Sv: Stallhyra

jag har ca 3 km till stallet, har helinackordering och i det ingår mockning, fodring, in-utsläpp, täckesbyte strö och fri tillgång på hö alla dagar året om.
Vi har ridhus, om än litet och lite sisådär gällande underlag men det funkar när vädret är bedrövligt.
För det betalar jag 2700:- månaden och jag bor i norrtälje, MKT billigare här än i sthlm, jag har stått där innan jag flyttade hit.

1,8 mil till stallet

3500kr månaden ink moms även sommartid

Helinackordering

Köper till extra kraftfoder för ca 250 kr i månaden

tillgång till ridbana men långt till ridhus

Jag tycker det är ett skäligt pris, förstår inte hur folk kan ta mindre betalt utan att fuska på något sätt eller helt enkelt jobba gratis.

Ridskolan hyr ut stallplats för 4000 kr i månaden ink moms (billigare sommartid)där ridhus ingår men ej mockning och em/kvällsfodring helger tillkommer.

Senast ändrad:

Jag har ca 200 meter till stallet

Jag betalar 900 kr/mån för storhästen och 300 kr/mån för shettisen ink moms
Det som ingår är: Fri tillgång på hö och halm (även havre/korn men jag använder inte det). Paddock, spolspilta med varmvatten samt uppvärmd sadelkammare. Jag har tre hagar, två vinter, och en stor sommarhage.
Jag gör allt i stallet själv då jag är ensam i stallet, men stallägarna hjälper till med in/utsläpp samt fodring om jag skulle resa bort

Har ca 4 km och det kostar 500kr, vitt!
I detta ingår morgon och kvällsfodring - året runt.
Övrigt står vi hästägare för även staketutgifter.

Jag har ca 5 km från hemmet och över 1 mil från jobbet till stallet.
Jag står kollektivt och för närvarande har jag 1 pass i veckan och ca var sjunde helg (två boxar som delar på alla pass en hel helg).
Iom att det är kommunen som äger stall och mark så är det vi i stallet som renoverar och underhåller allt. Detta innebär en hel del arbete (som man gör när man har eget stall).

Jag betalar 700 kr i kallhyra och sedan är det självkostnadspris för hö och halm (i dagsläget blir allt ca 1500 kr i månaden exklusive ev. kraftfoder).

Vi har paddock med paddexunderlag, uppvärmd sadelkammare, uppvärmt omklädningsrum med toalett och tvättmaskin för benskydd, klubbrum med kyl, mikro och kaffebryggare, foderrum, varmt och kallt vatten, spolplatta, både lite större gräshagar (som funkar till sommarbete) och uppgrusade mindre paddockhagar. Vi har även sjukhagar och en lösdrift som kan användas vid behov. Stallet ligger centralt så det finns inte så många kortare ridvägar. Det finns dock oändligt med långa fina rundor.

Jag har eget stall och har alltid haft men i vinter ska två av hästarna stallas upp på ridklubben där min tränare är ridskolechef för intensivträning :bump:
Det ska bli skitroligt för att tala klarspråk :D

1500;- + foder/häst

Mockning och väga foder sköter man själv + att man har stalltjänst ca 1 pass/månad på en helgdag.

Tillgång till 2 ridhus, gräsbanor och gruspaddockar (som kanske inte används så mkt på vintern) och jag kan träna flera gånger i veckan för tränare. Får ett miljöombyte för både mig och hästarna samt stallkompisar och lite inspiration ;)
Stallet är nybyggt och har alla bekvämligheter som t.ex. spolspilta, uppvärmd sadelkammare, fikarum, toaletter o.s.v. Jag får ca 3 mil till stallet vilket är ganska långt tycker jag men det är värt det, särskilt eftersom det endast gäller ca 3-4 månader, sedan flyttar hästarna hem igen. Jag tycker att stallhyran är ganska normal.

Andra stall i närheten tar mellan 2200-3500 inkl. foder och då menar jag anläggningar med ridhus med mycket lediga tider.

Annars hyr jag själv ut lite stallplatser, vi har belyst ridbana, 5-10 min skrittväg (otrafikerad) till ridhus och bra ridvägar. Vi tar 800;- i kallhyra men kan tänka oss att sköta fodringar, in- och utsläpp m.m. mot betalning. Hyran beror ju helt enkelt på vad man har för krav och önskemål om vad som ska finnas och ingå.

Mvh JV

Senast ändrad:

har 4 km till stallet, betalar 1200 kr i månaden å då ingår grov, kraft å strö. Har knappt 2 km till närmsta tillgängliga ridhus.

Medryttar hästens ägare betalar 3200kr/månad
Stallet ligger ca 15km ifrån ägaren och mig.
Hästen står på lösdrift, där fodring,ligghall och plats i sadelkammaren ingår.
Det finns en ganska liten (men inte för liten) paddock , dock är den inte upplyst. Finns sandvägar att rida ut på men inte mycket mer än de.Jätte bra bete på sommaren :) Dock är lösdrifts hagen ganska liten och tråkig, och ligghallen e inte så stor den heller. Det finns en ridskola ca 10min bort(om man går längs landsvägen som är ganska hårt trafikerad och med 80km/h begränsning) Där kan man ta lektioner.

Skulle själv inte betala 3200 för det :)

Har 28km till stallet. Betalar 3200:- och då ingår fri tillgång på Hö,Hösilage, Halm, Kornkross och Havre. 4 fodringar, in och utsläpp, täckesbyten osv ingår. Vi har ridhus, ridbana,fina ridvägar och sommarbeten :d

Nu har jag flyttat. Bor hela 3km från stallet. Betalar 2300:- För stallplats, utsläpp, intag, halm, hö, hösilage, havre, betfor, korn och mineraler. Varken egen ridbana eller ridhus. Men det finns 500meter bort. Vi har skrittmaskin.

Vi ska flytta :laugh: Får då endast 8 km till stallet. För 1700 ingår box, bra hagar (med träd, buskar och bra storlek), obegränsat med hösilage, strö, utsläpp vardagar, lunch & kvällsfodring alla dagar (4 fodringar/dag). Insläpp samt utsläpp helger delar vi i stallet på. Utsläpp o fodringar ingår även sommartid, perfekt då min inte kan gå på bete. Det finns en fin upplyst ridbana, spolspilta, sadelkammare samt uppvärmd barack med skåp till kläder, micro, kyl och fikahörna. Boxarna är jättefina och man kan öppna gallret i dörren så de kan kika ut.
Ridvägarna verkar okej men vi har tillåtelse att rida upp nya stigar i skogen som bonden äger :) Finns mycket backar, grustag att klättra, sjö att bada i precis vid gården i etc.

Inte för att vi behöver bli långdragna. Men kollar man omsättning på företagat stämmer det inte riktigt överens med vad deras totala intäkter borde bli. Och då har jag räknat snällt..

Men men. Det är ju snarare en regel än undantag i hästvärlden..

KL

Kommer mest troligt flytta hästen till en ny anläggning nere i skåne som mest har egna hästar men även hyr ut ett fåtal boxar. Toppmodernt med superunderlag i ridhuset. Helinackordering med obegränsad mängd halm och ensilage. Helgerna hjälps vi åt med ut och insläpp, och man mockar sin egen box!

Kommer betala 3000 kr/månad vitt. vilket jag tycker är ett riktigt bra pris:)

oj.....
jag betalar 600:-/mån
då ingår utsläpp på vardagar, morgonfodringen och om de behöver täcken på sig.
stallägaren hjälper till med stängslingarna i många fall.
det är bara att säga till om det skulle behövas köpas in något typ tråd eller grepar eller vad som!

helgerna tar vi inhyrda hand om själva, personligen tycker jag om att öppna upp i stallet på lördagsmorgonen och höra välkomnandet av varmt gnägg, ha ett eget öga på mina hästar hur de beter sig och hur goa de ser ut när de står och sträcker på sig i pyjamasen:love:

hö har jag gratis utanför dörren, så det enda som kostar utöver stallhyra är väl spånet då, går åt en bal i veckan /2 hästar....

Liknande trådar

Hästmänniskan Min saknad av egen häst har åter igen kommit tillbaka, som den ofta gör. Sålde min för 5 år sedan och har sedan dess bara ridit någon... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 189
Senast: Nota
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 707
Senast: Grazing
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 618
Senast: 13579vas
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 574
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Bråkande hundar
  • Tuggbensfavoriter