Stall under huset

I Skåne är det ju väldigt vanligt med tre- eller fyrlängade gårdar där stallet ligger vägg i vägg med bostaden utan ngn speciell brandvägg emellan. Vi hade det så tidigare utan problem med vare sig lukt eller ngt annat. Däremot hörde man hästarna stampa när man satt i rummet som gränsade till stallet, men det var bara mysigt!
 
I Skåne är det ju väldigt vanligt med tre- eller fyrlängade gårdar där stallet ligger vägg i vägg med bostaden utan ngn speciell brandvägg emellan. Vi hade det så tidigare utan problem med vare sig lukt eller ngt annat. Däremot hörde man hästarna stampa när man satt i rummet som gränsade till stallet, men det var bara mysigt!

Ja, det har jag sett att det finns. Har alltid varit en dröm att bo så! :)

Fråga till övriga, är det rimligt att ha ca 500 meter mellan hage och stall?
Blir det jobbigt? Just nu känns det ingen fara men tänker om det kanske är jobbigt vid snö och så. Någon som har erfarenhet?
 
Fråga till övriga, är det rimligt att ha ca 500 meter mellan hage och stall?
Blir det jobbigt? Just nu känns det ingen fara men tänker om det kanske är jobbigt vid snö och så. Någon som har erfarenhet?
Jag har 500 m till min sommarhage. Och för mig skulle det vara fullkomligt orimligt att ha hästarna där till vardags. Det är till och med så jag drar mig för att släppa min ridhäst där på somrarna, för att det är så jobbigt att gå dit och hämta henne när jag ska rida.
När jag har hästarna hemma vill jag ha det så enkelt och lättskött som möjligt.
 
Jag har 500 m till min sommarhage. Och för mig skulle det vara fullkomligt orimligt att ha hästarna där till vardags. Det är till och med så jag drar mig för att släppa min ridhäst där på somrarna, för att det är så jobbigt att gå dit och hämta henne när jag ska rida.
När jag har hästarna hemma vill jag ha det så enkelt och lättskött som möjligt.

Tack för ditt svar! Mätte nu och det blir 350 meter. Gör det någon skillnad? ;)
Tycker det känns lite vanskligt att gå ifall ngt händer, men tidsmässigt känns det ändå ok med tanke på att jag tidigare tagit bilen till stallet (5 min) sedan mockat och fixat utöver ridförberedelser.

Vi kommer kunna göra en liten väg i skogen ner till hagen, då behöver vi bara leda dom typ 50 m men det ligger ju längre fram i tiden!
 
Fråga till övriga, är det rimligt att ha ca 500 meter mellan hage och stall?
Blir det jobbigt? Just nu känns det ingen fara men tänker om det kanske är jobbigt vid snö och så. Någon som har erfarenhet?

Om det är 500m till lösdriftshagen så ser jag inget problem. Att leda dem fram och tillbaka morgon och kväll skulle kunna vara lite jobbigt i längden (på vintern i snöstorm) men nu handlar det väl om ungefär en gång per dag och då tycker i alla fall inte jag att det är jobbigt. Periodvis när jag leder mina fram och tillbaka till beteshage har jag en cykel stående där som jag sedan använder på tillbakavägen. Av olika orsaker har mina inte kunnat vara på sitt bete dygnet runt så denna sommar har jag gått med dem morgon och kväll, nätterna har de spenderat i sin vanliga lösdrift, och det har inte varit några problem alls. Kanske ska tillägga att jag tillhör den lata typen som bara går en gång och tar med alla hästar samtidigt. Att gå flera gånger hade blivit jobbigt.
 
Ja, det har jag sett att det finns. Har alltid varit en dröm att bo så! :)

Fråga till övriga, är det rimligt att ha ca 500 meter mellan hage och stall?
Blir det jobbigt? Just nu känns det ingen fara men tänker om det kanske är jobbigt vid snö och så. Någon som har erfarenhet?

Jag har 3-400 meter till min sommarhage. Det går på sommaren (de går enbart där på dagtid så hämtning/lämning blir som vanligt, sen går de i uppgrusad hage på natten här hemma) men jag skulle absolut inte vilja ha såpass långt vintertid. Det är mörkt och halt, snö att pulsa i, trångt vid bilmöten då det kan vara svårt att gå undan och det tar tid och energi som ibland inte finns. Tänk dig feber, maginfluensa, en stukad fot eller annat och du ska gå såpass långt med två hästar. Har man hästarna hemma är det ju inte så vanligt att ha någon som kan fixa åt en om man blir sjuk utan då får man tänka till före och ordna allt så effektivt som möjligt. Jag antar att du behöver fodra ett antal gånger/dag också och det tar tid om du ska göra det såpass långt bort. Att gå med två hästar är ju jobbigare än att gå sträckan själv även om man har snälla hästar som bara lufsar med som mina gör. Det kan också bli svårt om någon häst behöver liten hage nära stallet vid konvalescens.

