För att återgå till den ganska intressanta trådstarten - förra stallet jag stod i var verkligen en historia för sig. Det var en dröm från början med en supertillmötesgående stallägare som ville göra alla nöjda. Tyvärr var det lite som shaggy skrev, motstridiga löften som resulterade i att ingenting blev gjort i slutändan. På 1,5 år gick stallägaren från att aktivt träna, tävla och vara superengagerad till att knappt titta till sina 6-7 hästar och totalt strunta i om de fick mat eller inte på sin lösdrift, men också bli fly förbannad om de inackorderade förbarmade sig över de stackars hästarna och gav dem mat.
Det värsta var nog när en av inackorderingarna själv flyttade och skulle helinackordera hästen under en termin. Stallägaren flyttade då hästen till lösdriften, trots att det var en 175 cm-valack och vindskyddet passade ägarens ponnyer men absolut inte denna bjässe. När jag kom upp en morgon i mitten av hösten efter en natt med regn och stormstyrkor stod hästen och skakade med genomsurt täcke. Ingen mat i sikte, såklart. Tog in hästen, av med täcket, kunde konstatera att hästen var rejält avmagrad, hade kriminellt oskötta hovar, var i allmänt nedsatt skick och absolut inte omskött på flera veckor.
Ringde hästägaren som blev rosenrasade och berättade att stallägaren flera veckor tidigare minsann hade meddelat att hästen både hade blivit installad, blev dagligt borstad, fick kraftfoder med mineraler varje dag, hade blivit skodd osv osv . I själva verket hade hästen stått orörd på lösdriften i en månad och antagligen inte ens fått täcke bytt en enda gång under denna tid. Hon betalade alltså dyra pengar för både skoning, skötsel, foder, daglig mockning osv. Behöver jag säga att hästägaren körde 30+ mil och hämtade hästen samma dag.
Stallet avvecklade sig själv i brutalt snabb takt. Stallägaren övergav sina ansvar och reagerade knappt när vi inackorderade gjorde upp eget schema efter att vi tröttnat på att komma upp vid lunch och upptäcka att hästarna fortfarande stod inne när ägaren återigen glömt sitt dagliga utsläpp. Till slut blev det en fråga om hästarnas välmående och inte bara sinnesron och friden i stallet. Vi var nog 6-7 stycken som meddelade från en dag till en annan att "idag åker våra hästar på bete, och vi kommer inte tillbaka".
Hon sålde snart därpå alla sina hästar och övergav stallet helt.