Stallsäkerhet

Chili

Trådstartare
Gick nyss förbi en brandsläckare och på något vis kom jag och tänka på stallsäkerhet ;) Hur har ni andra stallägare det, hur är det med säkerheten?

Både i aspekten att hästar inte ska skada sig och brandsläckare osv. Hur ser det ut i stallarna omkring i landet?

Sv: Stallsäkerhet

Vi har "Säker hästgårds-försäkring" genom LF/ Agria / LRF så stallet har blivit rätt grundligt genomgånget. Bra tips och synpunkter fick vi också. Sambon, som gick på kursdagen, sa att den var rätt bra.

Men det finns säkert mycket mera att tillägga.

Är Godkänd Säker Hästverksamhet, så stall och bygnationer är grundligt genomgångna här.
Kraven för att bli godkänd är ju ganska stora på bla. el och brandskydd för att bli godkänd. Utöver det så kollar dom även på skaderisker för djur och människor i övrigt.
Så vi känner väl oss så säkra vi kan bli i dagsläget, sen finns det väl alltid annat man kan se över för att öka säkerheten ytterligare.

/Zelma

Vi har brandsläckare, bred stallgång, bred ytterdörr, utrymningsvägar, mjuka gummikrokar till grimmor o liknande i stallet. Sen är stallet och dess övriga utrustning inspekterat och godkänt förstås.

Har eget litet stall med 2 boxar. Har byggt stall i en vagnsloge.

Inga utstickande saker i stallgången som hästarna kan fastna på. Inga lådor eller redskap i stallgången, utan det är inlåst i sadelkammaren. 2 stora dörrar i varje ände av stallgången så det snabbt går att få ut hästarna om det skulle behövas. Grimma och grimskaft hänger på hästarnas boxdörr.

Brandsläckare precis innanför stalldörren.

/Lizzie

Har brandsläckare, alla elledningar är nydragna och jordfelsbrytare på alla huvudcentraler.

Vi är Godkänd Säker Hästverksamhet, så allting är Ok hos oss.
Brandsläckare finns innanför dörren och grimmor och grimskaft hänger utanför varje boxdörr. En uppsättning grimmor och grimskaft hänger bredvid brandsläckaren.
Alla prylar och pinaler är på rätt plats. Dvs ingenting ligger och skräpar på golvet i stallgången eller hänger på krokar.

Men för en månad sedan var jag på en clinic på ett ställe som också var Godkänd Säker Hästverksamhet. Stallgången var så full av IKEA-påsar och andra prylar att jag vägrade ställa min häst där medan jag gjorde iordning henne för ridning. Tur att det fanns möjlighet att binda upp utomhus!

Immer

Senast ändrad:

kl
glöm inte att brandsläckare måste bytas ut regelbundet! Är det skum, vänd de upp o ner ngngång då och då. Kolla så gummislangen inte har sprickor.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 112
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 055
Senast: Lavinia
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 414
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 406

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka