Staffordshire Bull Terrier

Sv: Staffordshire Bull Terrier

Haha det var den boken jag bläddrade i när jag tittade efter hundras. Och fastnade totalt för bilden på staffen där!
Reggade mig på staff.se som var forumet som gällde dåförtiden (nu har alla hoppat över till staffar.se och det andra är nerlagt) och skaffade till slut en egen staff.
Och jag ångrar mig inte en sekund, är mkt nöjd med mitt val!

Åh, jag är så sugen, men jag har ju redan en gris hemma, dock vill hon ha sällskap! :banana:

Det finns så mycket att berätta om staffarna, det är nog nästan bättre att du ställer frågor om det är något speciellt du undrar över :)

Vill du kika på bilder så kan du klicka in dig på min gris hemsida: http://www.britishsteeldejavu.com.

Oj, den här tråden har jag missat. hur går det med staffplanerna? ( / drömmarna?) :)

O sen trådlån:

Tänkte skapa en ny tråd först men letade rätt på en gammal istället. Det finns ju en del staff-folk här.

Vi är några som planerar en staffpromenad i Falun 24:e mars.

Finns det några bukefalister som vill komma månntro?

Ingen staffe ännu. Tänkte ta kontakt med en kennel så man kan hälsa på och ha kontakt långt innan, dock vill jag ha en väldigt seriös kennel, så ni får gärna tipsa!

Det är så svårt att säga vad som är seriöst.. Det handlar så mycket om personkemi och de krav som ställs, både från sin egen och uppfödarens sida.

Nu har jag suttit och försökt formulera mig i flera minuter men får inte till det. :D Men bäst är att läsa på om rasen och sedan bilda sig en egen uppfattning om de uppfödare som man kontaktar.

En jättebra sida är http://www.staffinfo.se . Där finns bl.a. en låång lista på uppfödare och länkar till deras hemsidor. :)

Ingen staffe här heller än så länge. Ska till malmö i helgen och kolla in flera raser då vi vill vara säkra på vår sak!
Någon av er staffeägare som ska dit?

Har tyvärr inte så mkt erfarenhet om denna ras men alla som jag har träffat har varit snälla och otroligt glada.Dom brukar oftast tycka om barn oxå.

Haha..

Du är som mig, försöker formulera och skriva ner men hur jag än vänder och vrider på det så blir det super långt.

Men staffinfo har faktiskt mycket fakta, mer än ssbtk tycker jag, så den hemsidan ska man försöka läsa igenom.

Sedan finns det många skräpuppfödare enligt mig, folk som inte ens har röntgat eller folk som avlar på C höfter :/ och uppfödare som har väldigt mystiska åsikter..

Lite OT:

Jag letade länge innan jag hittade på zagas uppfödare, hon bor ca 120 mil enkel resa från mig ;)

Hittde hit av en slump. Men Staffarna är en favorit för mig rent utseendemässigt. Jag och min sambo funderade själva på en Staffe när vi för några år sedan gick i hundtankar. Har haft en rottweiler innan och gillar hundar med lite muskulösare utformning. Vad som fick oss att backa den där gången gällande staffen var detta:

"En Staff är sällan den som startar ett slagsmål,
blir den utmanad kan den svara- och då går det snabbt.
Så man bör ha koll på sin Staff när andra hundar är i närheten."
(Texten är tagen från staffinfo och deras rasfakta)

För oss så är sociala sammanhang med både människor, hundar och andra husdjur vädigt viktiga och då min rottweiler dessvärre inte var så trevlig i sociala sammanhang så fick ovanstående text oss att dra oss ur rasvalet den gången.

Nu frågar jag er som är staffägare, hur uppfattar ni rasen tillsammans med andra hundar? Både med okända och kända hundar? Hur är de mot andra djur, då även de (för hunden)kända och okända?

Nu vill jag ha ett svar utifrån ett opartiskt perspektiv, man måste ju kunna se sin ras utan att vara partisk oxå. Ens egen hund är ju alltid den bästa eller :bump:

Jag vet inte riktigt vad du vill ha för svar!

Men min tik på 8 månader fungerar med ALLA hundar oavsett kön.

Men jag tror Staffen sällan backar om den bli påhoppad, eller om någon annan muckar.
Fast det tror jag heller inte om Rottweilern rent generellt, eller någon annan ras som är lite tuff ( terrier m.f )

Dom Staffar jag träffat på har alla fungerat med andra hundar, men två tikar ogillar andra tikar ( dom fungerar tillsammans dock )

Min hund fungerar bra med katter också, hon är nyfiken men inte aggressiv och hon jagar inte.

Rådjur drar hon inte efter, pingviner tycker Zaga är störtcoola och hon gillar nog dom det är lika med sälar. Älgar är hon lite rädd för, harar ser hon dock som byte ( har dock aldrig dragit efter )

Rent generellt har nog staffen ganska bra tålamod, men smäller det så ja då är det ganska rejält ( dvs om den blir påhoppad m.m)

Senast ändrad:

Jag vill veta lite generellt bland er staffeägare hur era hundar är bland andra hundar och djur. Mest av nyfikenhet eftersom jag som jag skrev gillar rasen men är skeptisk till deras sociala färdigheter med andra hundar. Speciellt när man dessutom utrycker detta på deras hemsida. Men som sagt man får bäst svar av de som själva känner rasen!
LÄste just i en annan tråd av en som tydligen jobbar på hunddagis att om man vill ha en hund som inte kräver så mycket av en, utan mer sällskap så är staffe ett bra val....Då undrar jag hur väl hon känner en staffe???? Kräver de inte stimulans likt andra hundar???? Denne skrev då även att man inte bör välja en hund ur terriergruppen för de är krävande....Här drar man all över en kam....

Låter ju helt knas att man först tipsar om Staff och sedan säger att man inte ska välja en terrier, då Staff är en terrier.

Staffen kräver ganska mycket, man bör inte skaffa en Staffe om man bara vill ha en sällskapshund som ska följa med på promenader och mysa i soffan.

Det är en aktiv hund, vi ska ex satsa på Lydnad och sök med våran Staff och som skrivet, min tik fungerar med alla hundar ( och de djur jag skrev )

Säg att det smäller rejält då. Hur svårt är det bryta? Min vilda fantasi ser en liten stridsgris som går bärsärk och är ostoppbar... :p

Loka t.ex. hamnade i slagsmål med en annan tik i lördags. Båda var dock lätta att stoppa och de kunde umgås resten av helgen under övervakning. (De triggades av en särskild händelse med ett av barnen i huset.) Ingen av hundarna blev skadad trots att de kastade med varandra, skrek och högg så som jag aldrig sett tidigare.

*kl*

Saxat från staffinfo.se:

I umgänget med andra hundar måste du tänka på att din hund aldrig får börja slåss!
Du ska alltid ha full kontroll över din hund.
Saker som bland andra hundar kan ge upphov till smågruff och mindre råkurr,
kan då SBT är inblandade, leda till slagsmål på liv och död.
Sådana incidenter ska undvikas!
Det drabbar alla staffordshire bull terriers om någon missköter sig.

Säg att det smäller rejält då. Hur svårt är det bryta? Min vilda fantasi ser en liten stridsgris som går bärsärk och är ostoppbar... :p

Okej nu ska vi se här.

Det ÄR en kamphund, man får liksom aldrig förneka deras urpsrung som var att från början hålla tillbaks tjurar genom arr bita i mulen och senare hundkamp.

Det är när man förnekar deras ursprung som det kan bli farligt.

Jag har aldrig varit med när en staff slåss, heller inte har jag någon närstående vars staff slagits på allvar.
Det kan ändå det uppstå skador, även om slagsmålet varade bara en kort stund och inte alls var av allvarliga sort ( nu vet ju inte jag vad ni tycker är allvarlig eller inte )

Nu fungerar Zaga med alla hundar, men jag skulle aldrig lämna henne och en för henne okänd hund ensam ( men det skulle jag ju inte med någon ras i och för sig )

Jag har ju min uppfattning om hurvida man ska kampa med sin kamphund ( alltså lekkampa med en trasa ) och jag får mycket okunnig kritik. Men jag fasthåller att man ska kampa med sin kamphund.

I umgänge med nya hundar bör man hålla ett vakande öga, det är inte så att Staffen är falsk och bara kastar sig på sina "offer", håller man ett litet öga så ser man oftast om hundarna går och spänner sig, i det läget skulle jag väl inte rekomendera att hundarna får fortsätta utmana varandra med blicken ( åter igen så skulle jag inte tolerera det med någon annan ras heller )

Jag har en uppfattning om att det sällan faktiskt är en staff som utmanar eller börjar ett bråk, men som skrivet : blir dom utmanade backar dom sällan.

Bör nog tillägga att jag inte är orolig för att Zaga någonsin skulle flyga på en annan hund och hon träffar på ganska många hundar av olika utseende :) ( hon älskar allt och alla )

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
391
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 951
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 455
Senast: Ragdoll
·
Övr. Katt På sorglig och förekommen anledning hänger jag just nu mycket i FB-grupper där man kan efterlysa försvunna katter, både den grupp som är...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
3 701
Senast: Capybara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka