. (13 hästar i stallet)
Vi börjar alltid med att skriva "pass".
Frukost 6 - 7
Utsläpp (inkl. täckning) 7 -8 (beroende på frukosten)
Lunch (i hagen) 12 - 13
Insläpp EM (täckesbyte) 15 -16.30
Insläpp kväll (täckesbyte) + kvällsfodring. 19 - 21
Brukar bli ganska hetsigt vid passfördelningen, men det löser sig alltid:).
Det enda stora problem vi har är hur utsläppare tolkar det som står på vaje hästs "boxkort",ang. täcken och väder.
Annars är vi ett bra gäng som har mycket roligt tillsammans.
Fördelen med kollektivstall är att man kan köpa det hö/silage man vill, dvs. man är ej beroende av vad stallägaren vill/erbjuder.
Och att man kan vara med och påverka:):):)

Jag har det bra i "mitt" stall. Jag är enda inakorderingen och sen finns tre hästar till som ägs av två systrar, det är systrarnas föräldrar som äger gården. Pappan i familjen morgonfodrar när han åker till jobbet vid 6, sen släpper mamman i familjen ut dom. Sen fodrar mamman lunch (hon är sjukpensionär) i hagen. Vid 5 brukar de de få lite hö ute av den som är där då. Kvällsfodring ges av oss innan vi lämnar stallet för kvällen och intag görs i samband med det om de inte kommit in tidigare.

Helgerna delar vi upp som det passar mellan oss, ngn av systrarna sover ofta där på helgerna (de har flyttat hemifrån annars). Eftersom det bara är fyra hästar är inte sysslorna så jobbiga att göra. Vi packar Ikeakassar innan så fodringen går på mindre än 5min.

Är det inte svårt att få en person att sköta en hel dag? Hur hinner man jobba den dagen....? Eller ni kanske har det upplagt så att man inte behöver åka dit så många gånger?

I vårt kollektivstall har vi anställd som tar mån-tors morgon/lunch/insläpp. Sen delar vi andra på resterande passen.
Vi har stallmöte varje månad och ventilerar det som skall upp på ytan samt delar upp passen. Oftast så brukar det gå smidigt och alla är nöjda. Vi byter sedan pass med varandra om det behövs. En lista sättes up på anlagstavlan i stallet efter stallmötet. Där står även krattschemat för ridhuset (kratta spåret och tömma mocktunnor varje ons/sön)

För mig som har 6 av 12 boxar i stallet så blir det ganska många pass på en månad....men det har vi löst genom att jag tar alla mina pass först och de andra får dela på det som blir kvar. Jag tar dessutom pass under sommaren då mina hästar är på bete (de andras står inne året om nattetid), på så sätt så har jag något mindre pass vintertid.

Jag tycker att det funkar bra i stallet. Vi är inte så många 6 hästägare på 12 platser varav 2 st har betalt av sina pass så de har inte så mkt med stallets skötsel att göra.

Senast ändrad:

Där jag har min häst finns 9 hästar (fem i ena och fyra i andra stallet). Stallen är uppdelade så vi har in- och utsläpp i vårt stall och de i andra stallet har samma sak fast i sitt stall.

Stallägarna har hand om alla morgonfodringar, kvällsfodringar och står för full service (utom mockning) på helgerna.
Vi fyra i vårt stall delar på in- och utsläpp (+ e.m. fodring i samband med insläpp och hö i hagen vid utsläpp) på vardagarna, alltså 2-3 pass/vecka och person. Vi har en whiteboardtavla i sadelkammaren där vi skriver upp vilka pass vi kan ha två veckor i taget, är det någon som inte kan någon dag går det oftast lätt att byta med någon annan.

Vi har inga formella stallmöten (hade ett precis när vi flyttade in dock), vill man någon speciell person något pratar man med den om man träffas i stallet/ringer och vill stallägaren att något ska gå ut till alla skrivs det oftast på whiteboardtavlorna i båda stallen, har fungerat utmärkt hittills.

Jag tycker det fungerar bra i stallet, fyra personer är alldeles lagom ;). Råkar man vara i stallet vid in/utsläpp även om det inte är ens dag så hjälps vi åt, jag och en av de andra tjejerna som också har familjen en bit bort mockar/fixar mat åt varandras hästar de helger någon av oss åker hem (typ 1 helg/månad). För oss är full service på helgerna perfekt, eftersom man då inte måste byta bort några pass om man ska hem och hälsa på, utan endast be någon mocka och fixa mat åt sin häst.

lånar knapp

Anser ni att den som morgonutfodrar och släpper ut även ska lägga på täcke?

ja hos "oss" är det då så att den som släpper ut, tar på täcken/byter täcken, tar av bandage osv..
på kvällen tar man av utetäcken och lägger på innetäcken på dom som ska ha det..

Vi har det så att man på morgonen fodrar kraft, sätter på täcken och släpper ut vid 8. Sen gör man ju upp mellan medryttare/ägare om man mockar på morgonen eller kvällen... Sen gör man inget mer på hela dagen förän på kvällen då hästarna släpps in runt 20.00, då man tar av täcken, kvällsfodrar, lägger betfor till morgonen och sedan lägger ut hösilage i hagen (vi har höhäckar som gör att det ej ligger direkt på marken). På så vis så har ju hästarna hö i hagen för hela nästkommande dag.

Det fungerar bra hos oss, sedan hjälps vi åt med att tex plocka skithögar i hagen och fylla på vatten i badkaret om det behövs när de som är ute i stallet och rider på dagen..
Så vi har bara två pass på hela dagen... vilket gör att man inte behöver bo på gården eller åka dit flera gånger om dagen...

I vårt stall är det 6 hästar. Nu har vi fasta dagar året ut och sen får vi ha ett nytt möte och bestämma nya dagar. Sag har utsläpp på onsdagar och insläpp de flesta onsdagar. Var 4:e helg (lör-sön) En människa lunchfodrar och en annan nattfodrar. Det är ett kollektivstall så det finns ingen stallägare som bor på gården som har hand om stallet så man får hjälpas åt med mornarna för det är de som är minst populära...

Vi hade 16 hästar i stallet. Alla inackorderingar tog två pass/vecka (morgon+lunch eller em.intag+kväll). Fungerade hur bra som helst och var aldrig några diskussioner. Vi hade en stående lista för varje vecka.

8 hästar i stallet just nu. Vi delar upp ut -och insläppen. Det blir ca: 2 pass/person i veckan. Vi har veckoschema och det fungerar bra. För jämt vet man ju inte vad man ska göra i slutet på månaden osv då är det enklare att bara skriva upp sig på dom pass som man kan ta.

Utsläpp:
ev. täckesbyten, fodring, utsläpp

Insläpp:
ev. täckesbyten, fodring, insläpp

Lunchfodringen sköter stallägaren på veckorna och på helgerna också, ifall inte någon redan har fodrat lunch då. :)

I vårt stall ser det ut så här:

Morgonfodringen gör stallägaren runt kl 6.

Utsläppet har vi fast jour på.

Lunchen tar en inhyrds mamma som bor på gården.

Insläppet har vi fast jour på.

Nattfodringen tar antingen stallägaren eller andra hästägarna som hyr en annan del av stallet.

Jouren har vi som sagt fast schema på. Är det nån gång nån inte kan ta något av passen brukar vi alltid lyckas lösa det i vårt stall då vi har så bra kommunikation.
Jouren är uppdelat på antalet hästar och inte antalet ägare. Så hade någon haft två hästar i stallet så hade dom haft dubbelt så mycket jour.

Vi har 10 hästar i stallet. Har en stor utsläppsgrupp där 8 hästar är med och de andra två hästarna släpps ut av ägarna.

Vi har en kalender i sadelkammaren där man skriver upp vilken dag man ska ha utsläpp (1 gång i veckan och ledig var 8e vecka). Först till kvarn om dagarna.

Den som kommer först på morgonen (vid 7) fodrar kraftfoder.
Sen släpper man ut de 8 hästarna som är i ens utsläppsgrupp, ägaren har då kvällen innan lagt ut en säck med hö/hösilage i hagen som man bara behöver tömma ut.
Täckesbyte på morgonen.

Alla har stora postsäckar så hösilaget räcker hela dagen - ingen lunchfodring.

Man ansvarar själv för att ta in sin egen häst på em/kvällen.

Den som går sist från stallet på kvällen fodrar och släcker.

Utöver detta har vi städschema där man är uppdelade i fyra grupper och har varje månad varsitt ansvarsområde, tex sadelkammare, fikarum osv.

Har inte stått i det här stallet så länge men det verkar funka väldigt bra :)

ja hos "oss" är det då så att den som släpper ut, tar på täcken/byter täcken, tar av bandage osv..
på kvällen tar man av utetäcken och lägger på innetäcken på dom som ska ha det..

i vårt stall har vi så att man får fixa täcket dagen innan, så det den står med på morgonen går den ut med.

Liknande trådar

Anläggning Nyfiken på hur ni har det i era inackorderingstall och hur ni löst dessa scenarion samt div frågor Är vissa hästar värda mer än andra...
Svar
19
· Visningar
3 487
Senast: Emine
·
Anläggning Hejsan! Jag har en stallkompis som står i mitt stall o i dagsläget så delar vi på alla kostnader(vi har en varsin häst som äter exakt...
2
Svar
34
· Visningar
5 032
Senast: spinxx
·
Anläggning Hjälp mig tänka. Står för tillfället i mindre privatstall (<10 boxar). Jag sköter mockning och kraftfoder till min egen medan in- och...
Svar
17
· Visningar
2 930
Senast: Lona
·
Ekonomi & Juridik Jag hyr boxplats i ett stall där jag betalar för box, grovfoder samt tjänsterna utsläpp/insläpp och alla fodringar. Jag betalar en...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
8 452
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud