Stall under huset

@Saile jag tycker helt klart det blir extra jobb med 4-5 hundra meter enkel väg till hagen ja .
Nu ska ju dina gå på lösdrift som jag förstått det och då blir det väl till viss del enklare och på andra sätt kanske mindre enkelt beroende på hur man ser det tänker jag ?

Personligen tycker jag man tappar lite "kontaktkänslan" med stallet eller hur jag ska uttrycka det, om man har hästarna långt bort men ändå använder stallet mycket . Tycker även hästarna "tappar kontaktkänslan " lite . Luddigt uttryckt I Know ;)
Som människa tappar man en del kontakt alla timmar man vistas i stallet för att fixa, dona, städa lite, putsa grejor/fixa foder/dagliga rutiner osv, när inte hästarna finns så nära . Jag gillar all stalltid när man samtidigt har nära anslutning till hästarna medans man gör allt annat .

Bortsett från det så rent praktiskt :

Om du bara har två hästar och kan gå med bägge samtidigt blir det mindre jobb och spelar kanske ingen roll men du får ju lägga till vatten, foder, mockning av lösdrift osv på sträckan. Om bägge hästar behöver in när du ska rida den ena får du ju lite extra att ta in och ut kanske, om en generellt kan gå kvar utan den andre under tiden, tappar du lite uppsikt över den pga avståndet .

Men såklart självklart att det funkar !
 
Senast ändrad:
@Saile är det typ suteräng /källarvåning ni har garage i som tilltänkt stall ? Isåfall blir det säkerligen en del meck och regler med ventilation om ni ska ha hästar där som inte skall gå på lösdrift .
 
Ja det går nog också. Jag tycker bara att plasten blir oroväckande skör vid -30 så jag föredrar en kälke.

Vid -30 är det väl inte ens någon idé att fylla på vatten i hagen om man inte har termobar.

Jag tog in dom så dom fick dricka där några ggr per dag om det var så pass kallt ute.
 
Vid -30 är det väl inte ens någon idé att fylla på vatten i hagen om man inte har termobar.

Jag tog in dom så dom fick dricka där några ggr per dag om det var så pass kallt ute.

Jag förutsätter nog att man har Thermobar eller liknande om man har lösdrift (vilket jag vill minnas att det var frågan om i trådstarten).
 
Vid -30 är det väl inte ens någon idé att fylla på vatten i hagen om man inte har termobar.
Jag har termobar och kör dunkarna i uppvärmd bil.
På vintern så står "vattenbilen" med motorvärmare och kupévärmaren på 7/24.
Så jag kan ha vatten i dunkarna i bilen.
Sambon plogar väg till hagen i snön.
Om jag hade ridit så hade jag lämnat bilen vid hagen, ja det finns el till bilen där med, och ridit in hästen till stallet.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 381
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 038
Senast: Linda_A
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
447
Senast: Myzan87
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 101
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp