Stall under huset

Saile

Trådstartare
kan man ha stallet under huset?
Just nu har vi ett rätt stort garage under huset(70 kvm) som vi inte ens använder som garage utan enbart förvaring.
Eftersom vi har en liten stallkris för tillfället så slog det mig att man kanske kan göra om det till stall?
Jag har sett många som har lägenheter ovanför stall så det borde väl vara "tillåtet"?
 
Det är väldigt svårt nuförtiden att få tillstånd för att bygga bostad som sitter ihop med stallet. Har för mig att det har med brandklassning/brandskyddet att göra på något sätt. Har en bekant som ville bygga lägenhet ovanpå stallet för något år sen och det var nära på omöjligt. Men det beror säkert på vilka tillstånd man behöver söka för att kunna bygga.
 
Jordbruksfastighet eller inom detaljplanerat område?

Jag skulle börja och se om kommunen tycker nåt om att du tänker ha häst på tomten/gården. Annars så borde det ju gå.

Inte jordbruksfastighet men vi bor heller inte inom detaljplanerat område. Bor ca 8 km rakt in i skogen med beteshagar som vi arrenderar 500 m från huset!
 
Främst brukar det behövas en anmälan om man vill förändra byggnadens syfte, från bilförvaring till hästförvaring.Rätta mig gärna om jag har fel.

Där kan det nog falla på brandcell och ventilation.
 
Främst brukar det behövas en anmälan om man vill förändra byggnadens syfte, från bilförvaring till hästförvaring.Rätta mig gärna om jag har fel.
Kanske det.
Hos oss så hade det aldrig varit bilar i den delen av källaren så den räknades som del av bostaden, biyta.
Och det fanns inget förbud att ta in sina hästar i sin bostad.
Det gjorde man visst som man ville med.
Samma med brandcell och ventilation.
Om vi hade velat sova i hästlukten så var det vårt problem bara hästarna hade frisk luft.
 
Kanske det.
Hos oss så hade det aldrig varit bilar i den delen av källaren så den räknades som del av bostaden, biyta.
Och det fanns inget förbud att ta in sina hästar i sin bostad.
Det gjorde man visst som man ville med.
Samma med brandcell och ventilation.
Om vi hade velat sova i hästlukten så var det vårt problem bara hästarna hade frisk luft.

Från Jordbruksverket om stall:
"Du ska också ansöka om förprövning om du vill inreda eller använda en byggnad som djurstall som tidigare använts för något annat än sådan djurhållning eller djuruppfödning som du planerar att använda den till."
 
Det är en ganska så rolig historia det där med våra hästar i källaren.
Min inneboende och jag hade just varit ute och ridit när inspektörerna, två unga tjejer, kom.
Det första som de frågade var om vi "verkligen fick ha hästarna i källaren för våra föräldrar?"
Och jag svarade att det hade våra föräldrar inte med att göra för det är mitt hus som jag äger tillsammans med Namngiven Person (min blivande exman).
Namngivna Personen anslöt till sällskapet och då inneboende och blivande exman var mycket lika så togs de ofta för syskon.
Innan de stackars inspektörerna hade rett ut sammanhanget var de alldeles matta.
 
"Du ska också ansöka om förprövning om du vill inreda eller använda en byggnad som djurstall som tidigare använts för något annat än sådan djurhållning eller djuruppfödning som du planerar att använda den till."
Bara om man vill ha 4 eller fler boxar, vi hade 2.
Och det var dessutom före förprövningens tid.
 
kan man ha stallet under huset?
Just nu har vi ett rätt stort garage under huset(70 kvm) som vi inte ens använder som garage utan enbart förvaring.
Eftersom vi har en liten stallkris för tillfället så slog det mig att man kanske kan göra om det till stall?
Jag har sett många som har lägenheter ovanför stall så det borde väl vara "tillåtet"?
Jag tror det är tillåtet utanför detaljplanlagt område :)
 
Tack för era svar.
Det är två islandshästar jag har.
Garaget är brandsäkrat efter "garage-regler", vet inte om det är någon skillnad på brandsäkrat stall. Det är helmurade väggar och taket har två lager gips och rören som går i taket(badrum ovanför) har någon säkring som gör att inte eld och rök kommer upp i badrummet om det skulle börja brinna.

Vi har, äntligen, fått tillgång till en stor hage med godkänt vindskydd så tanken är att ha dom på lösdrift men jag vill ta in dom på nyår och vid oväder. Samt ha någonstans att göra ordning inför ridtur.
och förvara hösilaget.
Det är väl inte så dum idé? :)
 
Tack för era svar.
Det är två islandshästar jag har.
Garaget är brandsäkrat efter "garage-regler", vet inte om det är någon skillnad på brandsäkrat stall. Det är helmurade väggar och taket har två lager gips och rören som går i taket(badrum ovanför) har någon säkring som gör att inte eld och rök kommer upp i badrummet om det skulle börja brinna.

Vi har, äntligen, fått tillgång till en stor hage med godkänt vindskydd så tanken är att ha dom på lösdrift men jag vill ta in dom på nyår och vid oväder. Samt ha någonstans att göra ordning inför ridtur.
och förvara hösilaget.
Det är väl inte så dum idé? :)

Risken är nog inte lika stor att hästarna tänder fyr som att en bil med bensin och allt fattar eld :)

Det enda jag kan komma på som talar mot är att det kan bli lite hästlukt, för min del hade det dock inte spelat någon roll och i vilket fall som helst mycket bättre än avgaser och bensinlukt.
 
Risken är nog inte lika stor att hästarna tänder fyr som att en bil med bensin och allt fattar eld :)

Det enda jag kan komma på som talar mot är att det kan bli lite hästlukt, för min del hade det dock inte spelat någon roll och i vilket fall som helst mycket bättre än avgaser och bensinlukt.
Precis! :)

Nej, lukten kan jag leva med. Det är en av dom bästa lukterna ju :love:
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 381
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 038
Senast: Linda_A
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
447
Senast: Myzan87
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 101
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp