Sv: Stallet

Det enda jag kan komma på med en gång är att torv inte räknas som en förnyelsebar källa. Vet inte om det alstrar koldioxid genom att användas som strö men det gör det som bränsle i alla fall. Så jag skulle inte använda torv i någon större utsträckning.
Dessutom river det upp mark.

Dessutom lagrar den ju vatten. Om vi nu bryter upp en massa torvmossar kan vi ju räkna med flera översvämningar.

Hej!

I vårt stall har vi gjort följande

* sopsortering (metall, pappaer, plast osv)
* ekologiskt hö och strö
* självdrag
* timers på alla utomhuslampor
* termostater på alla element (i köket och persedelrummet)
* återanvända boxar, från ett gamalt stall
* eget sågat timmer till det nya ridhuset
* miljövänlig gödselhantering
* vi uppmanas använda miljövänliga kemprodukter till hästarna (schampoo mm)

Dessutom vilket är det viktigaste av allt, parasitfritt bete.
Vi växlar får och hästar vilket gör att parasiterna inte trivs.
Alla hästar träckprovas två gånger per år och är helt fria.
Över 70% av maskmedlet får ut i naturen annars vilket leder
till miljöpåverkan. I och med att vi inte maskar av så bidrar inte vi till
detta.

/Frasse

ps Det finns en boxplats ledig för ett Sto i Brottby ds

Dessutom vilket är det viktigaste av allt, parasitfritt bete.
Vi växlar får och hästar vilket gör att parasiterna inte trivs.

Det är ju det bästa, men ala har ju inte möjlighet till det.:);)

Ja jo iofs men spån...vad är det?!

En restprodukt från framställning av tex. byggmaterial. Sen går det även att använda spån som biobränse, vilket inkulderar götsel. Det pressas ihop till pellets, och använd det i en kamin som ger maximal förbränning så ingår CO2 utsläppet i det naturliga kretsloppet.

Eftersom vi är i behov av att bygga hus, möbler, redskap, papper osv så fälls träd oavsett om hästägare väljer att använda spån eller ej - enda skillnaden är att spånet isf säljs direkt som biobränsle istället för som störmedel.

Halm är också att föredra om man vill vara miljövänlig. Och om man dessutom skickar tillbaka götslet till boden man köpt halmen ifrån så behåller marken en naturlig nivå av närsalter. Dock så får man självklart fundera på om CO2 utsläppen från transporten är så pass stor att man förlorar mer än vad man vinner.

Ska man vara miljövänlig så ska man då verkligen inte använda torv...

Får verkligen ursäkta mig att jag kunde vara så urbota dum och föreslå torv som strömedel. :o Men skulle aldrig använda mig av halm eftersom jag bor i norra delarna av Sverige. Själv klart ska vi här uppe använda spån och dom där nere (ursäkta uttrycket) använda halm.......

det visste jag faktiskt inte! se vad bra tråd, det kommer massor av nya tankar som man själv inte tänkt förut. men det kanske åtminstone är bättre att byta till halogen i de som går, som ex utebelysning och i sadelkammaren (om man nu inte har plats med lysrör där), eller?

Glödlampor kan man byta ut mot lågenergilampor. Många lågenergilampor är dock ganska dåliga i kall miljö. Jag hade tex lågenergilampor som inte ens tände vid -20C.

halogenlampor och glödlampor blir mycket varmare och är inte bra ur brandsynpunkt heller. Som ytterlampor med rörelsevakt där det inte är tänt konstant är halogen däremot bra. De tänder omedelbart vilket rex en kvickslverlampa inte gör.

Liknande trådar

Hästmänniskan Utifrån en artikelserie som finns i Tidiningen Ridsport funderar jag på det här med mobbing i stallet. Själv mobbades jag hårt i...
2
Svar
21
· Visningar
2 510
Hästmänniskan Bokade in provridning idag på en häst. Ägaren skrev då det sista ”Glöm inte att komma i nya kläder iom smittorisken”. Brukar alltid...
2
Svar
23
· Visningar
2 613
Senast: warg
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 451
Senast: Häst_
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 408

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka