Stallhjälp igen!

O

Orkan

Nu har jag ändrat stallritningen fram och tillbaka några gånger för mycket...
Det jag vill ha hjälp med nu är hur jag ska lägga boxarna. Stallet ska ha sex boxar, tre på varje långsida med en gång imellan. Vi har även portar på långsidorna och ska ha een gång åt andra hållet också så att man kan köra rakt igenom stallet.

Först tänkte jag ha alla boxar brevid varandra och gången på ena kortsidan men har nu kommit på att det kanske är bättre att ha två boxar bredvid varandra sen gången och så en box för sig själv. Detta för att kunna ha hästar som bråkar med grannarna för sig själva.

gång box box box

eller

box gång box box

Får inte till någon ritning nu men hoppas att ni förstår.
För- och nackdelar?

Tacksam för hjälp!

Sv: Stallhjälp igen!

Absolut box gång box box om du ha möjlighet. Alla hästar får då en till "vara i fred-sida" där man kan sätta krubban, så att alla hästar kan få äta ifred t ex. Jag har liknande system i mitt stall utan att särskilt ha tänkt på det, men är jättenöjd. Inget bråkande eller surande, hetsätande för att grannen står för nära. Jätteskönt för både hästar och mig:D

Eftersom jag tycker att hästar ska ha så mycket utbyte av sina stallkompisar som möjligt, så röstar jag för gång box box box. Skulle någon häst vara bråkig, så finns det ju boxgaller som åtgärdar sånt.

Fundering: Det går inte att sätta boxarna två och två?

Jag hade inte tänkt på det alternativet över huvudtaget innan men det är nog bäst så.

två och två går tyvärr inte att göra. Finns bara plats för tre boxar på varje sida och på kortsidorna måste jag ha gång hela vägen i mitten + att byggnaden fortsätter på båda sidorna så det går inte att lösa med fönster där.

Anledningen till att jag tvekar med att ha två boxar utan grannar är just för att jag också tycker att dom ska ha så mycket social kontakt som möjligt. Fast å andra sidan så kan dom stå ut med huvudena över boxväggarna och ser varandra åt två håll i boxen om jag har gång i mellan.
Det är stora fölboxar och många ston vill ju vara ifred när dom har föl.

Ja, är det fölboxar tycker jag det är vettigt om de ligger lite för sig själv, så stona får vara ifred när de har föl. Kan nog bli en bra lösning :)

Finns hästar som inte vill ha boxgranne också. Då är du inte låst dig den dagen om du köper en sådan häst. Jag har 3 boxar på rad (2 hästar) och när jag hade min förra häst fick jag ställa dom så att mittenboxen var tom. "Kärringen" sparkade och bet hela tiden åt den andra så hon fick ingen lugn och ro + att "kärringen" hade väldigt svårt att koppla av. När jag flyttade isär dom blev det lugnt. I hagen var det inga problem för då hade hon utrymme runt sig.

bygger du upp hela väggar finns det ju en typ av kontaktgaller att ha emellan boxarna, så de kan tjinxa lite grand om de vill, eller gå undan där väggen är helt tät.

Fast med täta höga väggar med bara kontaktgaller blir det ju inte så mycket kontakt möjligheter överhuvudtaget.
Jag vill helst ha både låga mellanväggar och fronter för att få det så öppet som möjligt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 082
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 027
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 616
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 228
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar