Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Vi har "Säker hästgårds-försäkring" genom LF/ Agria / LRF så stallet har blivit rätt grundligt genomgånget. Bra tips och synpunkter fick vi också. Sambon, som gick på kursdagen, sa att den var rätt bra.
Är Godkänd Säker Hästverksamhet, så stall och bygnationer är grundligt genomgångna här.
Kraven för att bli godkänd är ju ganska stora på bla. el och brandskydd för att bli godkänd. Utöver det så kollar dom även på skaderisker för djur och människor i övrigt.
Så vi känner väl oss så säkra vi kan bli i dagsläget, sen finns det väl alltid annat man kan se över för att öka säkerheten ytterligare.
Vi har brandsläckare, bred stallgång, bred ytterdörr, utrymningsvägar, mjuka gummikrokar till grimmor o liknande i stallet. Sen är stallet och dess övriga utrustning inspekterat och godkänt förstås.
Har eget litet stall med 2 boxar. Har byggt stall i en vagnsloge.
Inga utstickande saker i stallgången som hästarna kan fastna på. Inga lådor eller redskap i stallgången, utan det är inlåst i sadelkammaren. 2 stora dörrar i varje ände av stallgången så det snabbt går att få ut hästarna om det skulle behövas. Grimma och grimskaft hänger på hästarnas boxdörr.
Vi är Godkänd Säker Hästverksamhet, så allting är Ok hos oss.
Brandsläckare finns innanför dörren och grimmor och grimskaft hänger utanför varje boxdörr. En uppsättning grimmor och grimskaft hänger bredvid brandsläckaren.
Alla prylar och pinaler är på rätt plats. Dvs ingenting ligger och skräpar på golvet i stallgången eller hänger på krokar.
Men för en månad sedan var jag på en clinic på ett ställe som också var Godkänd Säker Hästverksamhet. Stallgången var så full av IKEA-påsar och andra prylar att jag vägrade ställa min häst där medan jag gjorde iordning henne för ridning. Tur att det fanns möjlighet att binda upp utomhus!
Hästmänniskan
Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad.
Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Hästnyheter Jag har aldrig sett ridning som en idrott..sport är det ju om man tävlar men idrott har jag nog aldrig kallat ridning för. Fast på vissa...
Hästmänniskan Ja i så fall så tycker jag nog det kan ha varit rimligt prissatt. Förstår att man som ägare är noggrann var hästen hamnar. Särskilt med...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.