Sen är vi alla olika. Så som vissa löser det i sina stall skulle jag aldrig vilja ha det medans det för andra är helt okej och inget de ens reflekterar över. Kan ni ordna med sjukhage hemma och fixa så att ni kan släppa dem 50 meter bort så är det ju en helt annan sak.

Annars låter det så mysigt att ha hästarna i samma byggnad som man själv bor i :love:
 
Vad var det för vägg emellan då?
I vårt hus -som väl är dryga 100 år gammalt - är det en oisolerad tegelvägg med gamla korsvirkesbjälkar i ( var väl lera och halm mellan bjälkarna en gång i tiden ) mellan bostad och stall. Stallet var ladugård fram till mitten av 80-talet. Väggen är putsad på bägge sidor. Väldigt vanligt i Skåne!
Stallet togs ur bruk f 10 år sedan men inte pga att det låg för nära intill bostaden utan för att taket var för lågt enligt dagens regler. Det blev då billigare att bygga ett nytt och fristående stall!
 
Jag har 3-400 meter till min sommarhage. Det går på sommaren (de går enbart där på dagtid så hämtning/lämning blir som vanligt, sen går de i uppgrusad hage på natten här hemma) men jag skulle absolut inte vilja ha såpass långt vintertid. Det är mörkt och halt, snö att pulsa i, trångt vid bilmöten då det kan vara svårt att gå undan och det tar tid och energi som ibland inte finns. Tänk dig feber, maginfluensa, en stukad fot eller annat och du ska gå såpass långt med två hästar. Har man hästarna hemma är det ju inte så vanligt att ha någon som kan fixa åt en om man blir sjuk utan då får man tänka till före och ordna allt så effektivt som möjligt. Jag antar att du behöver fodra ett antal gånger/dag också och det tar tid om du ska göra det såpass långt bort. Att gå med två hästar är ju jobbigare än att gå sträckan själv även om man har snälla hästar som bara lufsar med som mina gör. Det kan också bli svårt om någon häst behöver liten hage nära stallet vid konvalescens.

Sen är vi alla olika. Så som vissa löser det i sina stall skulle jag aldrig vilja ha det medans det för andra är helt okej och inget de ens reflekterar över. Kan ni ordna med sjukhage hemma och fixa så att ni kan släppa dem 50 meter bort så är det ju en helt annan sak.

Annars låter det så mysigt att ha hästarna i samma byggnad som man själv bor i :love:

Det finns yta utanför att göra en mindre hage, så det ska nog funka som eventuell sjukhage. :)
Ja, det är vintern bag fasar lite över men å andra sidan blir det bara en gång om dagen jag behöver hämta och då kanske jag inte behöver ta med mig båda hästarna ens så det KAN ju funka..
Men visst hade det vart lättare att ha hagen på andra sidan vägen men detta är typ den bästa lösningen jag kan komma på för tillfället.
Nu står dom i en gammal(!) lada som det regnar in i och jag är livrädd varje gång höststormarna kommer... :nailbiting:
 
Bara om man vill ha 4 eller fler boxar, vi hade 2.
Och det var dessutom före förprövningens tid.[/QUOTE
Tack för era svar.
Det är två islandshästar jag har.
Garaget är brandsäkrat efter "garage-regler", vet inte om det är någon skillnad på brandsäkrat stall. Det är helmurade väggar och taket har två lager gips och rören som går i taket(badrum ovanför) har någon säkring som gör att inte eld och rök kommer upp i badrummet om det skulle börja brinna.

Vi har, äntligen, fått tillgång till en stor hage med godkänt vindskydd så tanken är att ha dom på lösdrift men jag vill ta in dom på nyår och vid oväder. Samt ha någonstans att göra ordning inför ridtur.
och förvara hösilaget.
Det är väl inte så dum idé? :)
Det är samma brandskyddskrav. EI 60 kallas klassningen. Brandskyddet ska skydda hästarna från brand dvs. skydda hästarna om huset börjar brinna. Så på den punkten är det inga problem. Det är det där med ventilationen som du får se till att den räcker till. Kanske sätta in en ordentlig fläkt i väggen och så friskluftsintag (rejäla) till boxarna.
 
Ja, det har jag sett att det finns. Har alltid varit en dröm att bo så! :)

Fråga till övriga, är det rimligt att ha ca 500 meter mellan hage och stall?
Blir det jobbigt? Just nu känns det ingen fara men tänker om det kanske är jobbigt vid snö och så. Någon som har erfarenhet?
Jobbigast är vattnet till hagen tycker jag. Särskilt vintertid när det är svårt att köra skottkärra.
 
Visst är det väl Migo som gjorde en underbar lösning på det där, är en fin tråd om det nånstans.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 379
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 038
Senast: Linda_A
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
447
Senast: Myzan87
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 101
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp