Staffordshire Bull Terrier

Sv: Staffordshire Bull Terrier

Ok, tack för svaret. Lite som jag trodde.

Loka är ju en go golden men hon backar inte heller (vilket visade sig i helgen) om hon blir utmanad. Dock söker hon aldrig bråk och visar tydligt att hon inte vill bråka. Men fortsätter någon översittare då så blir hon skarp, i brist på bättre ord.

Hon är lättolkad, man ser mycket tydligt att hon närmar sig kokpunkten och stoppar man henne i tid slutar hon snabbt och fogar sig. Det här händer extremt sällan och jag vet inte hur långt hon skulle gå om man inte stoppar henne.

Det kan jag själv respektera och ta utan problem. Hon har integritet helt enkelt och gillar inte alls obalanserade hundar. (Jag tror hon skulle vara en idealisk uppfostrare av en ny valp i familjen.)

Det låter dock värre när det handlar om en f.d. kamphund. :p

När du beskriver Loka tänker jag direkt på en Staffordshire Bull Terrier :p

Loka kanske är en Staff förklädd till Golden, tänkt på det? ;)

Som du beskriver rasen har jag också uppfattat den. Men har faktiskt insett att inte alla är så.. det finns undantag, tydligen :(

I förrgår var Nila o jag i stallet. In kommer en staff med husse o häst. Hunden är lös o kommer direkt fram till Nila som visar sig underlägsen. Då börjar tiken knuffa Nila med huvudet tills Nila blir lite irriterad o visar det. (lyfter på läppen men låter inget)

DÅ viftar tiken på svansen o hugger till. Väsnas ordentligt o Nila skriker. Får bort hunden snabbt, men min får ett litet sår på en benet. (ingen fara dock)

Jag hade min hund kopplad o ingrep på en gång tyckte jag. Allt gick så fort, var över på några sekunder.

Så visst kan staffen provocera fram bråk, men hon vbröt direkt jag fick tag i henne o husse röt till. Dessutom kunde hon sitta bredvid husse sedan medans vi pratade o inspekterade min hunds ben sedan. Men hon stirrade o väntade på en anledning, Nila tittade åt ett annat håll o nonchalerade henne.

Nu känner jag denna husse o vet att han är en ansvarig hundägare annars skulle jag blivit arg. han bad om ursäkt o var noga med att säga att han betalade om skada uppstått.

(Tiken är annars jättetrevlig o lydig o glad. Älskar barn bl.a.)

Tusen tack för att du tagit dig tid att svara på min fråga/frågor.

Håller nämligen helt och hållet med dig när det gäller dessa förutfattade meningar om terriers och att man då dessutom först kan påtala terriers temperament och behov av aktivitet och sedan rekomendera en staffe??? Visar väl på lite okompentens inom området eller?

Som du beskriver en staffe så kräver de ju faktiskt en hel del av sin ägare anser jag. För det första skall man kunna vara väldigt bestämd och konsekvent känns det som. Det känns som att man bör vara en ganska "stark" ledare för sin hund, har jag fel?

Sedan bör man vara väl medveten om vad hunden är avlad för till första början och därmed ha en uppfattning om hur den lilla söta valpen, när den blivit större, kan bete sig om den skulle bli utmanad eller bli satt i en trängd situation.

För att kunna få en mentalt stabil staffe känns det som att den behöver en stor del av både fysisk och psykisk stimulans, stämmer det? Får jag fråga om du/någon vet hur vanligt det är med menatlbeskrivningar av staffar?

Jag är själv emot uttrycket "den rasen är ingen förstagångshund" pga att jag anser att hundar är individer precis som vi människor och kan inte alla dras över en kam bara för att de tillhör en och samma ras. DOCK anser jag att man som hundägare skall vara medveten om hur rasen uppkommit (oavsett vilken ras det är) och vad de från allra första början är avlade för, då detta speglar en del av hunden och dessutom bör det ligga till grund för hur jag som ledare skall prägla MIN hund.

Såklart det finns undantag, det finns det bland alla raser eller hur ?

Du har träffat en som har bråkat, det tycker inte jag kan tala för en hel ras.

Cockerspaniels är ju inte kända för att vara några slagskämpar, men min brors cocker är som en terrier i psyket och humöret.

Bra skrivet Calazirya! Det där är inte lätt att förklara. :)

Jag tror inte heller att de utmanar eller startar bråk oftare än andra. är däremot slagsmålet igång så ger de sig nog inte i första taget, inte konstigt med tanke på hur envisa de är..

Min staff har dock aldrig hamnat i bråk, hon skulle hellre springa och gömma sig än bråka.

Med lite grundlydnad kommer man långt. :) Lär hunden att lyssna även när den leker med andra hundar, så kan du kalla in den om hundarna börjar gruffa.
Jag tycker inte att man behöver hälsa på okända hundar. Har hunden några kompisar som den känner väl så vet de var de har varandra och det blir mindre risk för gnabb.

(edit: svaret var såklart inte bara till dig ;))

Håller med det du skrev men skulle vilja säga att det inte är i riktigt så hög grad.

Klart man alltid ska vara konsekvent, men staffen är en hund som är snäll och glad mot människor, man behöver liksom inte styrka sitt ledarskap precis hela tiden för att hunden inte ska "ta över".

Jag och min hund är bästa kompisar, jag är kanske lite för snäll ibland, men det är jag som bestämmer och hon vet det och hon lyder :)

Min uppfattning är att staffar är ganska lätta hundar på det viset. De kan vara fruktansvärt envisa men inte skarpa, stöddiga, vad man nu ska kalla det.

Mentalbeskrivning är väl inte så jättevanligt, men det finns lite statistik på Genetica.

Titta noga upp hälsan! Jag tycker det är förkastligt att så många staffar har HD och AD-fel, väldigt sällsynt att hitta en kombination med två friröntgade hundar. Och är dom fria så kan man ge sig fan på alla syskon har D-höfter och 2or på armbågar...

Såklart det finns undantag, det finns det bland alla raser eller hur ?

Du har träffat en som har bråkat, det tycker inte jag kan tala för en hel ras.

Cockerspaniels är ju inte kända för att vara några slagskämpar, men min brors cocker är som en terrier i psyket och humöret.

Absolut, håller med dig. Jag dömer inte heller hela rasen. Har aldrig träffat en staffe som betett sig på det viset förut.

Ville bara poängtera at det finns olika individer inom rasen.. precis som inom alla andra.

MEN har hört av en annan staffägare att de gärna knuffas o bökar när de träffar nya hundar. Inte för att bråka utan de bara är såna. Denna ägare sa att många hundar missuppfattar o blir griniga med följd att stafffen också blir det. Hon påstod att OM slagsmål uppstår beror det oftast på det.

Jag vet inte alls, utan det är vad jag hört idag. Stämmer det eller var det bara hennes erfarenhet? Fler som upplevt liknande?

Kan nog stämma, många staffar som jag träffat tycker om att knuffas och stångas när de leker.. det är inte alla hundar som tycker det är lika kul. :D

Flera hundar som Selma har fått hälsa på har förskräckt backat undan när hon satt igång sin konstiga lek. Hon har alltid lekt bäst tillsammans med större tåliga hundar eller andra staffar. :)

Edit: här är ett bra exempel :D

Det är nog lite som Glee säger, Staffar leker oftast bäst med likasinnade och större hundar.

Dom är buffiga hundar i allmänhet, buffar och knuffar sig fram i livet ;) :p

Att slagsmål oftast uppstår till följd av att Staffen är bufflig håller jag dock inte med om, visst att det kan hända men att det skulle vara anledningen till de flesta slagsmål är jag tveksam till faktiskt.

Hittde hit av en slump. Men Staffarna är en favorit för mig rent utseendemässigt. Jag och min sambo funderade själva på en Staffe när vi för några år sedan gick i hundtankar. Har haft en rottweiler innan och gillar hundar med lite muskulösare utformning. Vad som fick oss att backa den där gången gällande staffen var detta:

"En Staff är sällan den som startar ett slagsmål,
blir den utmanad kan den svara- och då går det snabbt.
Så man bör ha koll på sin Staff när andra hundar är i närheten."
(Texten är tagen från staffinfo och deras rasfakta)

För oss så är sociala sammanhang med både människor, hundar och andra husdjur vädigt viktiga och då min rottweiler dessvärre inte var så trevlig i sociala sammanhang så fick ovanstående text oss att dra oss ur rasvalet den gången.

Nu frågar jag er som är staffägare, hur uppfattar ni rasen tillsammans med andra hundar? Både med okända och kända hundar? Hur är de mot andra djur, då även de (för hunden)kända och okända?

Nu vill jag ha ett svar utifrån ett opartiskt perspektiv, man måste ju kunna se sin ras utan att vara partisk oxå. Ens egen hund är ju alltid den bästa eller :bump:

Såklart är min Staffe världens goaste och mysigaste hund :banana:, men jag ska för den sakens skull försöka vara opartisk.
Han funkade utmärkt med ALLA andra hundar fram tills han var ca 2,5 år och av någon anledning rök ihop med sin bästa kompis (också hane i samma ålder). Tyvärr såg jag inte exakt när det hände, utan var bara med och genast försökte bryta slagsmålet vilket var allt annat än lätt. Skulle gärna skylla på olyckliga omständigheter och att de var i samma ålder osv, men den andra hanen har aldrig varken förr eller senare muckat med andra hundar så jag kan inte se någon annan orsak än att min startade bråket. Efter detta funkar min hund endast med utvalda tikar som han känner, men jag vet Staffisar som inte funkar med några andra hundar och även de som funkar utmärkt med alla andra, så man ska inte generalisera.

Utöver detta problem har jag världens goaste hund som har funkat utmärkt med alla djur som hör till familjen. Ingen direkt jaktinstinkt eller viltintresse. Med sånt som inte hör till familjen, smådjur och får etc. har jag känt att det behövs lite extra koll...
Min Staff har aldrig heller haft något överdrivet aktivitetbehov utan varit fullt nöjd med att "bara vara" med, gå långpromenader, haft lite hjärngympa osv. Kort sagt, en riktig soffpotatis! ;)

Skulle mer än gärna skaffat en ny liten gris den dagen han inte orkar mer (han e nästan 10,5 år!), men just de incidenter vi råkat ut för gör att jag personligen tvekar pga att jag har svårt att lita fullt ut på rasen tillsammans med andra hundar. Det ÄR jättesvårt att få stopp på en fight och de enstaka gånger det dock hänt har den andra hunden alltid behövt veterinärvård. Vågar inte tänka på vad som skulle hänt om han varit lös och det inte gått att avbryta omedelbart. Med detta menar jag inte att han saknar lydnad utan att kamplusten på något sätt tar över i det läget. I alla andra situationer är han världens lättaste hund! Extremt kelig och lite bufflig, gillar allt och alla, väldigt lyhörd och lättsam på alla sätt och vis....om än med lite selektiv hörsel med åldern.

/Linda - som numera har millimeterkontroll på sin hund i umgänget med andra vovvar än familjens.

Senast ändrad:

Min staffe är ofta med mej i stallet, men han är totalt, alltså totalt ointresserad av hästar, han blir uttråkad, de enda han vill göra är att äta hästmat hahahaha

Har två katter hemma och det funkar kanoon, han försöker leka med dom, men kissarna bestämmer =)

Andra hundar fungerar bra, dock inte han hundar, min hanne är väldigt dominant, så jag väljer att inte låta honom leka med någon annan hanne. Tikar däremot går super, de kan pukla på honom rätt rejält och han blir bara glad hahaha

Han har aldrig varit i en fajt och jag försöker undvika det genom att inte placera honom med någon hanne. De skulle gå bra en stund, men eftersom min är väldigt "ridig" så brukar andra hanhundar svara ifrån och då skulle han nog bli arg =)

bäst att inte prova =)

Min staffe är ofta med mej i stallet, men han är totalt, alltså totalt ointresserad av hästar, han blir uttråkad, de enda han vill göra är att äta hästmat hahahaha

Har två katter hemma och det funkar kanoon, han försöker leka med dom, men kissarna bestämmer =)

Haha, det där känner jag väl igen! Sån är min också :love:
Gammelkatten var bästisen, men sedan husse och taxarna kom in i bilden är det numera våran 10-månaders tik som är nummer 1. Min vovve tål hur mycket som helst i lek med valpar, dom får bita honom hur hårt som helst och han säger knappt aldrig ifrån. Hemma hos oss råder Taxvälde - dom behöver bara säga pip så släpper han allt han har :D

Hej Linda_77 och tusen tack för ditt svar. Vad du skriver om din hund är väl det jag var orolig över när vi stod och valde mellan staffe eller ej. Just för att jag upplevt det med min rottistik och känner att jag inte vill behöva välja bort vänner och deras hundar, en gång till, pga att min hund inte fungerar tillsammans med andra.
Sen föstår jag att detta inte gäller alla staffar men som jag och många innan sagt, man måste veta rasens ursprung och hur min hund kan komma att reagera i olika sammanhang.

Liknande trådar

Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
391
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 951
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 455
Senast: Ragdoll
·
Övr. Katt På sorglig och förekommen anledning hänger jag just nu mycket i FB-grupper där man kan efterlysa försvunna katter, både den grupp som är...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
3 701
Senast: Capybara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka