Ponnymorsan
Trådstartare
Han kör dit vatten och det står en tank med tapp. Det stora plusset i hela kråksången är förstås att stallet ligger utanför vår dörr.Var får ni vatten i från?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Han kör dit vatten och det står en tank med tapp. Det stora plusset i hela kråksången är förstås att stallet ligger utanför vår dörr.Var får ni vatten i från?
Vi funderar på att bygga boxar i vårt uthus som alternativ, men då är vi fortfarande beroende av grannens bete, hö och gödselhantering. Vad är rimliga kostnader för detta? Någon som har en uppfattning?
Om du tycker 1000kr/mån inkl grovfoder är dyrt så skulle jag inte ha hästen hemma om jag vore du...Vi funderar på att bygga boxar i vårt uthus som alternativ, men då är vi fortfarande beroende av grannens bete, hö och gödselhantering. Vad är rimliga kostnader för detta? Någon som har en uppfattning?
Om du tycker 1000kr/mån inkl grovfoder är dyrt så skulle jag inte ha hästen hemma om jag vore du...
Jag håller med er. Och i detta fall spelar det nog inte så mycket roll att jag gör jobbet själv. Det är närheten som gör det attraktivt och priset är uppenbart billigt. Tur att det finns såna här ställen att diskutera på. Hade ju varit förfärligt att pruta på erbjudandet i det här läget.Jag håller med @prallan här.
Jag har haft precis som henne eget stall och om jag räknar på en av mina ponnyer så......
en bal halm om dagen i strö om 10 kr balen kostar 300kr i månaden.
Hö räknar jag på 6 kg om 3.50kr/kg och det blir 630kr i månaden.
På det får du lägga till underhåll av såväl box, stall och hage samt elkostnader.
Dessutom ska gödsel forslas bort och man får ganska ofta betala en bonde för det i dag. Hovslagaren ska dessutom ha en bra plats att arbeta på vilket man är skyldig att ordna.
Resor att hämta foder och strö ska med bekostas och måste finnas tid till.
Mer om regler kring eget stall om ni nu ska bygga finns att läsa på jordbruksverkets hemsida.
Dyrt? Jag har hästarna hemma i mitt eget stall och kommer inte undan så billigt och då sköter jag allting själv. Grovfoder är inte gratis precis, inte ränta och amortering på stallet heller. Står de dessutom för staket, hagar, el och vatten och dessutom endel in/utsläpp och fodringar så är det svinbilligt!
Glöm inte att kolla så att måtten i boxen funkar bara (se mitt tidigare svar). En häst som lägger sig fast är verkligen inte någon rolig historia!Jag håller med er. Och i detta fall spelar det nog inte så mycket roll att jag gör jobbet själv. Det är närheten som gör det attraktivt och priset är uppenbart billigt. Tur att det finns såna här ställen att diskutera på. Hade ju varit förfärligt att pruta på erbjudandet i det här läget.