Det kan mkt väl vara så, men tex så har hästarnas hovar alltid varit verkade och skötta(så vitt jag vet då) men ngt måste väl vara fel om hovslagaren står i stallet med en häst och länsstyrelsen står i hagen och säger "långa hovar"? och får det på papper sedan att hästarna hade långa hovar men inte att hovslagaren stod i stallet med en häst?? Hänvisar till em-pirres uttalandeVarför tar då Länsstyrelsen upp en "massa små skit" istället för att ta upp det väsentliga då? För att länsstyrelsen ska kontrollera att lagstiftningen uppfyll, från lilla spiken som sticker ut ur väggen till hästen som inte får veterinärvård.
Varför kan dom inte ge djurägaren råd och tips/hjälp? För att länsstyrelsen inte är rådgivare. De ska tala om vad som brister i djurhållningen. Om man inte vet att t ex långa fötter på en häst kräver verkning oftare eller att en sjuk häst ska kontrolleras av veterinär, så vete tusan om man är en lämplig djurägare. För lågt i tak i stallet, dålig ventilation, trasiga stängsel, dvs andra vanliga brister, behöver man inte heller vara Einstein för att räkna ut hur man ska lösa det.
Och varför ska djurägaren anklagas för att ha "hållit sig undan" vid en icke tidsbestämd kontroll när hon jobbar? Länsstyrelsen ringer normalt även upp vederbörande om de står på gårdsplanen. Oftast kommer man överens om en bättre tid inom ett par timmar eller någon dag. Kommer djurägaren då och vill skjuta upp besöket gång efter annan så kan man ju misstänka att det är något lurt på gång (säger inte att det är så i det här fallet, men det är mycket vanligt)
Och dessutom så går det ALDRIG att få tag på dem!(har även jag märkt) Man ringer på alla möjliga nr och det enda nr som funkar är deras växel.
Men väl där så funkar inte det heller!
Man ber om att få lämna ett meddelande om att dom sa ringa upp sedan, vilket aldrig sker.
hur kan det komma sig?Det är för att de är ute på inspektioner förstås, och däremellan måste de sitta och skriva protokoll för rättssäkerhetens skull. Jag kan lova att de ringer upp när de hinner. De sitter verkligen inte och slöar på kontoret
Kanske har väl jag fått en fel syn på det hela eller så finns det kanske problem inom LS.
Eller har LS bara fått för lite stöd? Länsstyrelsen har fått alldeles för lite resurser för att kunna hinna göra det jobb de är ålagda att göra.
MEN vad jag har fått höra så är det ett flertal inom LS som har varit till problem förr för andra. Som överallt så finns det några personer som kanske skulle jobba med annat än uppstressade/rädda/arga djurägare.Men jag kanske har fått det om bakfoten också.
Fick höra av en bonde(som var gammal och överlät alla djuren till LS och erkände att han inte tagit hand om djuren som han borde) att det fanns två saker som LS hade sagt som han hade funderat över; hur kan en ko lägga sig på en gren och dö? Och varför ska man som mjölkbonde mocka i hagarna? hur ska det gå till i så fall?
Jag är inte så pass dum att jag tror att LS är guds perfekta skapelser, men det är inte vi vanliga människor heller. så varför får man alltid höra felen på djurägarens sida? varför finner man inget material till att LS har gjort fel? eller kan dom inte göra fel?Det finns domar som gått länsstyrelserna emot = länsstyrelserna har gjort juridiskt fel. De domarna kan man få ta del av om man ringer till förvaltningsrätten t ex.