stallproblem

A

aurian

Ville bara be om ett litet råd vad man gör i den här situationen. Jag bestämde mig i december för att byta stall. Vi skrev kontrakt och där står att uppsägningstiden är 1 månad. Skrev på i dec men skulle inte flyta in förren 1 feb. Innan jag hinner flytta, närmare bestämt i början av jan får jag ett exjobbserbjudande jag inte kan tacka nej till. Det innebär att jag måste flytta till sommaren. Därför vill jag inte längre flytta min häst, köpte henne i sommras och ska såklart ta med henne när jag flyttar i sommar. Ville inte att hon skulle byta stall i4 mån och sedan flytta långt igen, hon trivs bra där vi står nu.

Ringde därför ägaren och sa at jag var tvungen att säga upp mig.
Ägaren säger i telefon att jag nog måste betala och ev ta mina pass i feb. Jag säger att ok. Dock vill hon inte att jag ska betala eller så nu om hon får någon ny gäst. Hon säger att hon ska höra av sig i slutet av jan. Jag har smsat henne och frågat om jag ska betala men inte fått svar. Jag kan inte betala förren hon hör av sig eftersom jag inte har ngåon kopia av kontraktet och därmed inget pg.konto att sätta in pengarna på. Av min pappa får jag rådet att inte ringa upp henne. Det ligger ju i hennes intresse att få pengar av mig och i mitt. Är student och har ont om pengar så jag vill ju gärna inte betala en extra stallhyra när jag inte flyttat dit.

Men om jag inte ringer och "tjatar" begår jag kontraktsbrott då? Är det inte upp till stallägaren att kräva in sina fodringar, jag har ingen att betala till eftersom hon bara hade ett ex av kontraktet och det har hon. Jag sa upp mig 12 jan, och flyttade alltså aldrig dit. Vad ska man göra?!?

Tacksam för hjälp om någon orkar läsa!

Sv: stallproblem

Rent lagligt vet jag inte hur det fungerar, men jag tycker som din pappa att det måste ligga i hennes intresse att få in ev pengar.
Har du dessutom sms:at till henne så vet hon ju att du är intresserad av att betala.

Skulle jag vara dig skulle jag vänta och se om hon hörde av sig. Annars kanske åka dit i början av februari.

tack för svaret...ja man vill ju inte vara en skurk och smita från ett kontrakt men samtidigt så borde det ju ligga på hennes lott att tela om ifall hon vill ha betalt eller hjälp i stallet. Inte så roligt att tjata om att få betala för ngåonting man aldrig utnyttjat.

Någon mer som har ngåon åsikt, eller är duktig juridiskt :-)

Sen är det lite skillnad på om man pratar kalendermånad eller "månad" som i ca 30 dagar. Skulle det vara det senare så har du skyldigheter till den 12:e februari, dvs stallhyra i 12 dagar + stalltjänster.

Hej ! Du begår inte något kontraktsbrott genom att tjata, däremot är det upp till stallägaren att skicka ut faktura till och där ange bet ställe. Om du skrev på kontarakte from februari har det inte börjat gälla än, du kan kalla det en option på stallplats.. Kolla kontraktet om det står att det börja gälla i februari och när kontraktet är daterat.. Är det odaterat har ni inget kontakt utan en muntlig överenskommels som ifs är bindande men svår att bevisa. Ofta är dylika kontakt "hemmagjorda" med massor av brister, och du är konsumet i detta fall. Undrar du något mer kan du skicka ett mail till tln01006@student.mdh.se jag studerar juridik.
Lycka till !

Har du provat att ringa istället för att skicka SMS, eller kanske skriva ett brev? Gamla hederliga metoder... :smirk: Be att få besked om dina pass och om hon har ny gäst - så att du vet om du ska hjälpa till i stallet i feb och om/när du ska betala.
Gör allt DU kan för att få kontakt med henne, sen kan du vänta med gott samvete på att hon hör av sig.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 563
Senast: Mia_R
·
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 870
Senast: Inte_Ung
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
9 519
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 080
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar