Jag har 3-400 meter till min sommarhage. Det går på sommaren (de går enbart där på dagtid så hämtning/lämning blir som vanligt, sen går de i uppgrusad hage på natten här hemma) men jag skulle absolut inte vilja ha såpass långt vintertid. Det är mörkt och halt, snö att pulsa i, trångt vid bilmöten då det kan vara svårt att gå undan och det tar tid och energi som ibland inte finns. Tänk dig feber, maginfluensa, en stukad fot eller annat och du ska gå såpass långt med två hästar. Har man hästarna hemma är det ju inte så vanligt att ha någon som kan fixa åt en om man blir sjuk utan då får man tänka till före och ordna allt så effektivt som möjligt. Jag antar att du behöver fodra ett antal gånger/dag också och det tar tid om du ska göra det såpass långt bort. Att gå med två hästar är ju jobbigare än att gå sträckan själv även om man har snälla hästar som bara lufsar med som mina gör. Det kan också bli svårt om någon häst behöver liten hage nära stallet vid konvalescens.
Sen är vi alla olika. Så som vissa löser det i sina stall skulle jag aldrig vilja ha det medans det för andra är helt okej och inget de ens reflekterar över. Kan ni ordna med sjukhage hemma och fixa så att ni kan släppa dem 50 meter bort så är det ju en helt annan sak.
Annars låter det så mysigt att ha hästarna i samma byggnad som man själv bor i